728 x 90

وزارت‌خارجه آمریکا: ایران بدون اتلاف وقت، انکار و فریبکاری تمام تعهداتش را عمل کند

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۳تیرماه در گزارش سالانه خود از رژیم ایران خواست که بدون اتلاف وقت و انکار یا فریبکاری به تمامی تعهداتش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند.
وزارت‌خارجه آمریکا در این گزارش از رژیم ایران با تأکید خواسته است که از مانع‌تراشی و اخلال در کار آژانس برای راستی‌آزمایی برنامه اتمی این رژیم خودداری کند.

لازم به یادآوری است که شورای حکام آژانس روز ۳۰خرداد با تصویب قطعنامه‌یی که سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان به این نهاد ناظر دیدبان هسته‌یی سازمان ملل ارائه کردند، و این نخستین قطعنامه شورای حکام علیه رژیم ایران در هشت سال اخیر است و از این رژیم خواسته شده که امکان حضور بازرسان آژانس در دو مکان «مشکوک» در ایران را فراهم کند.

در گزارش سالانه وزارت‌خارجه آمریکا تأکید شده‌است که دولت آمریکا کماکان به تلاش برای سد کردن راه رژیم ایران در دستیابی به تسلیحات هسته‌یی متعهد است و هم‌زمان از نظارت بر توان موشکی و سلاحهای متعارف این رژیم و گردآوری اطلاعات درباره ابعاد پنهان برنامه هسته‌یی رژیم ایران باز نخواهد ایستاد.
در این گزارش اقدام رژیم ایران در عدم اعلام مواد هسته‌یی که در اختیار داشته، پایمال شدن صریح تعهدات الزام‌آور کشورها به پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
هم‌چنین وزارت‌خارجه آمریکا در این گزارش متعهد شده است که جزئیات تخطی‌های رژیم ایران از قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت را به سازمان ملل ارائه کند.

از موارد نقض تعهدات رژیم به پرتاب ماهواره نظامی سپاه پاسداران به فضا اشاره شده است که یکی از نمادهای روشن تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اعلام شده و بر پیگیری تلاش‌های دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید شده است.
گفتنی است که رژیم ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت فقط تا مهرماه امسال حق خرید و فروش جنگ‌افزار را ندارد ولی دولت آمریکا با لغو تحریم‌های فروش سلاح رژیم ایران بعد از این تاریخ مخالف است و قصد دارد آن را به‌صورت نامحدود تمدید کند.
شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد روز چهارشنبه چهارم تیرماه نخستین دور گفت‌و‌گوها در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را آغاز خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6045b1dc-776d-46f8-8f61-6d59990d5de4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات