728 x 90

وزیر خارجه آمریکا: سوءقصد به مصطفی کاظمی حمله به حاکمیت ملی عراق بود

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۸آبان با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، درباره تلاش نافرجام برای ترور مصطفی کاظمی نخست‌وزیر این کشور گفتگو کرد.

وزارت‌خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که در این گفتگو آنتونی بلینکن «حمله تروریستی به اقامتگاه مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر را محکوم کرد.

بلینکن این حمله به جان نخست‌وزیر عراق را «حمله به حاکمیت و ثبات کشور عراق» خواند و تأکید کرد که همکاری واشنگتن با دولت و مردم عراق پایدار است.

دولت عراق بامداد یکشنبه ۱۶آبان به وقت محلی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد این سوءقصد «نافرجام» با استفاده از یک پهپاد بمب‌گذاری شده به قصد هدف قرار دادن محل سکونت الکاظمی در «منطقه سبز» بغداد انجام شد.

مقامات امنیتی عراق و منابع نزدیک به شبه‌نظامیان عراقی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دست‌کم یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، پشت حمله پهپادی روز یکشنبه است که قصد داشت مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق را هدف قرار دهد. این سوءقصد ناکام ماند. ایران نیز این حمله را محکوم کرده است.

ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) روز ۱۷آبان در مصاحبه با الحره اعلام کرد شبه‌نظامیان رژیم ایران پشت ترور نخست‌وزیر عراق بودند. گروه‌های وابسته به رژیم ایران که نمی‌توانند به‌طور قانونی حاکمیت داشته باشند، برای تحقق اهدافشان به‌اعمال خشونت‌آمیز دست زدند.

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز ۱۷آبان در مورد ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق گفت: شماری از این اقدامات تجاوزگرانه توسط گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران در عراق هدایت شده‌اند.

ند پرایس در پاسخ به سؤالی درباره منشأ پهپادهای مورد استفاده در حمله به محل اقامت نخست‌وزیر عراق گفت: ما نگرانی‌های خود را در مورد گسترش فناوری پهپاد – که برخی از پهپادهای ساخت رژیم ایران است - ابراز کرده‌ایم. این یکی از نگرانی‌های برجسته و مداوم ما بوده است. چند روز پیش سیاست تعقیب قانونی کسانی که مسئول تکثیر فن‌آوری پهپاد در منطقه بوده‌اند را اعلام کردیم که برخی از آنها ساخت رژیم ایران است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد و گفت: گروه‌های متعددی در داخل عراق فعالیت می‌کنند که تحت حمایت رژیم ایران هستند و قادر به انجام این نوع حملات هستند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: ما اقداماتی می‌کنیم تا حفاظت نیروها و تأسیساتمان در عراق تضمین شود. فرماندهان ما مسئولیت دارند از خودشان و نیروهای خود حفاظت کنند. و به دفاع از شرکای عراقی‌مان کمک کنند (سایت وزارت دفاع آمریکا ۱۷آبان).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2402c3f7-e912-42a2-a1d2-c78c856c8a95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات