728 x 90

وضعیت فوق بحرانی کرونا در بیمارستانها و آژیر مرگ‌های فله‌ای و دسته‌جمعی بیماران

کرونا در ایران
کرونا در ایران

محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت و بحرانهای محیطی در مطلبی که در روزنامه حکومتی آرمان ۱۷مرداد درج شده، در مورد دروغهای رژیم آخوندی برای ساختن واکسن داخلی و سایه مرگی که مردم و کشور را احاطه کرده گفته است: بیش از چهار ماه از روزشمار پروژه احداث بزرگترین کارخانه واکسن سازی منطقه در گروه دارویی برکت با ظرفیت تولید ماهانه ۱۲میلیون دُز واکسن کرونا می‌گذرد. طبق این روزشمار اکنون باید ۱۳۶میلیون دز واکسن کرونا در ایران تولید می‌شد، اما این وعده نه تنها تا به امروز محقق نشده بلکه در روزهایی که نفس‌های ایران به شماره افتاده، سایه مرگ، مردم و کشور را احاطه کرده است. مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور بیداد می‌کند و کشور دوست یعنی روسیه هم به هیچ‌یک از تعهدات خودش در خصوص احداث سوله‌های تولید واکسن در ایران عمل نکرده است و مدت‌هاست که واکسن اسپوتنیک وارد کشور نشده است. مردم به امید تولید واکسن داخلی جان می‌دهند اما هم‌چنان از تولید صنعتی و انبوه واکسنهای ایرانی خبری در دست نیست. اوضاع کرونا در ایران وخیم‌تر از آمارهای اعلامی است. شهروندان می‌گویند با این صفهای طولانی واکسن، بیشتر کرونا منتشر می‌شود و تعداد بیشتری می‌میرند. شیوع گسترده ویروس دلتا در ۲۹استان، علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش مراجعه های سرپایی، آمار تست های مثبت روزانه کرونا را هم به بیش از ۵۰درصد رسانده است. میانگین واکسیناسیون در جهان بیش از ۵۰درصد است و در شرایطی که تنها ۱۱درصد مردم ایران یک دز واکسن دریافت کرده‌اند

محبوب‌فر افزود: دنیا به‌دنبال تزریق دز سوم واکسن کرونا است. وضعیت فوق بحرانی کرونا در بیمارستانهای ایران آژیر مرگ‌های فله‌ای و دسته‌جمعی بیماران را به صدا درآورده است.

به‌عنوان نمونه در محوطه تعدادی از بیمارستانهای مرجع و اصلی تهران چادر و کانکس برپا شده است. حتی ظرفیت چادرها نیز تکمیل شده و انبوه بیماران بر روی زمین و چمن دراز کشیده و منتظر خالی شدن تخت هستند. نماز خانه بیمارستان های کشور تبدیل به درمانگاه کرونا شده است، راهروهای بیمارستانها هم تخت چیده شده است و حتی روی صندلی‌ها و روی زمین هم بیمار بستری کرده‌اند. بسیاری از بیماران جدید نیاز فوری به بستری در ICU دارند اما حتی تخت ساده در چادرهایی برپا شده در محوطه بیمارستانها وجود ندارد و به همین دلیل بیماران جوان جان می‌دهند. ظرفیت تخت بیمارستانها تکمیل شده و از شهرداریهای تهران و شهرهای دیگر کشور درخواست شده است تخت‌های بستری موقت در سوله‌های بحران ایجاد کنند.

در این شرایط ظرفیت آرامستانها در تعدادی از شهرها نیز اشباع شده است. «مردگان آواره» پدیده جدید این روزهای کشور است؛ در تهران نسبت به جانمایی و احداث آرامستانهای جدید برنامه‌ریزی شده است و در کرمان هم مسیر کوهنوردی به محل خاکسپاری تعداد انبوه جان‌باختگان کرونا تبدیل شده است.

در ایران یک کشتار بی‌سابقه به راه افتاده است. وضعیت کشور و بسیاری از نقاط شهری از جمله تهران و اصفهان و مشهد و کرمان از سیاه هم سیاه‌تر است...

حتی سرم و داروهای تقویتی هم کمیاب شده است، نه تخت خالی پیدا می‌شود و نه دارو و نه دستگاه اکسیژن. بسیاری از بیماران در حیاط بیمارستانها بستری شده‌اند و برخی در راهرو و صندلی‌های انتظار. امکانات نیست. اما اگر بیماران و خانواده آنها ۱۰۰ تا ۱۴۰میلیون هزینه کنند می‌توانند حتی در منزل آی سی یو داشته باشند.

بیماران دیگر هم می‌گویند اکنون بیمارستانهای مرجع و دولتی اشباع از ظرفیت شده‌اند و بیمارستانهای خصوصی نیز برای هر شب بستری بیماران بین ۴۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان طلب هزینه کرده‌اند.

ثانیا کشوری که دچار کمبود سرم شود و ظرفیت بیمارستانها تکمیل و اشباع شده باشد، هشدار به جهان خواهد بود که کشور به مرحله بحران در حوزه سلامت رسیده است.

ایران اکنون به بالاترین سطح بحران در حوزه سلامت رسیده و حتی شرایط فوق بحرانی است. چنین کشوری یا باید فوراً از صلیب‌سرخ و سازمان جهانی بهداشت و دیگر کشورها درخواست کمک نماید یا خود سازمانهای بین‌المللی و کشورها برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی و هم‌چنین ممانعت از انتشار هر چه بیشتر ویروس به ماجرای کرونا در ایران ورود پیدا کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dde168af-aed5-4467-bb7b-b6c10169cca9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات