728 x 90

پاسخگو نبودن نظام و دولت ضدمردمی در حادثه سوختن و فوت دختران زاهدانی!

آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان
آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان

آتش‌سوزی مدرسه «اسوه حسنه زاهدان» در صبح روز سه‌شنبه ۲۷آذر ۹۷ باعث شد ۴دختر قربانی سیاست ضدمردمی رژیم آخوندی در آموزش و پرورش کشور شوند.

این حادثه دلخراش یادآور فجایع سریالی و تکراری از این قبیل در ایران تحت حاکمیت آخوندی است که پیش از این نیز در چند منطقه کشور اتفاق افتاد.

به این ترتیب سهم کودکان مناطق محروم ایران از نفتی که توسط حاکمان نظام آخوندی به تاراج می‌رود، تنها سوختن در آتش آن است.

در کشورهای پیشرفته چنین فجایعی رخ نمی‌دهد و اگر رخ بدهد لااقل وزیر آموزش و پرورش، نخست‌وزیر و یا رئیس‌جمهور استعفا می‌دهند و یا مورد بازخواست قرار می‌گیرند، اما در ایران تحت حاکمیت آخوندی کسی حاضر نیست حتی مسئولیت آن‌ را بپذیرد.

در مواردی هم‌چون آتش‌سوزی مدرسه اسوه در زاهدان، خانواده‌ها می‌توانند علیه مسئولان مدرسه و دولت شکایت کنند، اما در حکومت آخوندی کسی به داد خانواده‌هایی که دخترانشان را از دست داده‌اند نمی‌رسد.

طبق قانون رژیم دولت می‌تواند دیه این دختران را به اندازه‌ٔ نصف دیه کامل که خود جای بحث حقوقی دارد را بپردازد؛ دیه‌ای که دردی از قربانیان این حوادث دوا نمی‌کند.

ضمنا مشکلات این‌چینی مربوط به دولت یا وزیر نیست بلکه مشکل به حاکمیت آخوندی و سیستم آن برمی‌گردد که چنین فجایعی را به‌طور سریالی در نقاط محروم ایران به وجود می‌آورد. هم‌اکنون حدود ۱۷میلیون دانش‌آموز ایرانی در مدارس غیراستاندارد در حال تحصیل هستند و هر روز هم ممکن است حوادثی نظیر آتش‌سوزی و یا فروریختن سقف در مدارس کشور اتفاق بیفتد.

این در شرایطی است که در تمام کشورهای توسعه‌یافته در جهان، مدرسه بنیاد اصلی توسعه است و استانداردسازی مدارس بخش اصلی توجه به این بنیانهای توسعه را دربرمی‌گیرد.

در زمینه ایمن نبودن مدارس ایران یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع به نام علیم یارمحمدی ۲دیماه ۹۷ اعترافاتی کرد و گفت: «متأسفانه ۹۰درصد مدارس غیرانتفاعی استان و همچنین مدارس اجاره‌ای دولتی وضعیت بدی دارند که دلیل آن روشن است، به‌دلیل استفاده از رانت و مجوزهای خاص در حال فعالیت هستند. ملت ایران آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد پیرانشهر، زیر آوار ماندن دختر معصوم چابهاری و سوختن نونهالان زاهدانی را هرگز از یاد نخواهند برد».(خبرگزاری ایسنا ۲دی ۹۷)

تنها کودکان سیستانی و بلوچ نیستند که در معرض خطر مدارس ناایمن هستند، بلکه خطر معلمان این منطقه را هم تهدید می‌کند.

آمار معلمان فوتی که به‌دلیل عدم راه‌اندازی پردیس دانشگاهی فرهنگیان چابهار در طول مسیر زاهدان قربانی حوادث جاده‌ای شده و می‌شوند بسیار چشمگیر است.

در نظام آخوندی وزارت آموزش و پرورش متولی این‌چنین قربانگاه شده است، امری که هم وزارت آموزش و پرورش و هم نمایندگان مجلس از آن باخبرند.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس ارتجاع که در روز ۲دی ۹۷ ریاست مجلس را به عهده داشت، در پاسخ به یارمحمدی گفت: «آموزش و پرورش در مسأله آتش‌سوزی زاهدان مقصر است، زیرا در حادثه شین‌آباد تصریح کردند که از این به بعد بخاریهای نفتی در مدارس استفاده نکنند و متأسفانه این اتفاق افتاد».

البته هم‌چنان‌که در جریان آتش‌سوزی مدرسه در شین‌آباد از طرف دولت ضدمردمی اقدام جدی برای بهبود دانش‌آموزان سوخته‌شده و هیچ اقدام جدی هم در زمینه ایمن سازی مدارس نشد، در رابطه با آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود.

با گذشت ۶سال از حادثه آتش‌سوزی ۱۵آذر ۹۱ در مدرسه شین‌آباد دختران سوخته شین‌آبادی هم بدون این‌که هیچ رسیدگی جدی به وضعیتشان شود، بدون پشت و پناه رها شده‌اند.

در صورتی که طبق قوانین و مقررات جاری حکومتی، رژیم مسئول تام و تمام این حادثه بوده و چون صدمات وارده به این دانش‌آموزان است، دولت هم مکلف به جبران ضرر و زیان و پرداخت خسارات مادی و معنوی وارده به این دختران است.

دختران ستمدیده شین‌آباد محق هستند تا در بهترین مراکز درمانی بیمارستانی داخل یا خارج بستری و درمان شوند و این امر حق بنیادین آنها و تکلیف برای نظام آخوندی محسوب می‌شود.

اما با وجود فوت ۴دختر در مدرسه زاهدان و با وجود سوختن ۶دختر و فوت یک دختر در مدرسه شین‌آباد، دولت مسئولیت این حوادث را به‌عهده نگرفته است. آن‌چنان‌که محمد دامادی، نماینده مجلس ارتجاع از ساری، در جلسه علنی ۲دی مجلس گفت: «در این مدت ندیده‌ام و نشنیده‌ام که مقامی مسئولیت آن فاجعه را برعهده بگیرد هم‌چنان‌که پیش‌تر هیچ مقامی مسئولیت فاجعه سوختن دختران معصوم شین‌آبادی را به‌عهده نگرفته بود».(خبرگزاری فارس ۲دی ۹۷)

سوختن فرزندان مردم محروم در مدارس ناایمن در شرایطی است که فرزندان سردمداران و مهره‌های در حاکمیت در بهترین مدارس کشور و با داشتن بالاترین امکانات تحصیلی و تفریحی تحصیل می‌کنند.

در زمینه شکاف طبقاتی در زمینه تحصیل فرزندان مردم محروم و فرزندان سردمداران و ثروتمندان این حاکمیت، روزنامه حکومتی آرمان ۱دی ۹۷ نوشت: «پابرهنه‌ها که نمی‌توانند هزینه ثبت‌نام بالاتری برای ثبت‌نام دریافت کنند یا در طول سال از والدین کمک‌هزینه بگیرند، باید در مخروبه‌هایی با نام مدرسه تحصیل کنند. مدارسی که استاندارد نیست. ما به اسم‌های مختلف مدرسه ساختیم و بچه‌های از ما بهتران به آن مدارس می‌روند و اینها خلاف قانون و سند تحول بنیادین است. هیچ ضرورتی هم ندارد و تفکیک طبقاتی ایجاد می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/afe54fa4-f5b1-4941-9d57-2e8fc8cd6cec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات