728 x 90

وضعیت خطرناک‌تر، حساس‌تر - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه هفتم آذرماه، پس لرزه‌های سرنگونی ناشی از قیام مردم اصفهان همراه با بن‌بست اتمی رژیم ادامه دارد. بحرانهای اقتصادی – اجتماعی همراه با ناله‌های روزنامه‌های حکومتی به‌مناسبت سالمرگ به هلاکت رسیدن پاسدار فخری‌زاده از دیگر مطالب صفحات اول روزنامه‌هاست.

وضعیت خطرناک‌تر، حساس‌تر

روزنامه‌های باند مغلوب با اشاره به آتش زیر خاکستر قیام اصفهان ابراز وحشت کرده و هر یک به نوعی شرایط خطرناک نظام را گوشزد کرده است.

«سرایت خودآگاهی در طبقات اجتماعی» عنوان مطلب جهان صنعت است که به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «طبقه متوسط به طبقه فرودست اثر گذاشته و این طبقه هم بر اساس عملکرد رسانه‌ها، گفت‌وگو، محرومیت و محدودیت‌ها، فقر و خورده شدن حق‌شان و… آگاه و همگام با طبقه متوسط شده است». و در ادامه افزوده است: «طبقه فرودستی که حالا آگاه شده هم دوشادوش طبقه متوسط به حرکت درآمده و این مسأله خطرناکی است». در ادامه به نظام گوشزد کرده: «اگر این تغییرات صورت نگیرد و رضایتمندی به‌خصوص طبقه فرودست در زمینه اقتصاد و معیشت فراهم نشود، وضعیت حساس‌تر می‌شود».

«جمعه تلخ» عنوان مطلب دیگری از جهان صنعت است که در وحشت از خشم فرو خوردهٔ مردم به گوشه‌هایی از جنایات نیروهای سرکوبگر اشاره کرده و از جمله نوشته: «فیلم‌هایی که از اصفهان می‌رسید و حاکی از خشونت بود هم مضاف بر علت شد تا حسابی ناامید شویم. نه به پیرمرد کشاورز رحم شده بود و نه خانم مسن محجبه!». و در ادامه نوشته است: «اعتراضات به‌نحوه مدیریت این اوضاع هم از همین جا شروع شد. از نمایندگانی که با رأی حداقلی به بهارستان رسیده‌اند، بیش از این انتظار نمی‌رفت و دیدیم که چطور به جای پیگیری مطالبات موکلان خود، مردم را اغتشاشگر و نفوذی و اجیرشده خوانده و بدون هیچ بحث و بررسی حکم دادند».

«واکنش سیاسیون به اعتراضات مردم اصفهان» عنوان مطلب در همدلی است به سکوت رضایت آمیز رئیسی برای سرکوب تظاهر کنندگان اشاره کرده و نوشته: « در واکنش به این اتفاقات تاکنون هیچ‌کدام از مقامات دولت سخنی مطرح نکرده‌اند. در حالی‌که طی ماه‌های گذشته هر بار در گوشه‌یی از کشور اتفاقی رخ‌داده رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری خود در صحنه حاضر شده است ولی این بار او حتی نسبت به این رویداد اظهارنظر نیز نکرد». این روزنامه در ادامه به همداستانی باندهای حکومتی در سرکوب مردم اشاره کرده و نوشته است: «احزاب مختلف اصول‌گرا و اصلاح‌طلب ترجیح دادند که در این‌باره اظهارنظری نداشته باشند. ولی با این‌ وجود فعالان شبکه‌های اجتماعی طی ۴۸ساعت گذشته با انتشار تصاویر مختلف از صحنه‌های درگیری معترضان در اصفهان نسبت به‌نحوه برخورد با کشاورزان معترض اصفهانی انتقاد کردند. بسیاری نوشتند که در این موارد حق اعتراض مردم نادیده گرفته شده است.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای ضمن زمینه‌سازی برای سرکوب قیام کنندگان، وحشت نظام از سیل خروشان مردم را هم ضمن پرونده‌سازی برای قیام‌آفرینان بارز کرده است. مثلا وطن امروز به‌نقل از پاسدار کرمی سرکردهٔ یکان ویژه نیروی انتظامی نوشته: «عوامل ضد انقلاب و اغتشاشگر درصدد آسیب به تأسیسات و اماکن بودند».

جوان ضمن زوزهٔ وحشت از مجاهدین نوشته است: «تمام قدرت رسانه‌یی رو به میدون آوردن تا از آذر هم آبان بسازن. از برخورد نیروی انتظامی میگن، اما از حمله به مأموران نه! از باتون میگن، اما از فشنگ‌های پخش شده میان معترض نه!».

«آشوب می‌کارند که تحریم درو کنند» عنوان گزارش کیهان است که پیشاپیش شکست رژیم در مذاکرات وین را به گردن قیام‌کنندگان انداخته و نوشته است: «تیپ سازمان‌دهی شده اعتراضات و شعارهای ساختارشکنانه و حمله به حافظان نظم و امنیت و تخریب اموال عمومی حاکی از آن بود که ضد انقلاب وارد میدان شده و هدایت اراذل اجاره‌ای و گروه‌هایی از اشرار را به دست گرفته است». کیهان خامنه‌ای در ادامه افزوده است: «از رهگذر آشوب و اغتشاش‌ها در ایران بود که آمریکایی‌ها برای فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی، تشدید تحریم‌ها و تهدیدها را در دستور کار خود قرار دادند؛ از تحریم شرکت‌های هوایی و کشتیرانی، تحریم صنایع فولاد و آهن، تحریم پتروشیمی، تحریم بانکها و نهادها و مقامات جمهوری اسلامی گرفته تا تحریم تسلیحاتی و مکانیسم ماشه و»... .

در روزنامه‌های حکومتی مطالب هر دو باند، در مورد مذاکراتی که از فردا در وین آغاز می‌شود منفی است.

پذیرش برجام پذیرش جبر ناشی از عملکرد قدرتهای بین‌المللی

آرمان به‌نقل مطهرنیا کارشناس حکومتی نوشته است: «پذیرش برجام توسط ایران تا حدود زیادی برای دولت حاکم بر تهران یعنی پذیرش جبر ناشی از عملکرد قدرتهای بین‌المللی جهت تنظیم قواعد و تحکیم قوانین خود بر دیگر کشورها از جمله تهران محسوب می‌شود».

در ادامه با اشاره به استیصال رژیم برای رفتن پای میز مذاکره نوشته است «امروز همان هسته سخت قدرت می‌خواهد به مذاکره برگردد. از این رو حتی نام بردن از برجام سخت می‌شود و تلاش دارد که نام دیگری بر بازگشت به این مذاکرات مانند بازگشت به مذاکرات ۲۰۱۵ گذاشته شود، اما آنچه که در صحنه عمل می‌بینیم تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و اثرگذاری بیشتر تحریم‌های حداکثری در دوران بایدن بر تهران است».

رسالت از باند مؤتلفه هم نوشته است: «این موضوع به قدری پیچیده است که بعید می‌دانم توافقی حاصل شود یا اگر بخواهد حاصل شود به این زودیها نخواهد بود».

«مذاکراتی با دستور فشار مضاعف علیه نظام» عنوان مطلب جوان است که از جمله نوشته: «اتفاقاتی در آستانه این نشست رخ می‌دهد که نشان از برنامه هدفمند آژانس و غرب و برخی کشور‌های منطقه برای سنگین کردن فضا علیه جمهوری اسلامی دارد تا (نظام) اسلامی با یک حجم قابل توجهی از فشار‌ها پای میز مذاکره بنشیند». در ادامه با اشاره تنگ‌تر شدن حلقه محاصرهٔ نظام توسط کشورهای منطقه نوشته است: «نگران‌کننده آنجاست که در چنین شرایطی، جامعه به‌اصطلاح جهانی چرا به خود اجازه می‌دهد نوک پیکان اتهامات خود را به جای آن که به سمت این کشور‌ها و رفتار‌های آنها نشانه بگیرد، به سمت (نظام ما) نشانه می‌گیرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d6357277-0ce9-444b-858c-706b0eeff7dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات