728 x 90

«وضعیت اضطراری» و «عواقب سنگین» - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۳۱خرداد مهم‌ترین مطالب خود را به پیامدهای بیرون آمدن رئیسی از صندوق نمایش انتخابات اختصاص داده‌اند. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم‌چنان تلاش کرده‌اند مشارکت پایین مردم را باز هم پیروزی برای نظام وانمود کنند و علت رأی ندادن بخش اعظم واجدین شرایط را به حساب تبلیغات مجاهدین یا سوء‌مدیریت روحانی و کرونا بگذارند. در روزنامه‌های باند مغلوب یک دو دستگی دیده می‌شود. برخی سران باند مغلوب را زیر ضرب برده‌اند که رویکرد تسلیم‌طلبانهٔ آنان باعث حذف تاریخی این باند شده و برخی هم تلاش کرده‌اند سران این باند را در ببرند و علت شکست را در انحصارطلبی باند رقیب تعریف کرده‌اند.

«وضعیت اضطراری» و «عواقب سنگین»

روزنامه‌های حکومتی در وحشت از فضای انفجاری جامعه، با به برخ کشیدن اکثریت معترضی که رأی نداده و یا رأی باطله داده‌اند به نظام هشدار داده‌اند. «صدای خاموش را بشنوید» عنوان مطلب روزنامه مردم‌سالاری به قلم گردانندهٔ عصر ایران است که از جمله نوشته است: «مسئولان جمهوری اسلامی باید بین خــود وضعیت اضطراری اعلام کنند و به بررســی فوری و غیرمتعصبانه چرایی عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات بپردازند» و در ادامه افزوده است: «دو برابر شــدن تعداد قهر کنندگان با صندوق و رســیدن آرای باطلــه از ۳درصد انتخابات قبل به ۱۳درصد، صدایی اســت رســا که یا باید آن را شــنید و یا منتظر عواقب ســهمگین آن بود».

روزنامهٔ نقش اقتصاد از باند مغلوب هم با اشاره به آمار پایین رأی دهندگان به نظام نوشته است: «... در بستر بحرانهای کنونی این آمارها نشــان می‌دهد که حاکمیت با بحران مضاعفی به نام بحران مقبولیت طی دو دوره انتخابات گذشــته هم مواجه اســت». این روزنامه در ادامه نوشته است: «به‌رغم تشویق به مشارکت از سوی عالی‌ترین سطوح نظام تا دیگر نخبگان سیاسی و حزبی شاهدیم که بیش از نیمی از کل جامعه ایران تمایلی به حضور در پای صندوق رأی نداشــتند. یعنی اکثریت مردم کشور کوچکترین اعتنایی به مواضع و سخنان نخبگان سیاسی کشور ندارند».

روزنامه مستقل هم به نظام گوشزد کرده که در نظام سلطنتی مردم مشکل حاد اقتصادی نداشتند و سپس هشدار داده: «اگر فکر می‌کنید با شعارهای اقتصادی و پخش بیت‌المال مردم با شما آشتی و وضعیت به کامتان خواهد بود، سخت در اشتباه هستید»...

«ترمز اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین»

در روزنامه‌های حکومتی به تشدید فشار روی رژیم در عرصهٔ جهانی اشاره شده. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه مقاله نیویورک تایمز را یادآوری کرده‌اند که مقامات آمریکایی در پاسخ به درخواست تضمین برجام به رژیم گفته‌اند، «یک مقام کاخ‌سفید آب پاکی را روی دست ایران ریخته و گفته هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که نظام می‌خواهد به آنها بدهد».

روزنامه آفتاب یزد هم از اخراج رژیم از سوریه خبر داده و نوشته است: «در مذاکرات وین در حقیقت سخنگوی نشست وین نماینده روسیه بود. با توجه به نفوذی که روس‌ها روی نظام دارند باید بتوانند مذاکرات را به‌نحو مطلوب پیش ببرند». در ادامه نوشته است «نظام دیگر عملاً دستش از سوریه کوتاه شده، بنابراین هم آمریکا هم اسراییل می‌توانند با روس‌ها سر مسأله سوریه کنار آیند. اما هدفشان این است که روزبه‌روز دست ایران را از سوریه کوتاه کنند و تا حالا نیز چنین کاری کرده و عقب‌نشینی ۸۰ کیلومتری از مرزهای اسراییل یکی از کارهای روس‌ها بوده است». روزنامه ستاره صبح هم نوشته: «ترمز اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات همین موضوع یعنی اصرار ایران برای برداشته شدن یک‌باره تحرمی‌هاست» سپس به نظام گوشزد کرده «نمی‌توان شرایطی را متصور بود که ایران در نقطه صفر قرار داشته باشد و انتظار داشته باشد آمریکا تغییرات جدی در رویکرد خود نسبت به ایران ایجاد کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03265c53-28d8-4d23-b9f5-67d0e4820229"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات