728 x 90

وزیر امور خارجه آلمان: توجه ما به افرادی که در زندان اوین نگهداری می شوند متوقف نمی‌شود

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان
آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه ۲۴مهرماه درباره آتش سوزی و صدای انفجار در زندان اوین در توئیتی نوشت: آتش‌سوزی در زندان اوین ممکن است خاموش شده باشد، ولی توجه ما به افرادی که در آنجا نگهداری می‌شوند و حقوق‌بشر آنها متوقف نمی‌شود و نخواهد بود.

دولت ایران در قبال تمام کسانی که در آنجا زندانی هستند، از جمله بسیاری از زندانیان سیاسی و تظاهر کنندگان مرد و زن مسئولیت دارد. سفارت ما از عصر دیروز به‌طور مداوم با مقامات ایران در تماس بوده است.

 

 

نیویورک تایمز روز یکشنبه ۲۴مهرماه نوشت:

روز شنبه یک آتش‌سوزی بزرگ در زندان اوین، بازداشتگاه بدنام پایتخت ایران، اتفاق افتاد که صدها مخالف و زندانی سیاسی در آنجا نگهداری می‌شوند. درعین‌حال، اعتراضات ضدرژیمی برای پنجمین هفته کشور را درنوردید. بنا‌به گفتهٴ شهود عینی و کلیپ‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی گذاشته شده، در حالی‌که آتش شعله می‌کشید، صدای انفجارها و شلیک را می‌شد در محله نزدیک به زندان شنید...

گزارشات ضد و نقیض در رسانه‌های اجتماعی به یک وسیلهٔ انفجاری، تلاشی برای فرار، و نفوذ به زندان از بیرون اشاره کرده بود...

این مجتمع با سیم‌خاردارهای برق‌دار و یک میدان مین احاطه شده است.

یکی از ساکنان این منطقه که خانه‌اش چسبیده به زندان است گفت که چندین ساختمان در مجتمع زندان آتش گرفته بود و صدای فریاد از داخل شنیده می‌شد. وی که از ترس تلافی بشرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد گفت که از ساعت ۱۰صبح شنبه صدا شلیک می‌شنیده است. او گفت که ۹شب صدای مسلسل شنیده و به‌دنبال آن انفجارها بزرگ صورت گرفته است.

این خانم گفت که پنجره‌های خانه‌های اطراف به‌خاطر انفجارها شکسته و صدای مردم محل شنیده می‌شد که فریاد می‌زنند، ”مرگ بر دیکتاتور“ .

تا ساعات اولیه صبح یکشنبه، و بعد از آن که گزارش شد که آتش‌سوزی خاموش شده است، ساکنان کماکان صدای انفجارها بیشتری را گزارش کردند.

روز شنبه قضاییه به شرکت‌های مخابراتی دستور داد که خدمات پیام‌رسان خود را قطع کنند...

فعالین حقوق‌بشر و سازمانها نیز نسبت به سلامت زندانیان ابراز نگرانی کردند...

صدها مأمور از شاخه‌های مختلف ارتش و نیروهای امنیتی و از جمله بسیج که لباس شخصی‌های رعب‌آور میلیشیا هستند، در زندان بکار گرفته شدند.

امیرداریوش یوحایی، یک دانشجوی ۲۲ساله که در این محله زندگی می‌کند گفت، ”مثل این بود که در حال تماشای یک فیلم جنگی هستیم. یک آژیر بسیار بلند شنیده شد و بعد ۱۱ انفجار بزرگ و صدای مسلسل که متوقف نمی‌شد“ .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74cc90b2-0627-4d62-8b12-76ab7e3ea32f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات