728 x 90

وزیر خارجه لوکزامبورگ: هیچگاه با میزبانی کانال مالی اروپا و رژیم ایران موافقت نکرده‌ایم

جیل آسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ
جیل آسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ

 

جیل آسلبورن، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ گفته که از این کشور برای میزبانی کانال مبادله مالی رژیم ایران و اروپا درخواست رسمی به‌عمل نیامده است.

وی در پاسخ به گزارش اخیر رویترز مبنی بر قصد کشورهای اروپایی برای وادار کردن لوکزامبورگ به پذیرفتن میزبانی این ساختار ویژه گفت: از ما هیچ گاه رسماًً انجام این کار خواسته نشده و ما هم هیچگاه با انجام آن موافقت نکرده‌ایم.

گفتنی است که طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران پس از بازاعمال تحریمهای آمریکا با توجه به این‌که هیچ کشور اتحادیه اروپا میزبانی اجرای این طرح را به‌دلیل ترس از اقدام های تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تقریباً ناکام مانده است.

رویترز چند روز پیش نوشته بود دیپلماتهای اتحادیه اروپا می‌گویند قدرتهای اصلی اروپا نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس پس از امتناع اتریش از پذیرش میزبانی این ساختار فشارهای خود را روی کشور لوکزامبورگ برای قبول این اقدام افزایش داده‌اند.

چشم انداز این طرح در حال حاضر روشن نیست چرا که به رژیم ایران در زمینه توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ و تعدیل برنامه‌های هسته‌یی هشدار داده شده است.

دلیل عدم اجرای این طرح توسط آنها نگرانی‌شان از وابستگی این طرح به بانکهای محلی است که احتمال می‌دهند تحت اقدامات تنبیهی آمریکا قرار گیرد و دسترسی این بانکها به بازارهای آمریکا بسیار سخت شود.

لازم به یادآوری است که مکانیسم ویژه اروپا برای تسهیل مبادلات مالی که به SPV معروف شده می‌تواند به طرفهای ایرانی برای صادرات نفت و گاز در مقابل دریافت کالا از اتحادیه اروپا کمک کند. این مکانیسم قرار بود به‌صورت قانونی از این ماه اجرایی شود، اما هیچ کشوری هنوز میزبانی این اجرای این طرح را نپذیرفته است.

 

بیشتر بخوانید

رویتر‌ز: هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی سازو کار تجارت با رژیم ایران نیست

در پی تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران و هر کشوری که بخواهد با آن همکاری اقتصادی داشته باشد، کشورهای اروپایی قصد داشتند با تشکیل سامانه تبادلات مالی با این رژیم تحریمها را دور بزنند ولی به گزارش خبرگزاری رویتر‌ز هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی سازو کار تجارت با رژیم ایران نیست. بنا بر این گزارش اروپا در تلاش است سازو کار ویژه‌یی برای تجارت غیردلاری با رژیم ایران راه‌اندازی کند، اما هیچ کشور اروپایی از ترس تحریمهای آمریکا حاضر نیست میزبان چنین نهادی باشد.

 

رویترز روز چهارشنبه ۲۳ آبان از قول شش دیپلمات نوشت که عدم آمادگی کشورهای اروپایی برای میزبانی نهاد سازو کار تجاری با ایران ممکن است برنامه اروپا برای حفظ تجارت با رژیم ایران بعد از تحریم‌های آمریکا را با شکست روبه‌رو کند.

پیشتر کشورهای اروپایی از اتریش خواسته بودند که میزبان این نهاد شود ولی این کشور درخواست آنها را رد کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه اتریش اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند میزبانی سازو کار ویژه مالی اروپا که قرار است امکان ارتباط مالی به رژیم ایران را راه‌اندازی کند، بپذیرد.

وی گفت: دولت اتریش پس از بررسیهای جدی به این نتیجه رسید که در این دوره زمانی در موقعیتی قرار ندارد که میزبانی این نهاد را بپذیرد.

رویترز از قول دیپلماتها نوشته است که هم‌اکنون قدرتهای بزرگ اروپایی شامل فرانسه، انگلستان، آلمان و چند کشور کوچک در شمال اروپا را تحت فشار قرار خواهند داد تا میزبانی این نهاد را بپذیرند.

 

بسته اروپا چیست

بسته اروپا یک حساب ویژه است که درآمد‌های رژیم ایران از فروش نفت به‌ صورت متمرکز در آن نگهداری می‌شود. در حالی‌ که این رژیم به‌ دنبال دریافت ضمانت کمّی برای فروش نفت است، اروپا در بسته پیشنهادی به کمیت خرید نفت این رژیم اشاره‌یی نمی‌کند.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌ و گاز ایران و سرمایه‌گذاری مطلوب آنها ادامه داشته باشد. با این هدف بسته اروپا دو محور عمده دارد.یکی نقل‌و انتقال مالی و روابط بانکی و دیگری تجارت و به‌ طور خاص فروش نفت رژیم به کشورهای دیگر.

در ارتباط با نقل‌و انتقال مالی، اروپا به‌ دنبال ایجاد کانالی است که از طریق آن امکان ارتباط بانکی با رژیم ایران فراهم باشد. با توجه به تحریم‌های آمریکا و محرومیت رژیم ایران از نقل‌و انتقال دلاری، کانال طراحی شده باید از طریق یک حساب مخصوص باشد.

حساب مخصوص هم حسابی است که در یک یا چند بانک مرکزی اروپایی باز می‌شود و درآمدهای رژیم در آن نگهداری خواهد شد.

در حوزه نقل‌و انتقال مالی و بانکی نیز موضوع تجارت بدون استفاده از دلار است. در این رابطه کشورهای آلمان، انگلستان و فرانسه رضایت داده‌اند که تبادلات مالی خود با رژیم ایران را بدون استفاده از دلار انجام دهند.

 

مشکل رژیم چیست

اولین مشکل رژیم فروش نفت بدون دستیابی به دلار و دومین مشکل او نداشتن تضمین در فروش نفت است.

اروپا در بسته خود ضمانت نمی‌دهد که روزانه چند هزار بشکه نفت رژیم را خرید کند.

این در حالی است که با عقب‌نشینی توتال فرانسه و شرکت انی ایتالیا صادرات نفت رژیم به کشورهای اروپایی به حداقل خود رسیده است. از طرفی دولت ترامپ هشدار داده کشورهای عمده خریدار نفت رژیم باید تا ماه نوامبر میزان واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. او همچنین به عربستان فشار آورده تا با افزایش تولید نفت به ۱۲میلیون بشکه در روز، کسری موجود در بازار را برای جلوگیری از رشد قیمت جهانی نفت جبران کند.

فایننشال تایمز: کشورهای اروپایی تمایلی به راهاندازی کانال مالی با رژیم ایران ندارند

 

سراب سازو کار ویژه اروپا

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a25fef43-40fe-4ff2-b58b-cf269b3002fc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات