728 x 90

دی ولت آلمان: سپاه قدس محموله نیترات آمونیوم را از ایران برای حزب‌الله لبنان فرستاده است

تصویری از انفجار بیروت
تصویری از انفجار بیروت

روزنامه دی ولت آلمان چهارشنبه ۲۹مرداد در گزارشی با استناد به «منابع اطلاعاتی غربی» نوشت: حزب‌الله لبنان در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ محموله‌های بزرگی از نیترات آمونیوم را که وزن ۳محموله از آنها بین ۶۳۰ الی ۶۷۰تن بوده با میانگین ارزشی بالغ بر ۳۸۱.۳۴۰یورو از طریق بندر بیروت، فرودگاه لبنان و یا مرز زمینی با سوریه وارد کشور لبنان کرد.


طبق گزارش روزنامه «دی ولت» آلمان اولین محموله از نیترات آمونیوم به وزن ۲۷۰تن و با ارزش ۱۷۹.۳۹۹یورو در ۱۶ژوئیه ۲۰۱۳ از ایران به دست حزب‌الله لبنان رسیده بود.
این روزنامه افزود: در ۲۳اکتبر همان سال نیز محموله دیگری از نیترات آمونیوم به وزن ۲۷۰تن و به ارزش ۱۴۰.۶۹۳یورو به حزب‌الله لبنان تحویل داده شده بود.
روزنامه دولت درباره محموله سوم جزئیاتی از قبیل وزن یا ارزش آن را منتشر نکرده است.


بنا‌ به این گزارش محموله چهارم از ماده نیترات آمونیوم به وزن ۹۰ الی ۱۳۰تن به میانگین قیمت ۶۱.۲۴۸یورو در ۴آوریل سال۲۰۱۴، توسط رژیم ایران به حزب‌الله تحویل داده شده است.
روزنامه دی ولت آلمان نوشت: «سپاه قدس» شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران رژیم ایران به فرماندهی قاسم سلیمانی که در اوایل ژانویه سال۲۰۲۰ در حمله پهپاد آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد کشته شده، مسئولیت انتقال محموله‌های نیترات آمونیوم و تحویل آنها به حزب‌الله لبنان را برعهده داشته است.


این روزنامه درباره محموله‌ای که در ۲۳اکتبر سال۲۰۱۳ به لبنان انتقال داده شده گفته محموله‌های نیترات آمونیوم به وسیله کانتینرهای نرم و به‌وسیله هواپیما از ایران به لبنان انتقال داده شده بود و محمد جعفر القصیر عضو حزب‌الله لبنان که از سال۲۰۱۸ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است طرف لبنانی دریافت کننده محموله‌های نیترات آمونیوم ارسالی از ایران بوده که همزمان با محموله نیترات آمونیوم کشتی «Rhosus» وارد بیروت شده است.


این روزنامه نوشت: دی ولت توانست اسناد صورتحساب را برای تحویلها مشاهده کند، اما نمی‌تواند ماهیت اطلاعات را کاملاً بررسی کند. اما، به‌نظر می‌رسد آنها در زمینه دانش لجستیک حزب‌الله و سپاه، قابل‌قبول هستند. مسیرهای حمل و نقل و حمل و نقل مقایسه‌ای بین دو سازمان از مدتها قبل شناخته شده است و در بعضی موارد نیز مستند است.
گفته می‌شود که از طرف رژیم ایران، تحویل این مواد توسط اداره تدارکات واحد نیروی تروریستی قدس که به ریاست سید مجتبی موسوی‌تبار می‌باشد، ترتیب داده شده است.
دو شرکت‌کننده دیگر در تحویلدهی مواد، در لیست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند. بهنام شهریاری گفته می‌شود معاون تبار است، از سال۲۰۱۱ در معرض تحریم‌های ایالات متحده است. وی به‌عنوان رئیس شرکت حمل و نقل ایران، خطوط حمل و نقل کیش ظاهر می‌شود، که ظاهراً نیترات آمونیوم را به حزب‌الله تحویل داده است.


محمد جعفر القصیر ملقب به حاج هادی فرماندهی«یگان ۱۰۸» حزب‌الله لبنان را برعهده‌ دارد که مأموریت تسهیل انتقال سلاح و فناوریهای نظامی از ایران به حزب‌الله لبنان از طریق سوریه را برعهده‌ دارد. وی احتمالاً انتقال دهنده اصلی نیترات آمونیوم از ایران به تونل‌ها و دخمه‌های حزب‌الله در لبنان باشد. یکی از برادرانش با نام حسن داماد حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان است و دیگر برادر او «احمد القصیر» است.


شایان ذکر است انفجار بزرگ بندر بیروت که منجر به کشته شدن ۱۸۰تن، مجروح شدن نزدیک به ۶۰۰۰نفر و بی‌خانمان شدن نزدیک به ۳۰۰هزار نفر شده یکی از خونبارترین و ویرانگرترین حوادث تاریخ لبنان است که خسارتهایی به میزان ۱۰ الی ۱۵میلیارد دلار به جای گذاشته و کماکان ۳۰نفر در شمار مفقودان این حادثه هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b3bb66e-6669-4db8-84f0-a5f11c8e4a43"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات