728 x 90

وزیر خارجه آمریکا خواستار تحریم خرید تسلیحاتی رژیم ایران شد

مایک پمپئو
مایک پمپئو

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰تیرماه۹۹ که از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرده بود، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست با توجه به اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم ایران و هم‌چنین حمایت این رژیم از تروریسم در جهان، تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران را که آبان‌ماه به پایان می‌رسد، تمدید کنند.

وی گفت: این نهاد با یک انتخاب روبه‌رو است، ایستادن برای صلح و ثبات جهانی، همان‌گونه که بنیانگذاران سازمان ملل می‌خواستند؛ یا این‌که بگذارد مهلت ممنوعیت فروش تسلیحات به جمهوری اسلامی ایران تمام شود و به مأموریت سازمان ملل که ما تعهد دادیم از آن محافظت کنیم، خیانت کند.
پمپئو رژیم ایران را شریرترین رژیم تروریستی نامید و افزود: به‌دلیل توافق هسته‌یی پر از اشکالی که دولت قبلی مذاکره کرد، محدودیت فروش تسلیحات برای شریرترین رژیم تروریستی جهان در ۱۸اکتبر، یعنی فقط حدود چهار ماه دیگر، به پایان می‌رسد.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در صورت عدم تصویب تحریم‌ها بعد از تاریخ فوق به تهدیدهایی که از جانب رژیم ایران متوجه منطقه و جهان است اشاره کرد و گفت:

  • ایران می‌تواند آزادانه جت‌های جنگنده روسی خریداری کند؛ جتهایی که می‌توانند تا شعاع سه هزار کیلومتری را هدف قرار دهند و شهرهایی چون ریاض، دهلی‌نو، رُم، و ورشو در تیررس آنها خواهد بود.
  • ایران می‌تواند آزادانه ناوگان زیردریایی خود را به روز کرده و گسترش دهد و بیش‌از‌پیش تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی و آزادی دریانوردی در تنگه هرمز، خلیج‌فارس، و دریای عرب محسوب شود.
  • ایران می‌تواند آزادانه فناوریهای نوین و پیشرفته را برای نیروهای نیابتی و شرکایش در سرتاسر خاورمیانه، از جمله حماس، حزب‌الله، و حوثی‌ها خریداری کند.
  • ایران شمشیر داموکلسی را بر فراز ثبات اقتصادی خاورمیانه قرار می‌دهد و کشورهایی مانند چین و روسیه را، که به ثبات بهای انرژی وابسته‌اند، به خطر می‌اندازد.
  • ایران می‌تواند آزادانه به یک معامله‌کننده خطرناک اسلحه تبدیل شود و به این ترتیب بر آتش مناقشه‌ها - از ونزوئلا گرفته تا سوریه و در اقصی نقاط افغانستان - نفت بریزد.

پمپئو هم‌چنین گفت: ایران یک دموکراسی با مسئولیت مانند استرالیا یا هند نیست. ما می‌دانیم که اگر تهران از توانایی خرید تسلیحات بیشتر برخوردار باشد، چه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: کافی است به گزارش دبیرکل از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، که ما امروز به بررسی آن پرداخته‌ایم، توجه کنیم:

  • این گزارش تأیید می‌کند که مبدأ تسلیحات به کار رفته در حمله به عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹، ایران بوده است.
  • این گزارش هم‌چنین تأیید می‌کند مبدأ تسلیحاتی که در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ در سواحل یمن ضبط شده، ایران بوده است.

پمپئو به کارنامه رژیم ایران طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به تاریخچه فعالیت‌های ایران در حمایت از تروریسم و خشونت، بهتر است ما این تهدید را جدی بگیریم. تمدید این ممنوعیت فشار بیشتری به تهران می‌آورد تا رفتار کردن مانند یک کشور عادی را آغاز کند. جهان و مردم ایران، که بیش از همه رنج دیده‌اند، نیاز دارند که این ممنوعیت تمدید شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3f5ad8f-abc4-4540-86e1-1c73dfcb933c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات