728 x 90

وزارت‌خارجه آمریکا:‌ از حق مردم لبنان برای تظاهرات حمایت می‌کنیم

قیام در لبنان
قیام در لبنان

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا به العربیه گفت: تظاهرات لبنان نتیجه دهه‌ها فساد و ناتوانی حکومت در اولویت دادن به اصلاحات است.

این مقام وزارت‌خارجه آمریکا افزود: «ما از حق مردم لبنان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. مردم لبنان به حق از ناتوانی حکومت در اولویت دادن به اصلاحات ناامید شده‌اند. برای دهه‌ها گزینه‌های نادرست و فساد این کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داده است ».

 

از روز پنجشنبه ۲۵مهر۹۸ مردم لبنان در اعتراض به فساد گسترده و دخالت‌های رژیم ایران به خیابان‌ها ریختند.

روز جمعه در رویارویی مردم با مأموران امنیتی ۲تن کشته و ۷نفر مجروح شدند.

 

قیام مردم و جوانان شورشگر لبنان، علاوه بر بیروت به دیگر نقاط و شهرهای بزرگ لبنان از جمله طرابلس، صیدا، صور، النبطیه، بعلبک و غزیر گسترش یافته است.

منطقه بقاع پایگاه سنتی حزب‌الشیطان لبنان نیز صحنه اعتراض و تظاهرات مردم بود. ناظران این را تحولی کیفی و جدیدی در خشم و شورش مردمی علیه دست‌نشاندگان حکومت آخوندی ارزیابی می‌کنند.

قیام لبنان، ضربه بزرگ دیگری بر رژیم ‌آخوندی به‌دنبال قیام عراق است که دست‌نشاندگان ولایت‌فقیه را با شعارهای اخراج اخراج و سرنگونی نظام هدف قرارداد.

 

سخنگوی مجاهدین خطاب به جوانان شورشی لبنان گفت:‌ درود، دست مریزاد. در لبنان هم باید بند از بند رژیم پلید ولایت‌فقیه بگسلد.

 

العربیه درباره قیام لبنان گزارش داد: این تظاهرات به‌صورت خودجوش راه‌اندازی شده و پرچم هیچ حزبی در آن دیده نمی‌شود.

تظاهر کنندگان با وجود تهدید حسن نصرالله سرکرده حزب‌الشیطان لبنان خیابانهای را ترک نکردند. حسن نصرالله روز شنبه برای تظاهر کنندگان خط‌ و نشان کشید و گفت هوادارانش را به خیابان‌ها می‌کشاند و همه معادلات را تغییر می‌دهد.

به گزارش العربیه حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند بر روی شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه العربیه پارازیت بیندازد تا مانع از پوشش تظاهرات شود.

از سوی دیگر، حال فرماندهی ارتش لبنان با خواسته‌های تظاهر کنندگان اعلام همبستگی کرد

 

به‌دنبال قیام مردم لبنان، شماری از وزیران دولت از حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع استعفا دادند. سمیر جعجع گفت:‌ ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت دیگر قادر به انجام اقدامات لازم برای نجات اوضاع نیست.

غسان حاصبانی معاون نخست‌وزیر، کمیل بوسلیمان وزیر کار، ریشار قیومجیان وزیر امور اجتماعی، می‌شدیاق، وزیر مشاور در امور توسعه اداری از سمت خود استعفا کرده‌اند.

امین جمیل رئیس‌جمهور پیشین لبنان گفت:‌ یک نارضایتی عظیم از جانب مردم لبنان به‌خاطر رفتار حزب‌الله وجود دارد.

 

عفو بین‌الملل استفاده از قهر علیه تظاهر کنندگان لبنان را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد اعلام کرد: نیروهای امنیتی لبنان برای پراکنده کردن اعتراضات صلح‌آمیز بیروت از قهر مفرط استفاده کردند که شامل شلیک میزان عظیمی گاز اشک‌آور به سوی جمعیت، تعقیب مسلحانه معترضان در خیابان‌ها و کوچه‌ها و ضرب ‌و شتم آنها بود...

عفو بین‌الملل گفت: ما از مقامات لبنانی می‌خواهیم به حق معترضان در آزادی تجمعات صلح‌آمیز احترام بگذارند به کارگیری مفرط وسایل سرکوب و استفاده از سلاح را مورد تحقیق قرار دهند.

عفو بین‌الملل افزود: «وعده‌های مقامات دولت مبنی بر رسیدگی به نارضایتی‌های معترضان، هنگامی که به نیروهای امنیتی دست باز داده شد که مردم لبنان را از ابراز خشم، به‌کلی تو خالی از آب درآمد»...

 

مطالب مرتبط: 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b99fbea-7235-4c94-a828-01cb04e808a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات