728 x 90

وزیر خارجه فرانسه: رژیم ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شنبه ۲۷دی در مصاحبه با نشریه ژورنال دودیمانش گفته است رژیم ایران در حال تقویت توانمندی ظرفیت تسلیحات هسته‌یی خود است.

رویترز نوشت: «یکی از اهداف اصلی توافق هسته‌یی شش قدرت جهانی با ایران در سال۱۳۹۴، این بود فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی به مدت حداقل یک سال برساند. در چارچوب این توافق ایران پذیرفت برخی فعالیت‌های هسته‌یی خود را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های علیه این کشور لغو شد».

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، اکنون رژیم ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر یک سال رسانده است.

 

وزیر خارجه فرانسه در ادامه این مصاحبه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، خرداد سال آینده، اظهار داشت، باید به رژیم ایران گفت که دیگر بس است و باید رژیم ایران و آمریکا را به برجام بازگرداند.

ژان ایو لودریان در ادامه گفته است، اما بازگشت هر دو طرف به برجام کافی نخواهد بود.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد، مذاکرات سختی می‌بایست درباره برنامه توسعه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در کشورهای همسایه و منطقه صورت گیرد.

 

جو بایدن اعلام کرده است آمریکا به توافق هسته‌یی باز خواهد گشت، اما تأکید کرده است که رژیم ایران می‌بایست به‌طور کامل تعهدات در چارچوب برجام را اجرا کند. این در حالی است که ایران می‌گوید، ابتدا باید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور لغو شود.

در آستانه روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، مجلس ارتجاع در ۱۲آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقیمانده رژیم ایران باز کرد.

 

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی آخوندها روز ۱۵دی در یک باجگیری آشکار تهدید کرد که رژیم به غنی‌سازی ۹۰درصدی هم خواهد پرداخت و آشکارا نشان داد که هدف اصلی برنامه اتمی رژیم تولید بمب اتمی است. وی گفت: «ما به‌راحتی می‌توانیم هر درصدی غنی‌سازی انجام بدهیم حتی بالای ۴۰درصد، ۶۰درصد و ۹۰درصد را به‌راحتی تولید کنیم... کما این‌که در مصوبه مجلس نیز هست که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰درصد باشد سازمان آن را محقق کند و سازمان انرژی اتمی در این خصوص بررسی‌های خود را انجام می‌دهد».

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵دی۱۳۹۹ نیز با صدور بیانیه‌یی به کشورهای عضو اطلاع داد: « (رژیم) ایران از امروز تزریق اورانیوم-۲۳۵، که تا سقف ۴.۱درصد غنی شده است، به شش آبشار سانتریفوژ در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو را آغاز کرد تا غنی‌سازی را تا سقف ۲۰درصد افزایش دهد».

روز ۱۵دی دژخیم علی ربیعی سخنگوی آخوند روحانی از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد در سایت فردو به‌دستور روحانی خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده uf۶ به دست خواهد آمد» (خبرگزاری مهر، ۱۵دی۱۳۹۹).

 

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم به تلویزیون آخوندها گفت: «روحانی دستور داده است که نیازهای مالی پروژه غنی‌سازی ۲۰درصدی را تأمین کنند» (ایرنا، ۱۷دی۱۳۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f99cb245-ea5c-45cf-af62-3ed08a56c22f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات