728 x 90

وخامت اوضاع در سال ۹۸و وحشت از بی‌آیندگی

وحشت رژیم آخوندی از سال ۹۸
وحشت رژیم آخوندی از سال ۹۸

در تنگنای بحرانهای فزاینده داخلی و خارجی و وضعیت انفجاری جامعه، سرکردگان حکومت آخوندی از بی‌علاجی بحرانهای اقتصادی و چشم‌انداز تیرهٔ آن در سال ۹۸ به وحشت افتاده‌اند.

وحشت از این چشم‌انداز تیره بیش از هر کس دیگری در اظهارات خامنه‌ای بارز بود که در پیام نوروزی‌اش به این موضوع اذعان کرد و گفت: «به کلی باید از کمک و همراهی غربی‌ها چشم بپوشیم».

خامنه‌ای در ادامه تأکید کرد: «در قضیه برجام اروپایی‌ها علاوه بر این‌که در مقابل آمریکا نایستادند، خودشان هم عملاً از برجام خارج شدند، این کانال مالی هم که اخیراً هی گفته می‌شود که کانال مالی درست کردند، این به شوخی شبیه‌تر است، البته شوخی تلخی است».

در مورد مسایل بین‌المللی باز هم تأکید کرد: «در آخرین مسأله بین‌المللی ما، باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند».

این تصویری است از درماندگی و بن‌بست حاکمیت در زمینه مسایل بین‌المللی. البته در زمینه اقتصادی نیز در سال ۹۸ چشم‌انداز پیش روی رژیم بسیار تیره و تار است.

 

وضعیت بحرانی اقتصاد

در این زمینه و بحرانی بودن وضعیت معیشت مردم در سال ۹۸، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی رژیم، هشدار داد و با بیان این‌که «در حوزه تأمین مالی، اقتصاد ایران در سال آینده روز‌های خوبی را در پیش‌رو ندارد» گفت: «با توجه به بحرانی بودن سطح نارضایتی اجتماعی از وضعیت رفاهی، شانس دخالت‌های بسیار گسترده دولت در مناسبات تولید و تجارت، با هدف ترمیم کوتاه‌مدت وضعیت رفاهی، بسیار زیاد است؛ و این ۲عامل (یعنی احتمال واپاشی در ساختار‌های اقتصادی یا دخالت‌های بسیار گسترده حاکمیتی در مناسبات تولید و تجارت) ابعاد نااطمینانی عمده‌ای به هر سناریوی پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور می‌افزاید؛ که البته اثر هر دو عامل نااطمینانی مورد اشاره، صرفاً و به‌شدت منفی است».

 

در زمینه وضعیت اقتصادی رژیم در سال ۹۸ محمدقلی، یوسفی کارشناس وابسته به باند روحانی، در مصاحبه با سایت اعتماد آنلاین گفت: «اوضاع اقتصادی داخلی کشور مطلوب نیست».

او در زمینه بحران اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم گفت: «یعنی هم سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و هم تولیدات بخش صنعت کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده و کشاورزی هم وضعیت خوبی ندارد. در مقیاس داخلی فقر و بیکاری بسیار گسترده است و قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است».(سایت اعتماد آنلاین ۴فروردین ۹۷)

پیش از این اسدالله عسگراولادی نیز «فصل بسیار سختی» را پیش‌بینی کرده بود.(خبرگزاری ایسنا ۲۵دی ۹۷)

 

لبریزشدن کاسه صبر مردم

علی ربیعی، مهره اطلاعاتی امنیتی دهه ۶۰ و وزیر کار قبلی دولت آخوند حسن روحانی، با بیان این‌که در نظام «کمتر کسی در آغاز سال ۹۷ انتظار چنین پایانی را داشت»، با وحشت و نگرانی افزود: «۹۷ را با تهدیدات ترامپ و تحریم‌های یک‌جانبه وی آغاز کردیم. فقدان آمادگی برای کنش متقابل و مؤثر داخلی و برخی تصمیمات نادرست، باعث شد تا سال را با وضعیت چندان مناسبی به پایان نرسانیم». این کارشناسی امنیتی نظام در ادامه به باندهای حاکم نسبت به قیام مردمی که در تقدیر نظام است هشدار داد و گفت:

«فکر می‌کنم سال ۹۸ چشم‌انداز روشنی در پیش نخواهیم داشت و برای جامعه امکان بروز تحرکات اجتماعی و انتقال ناآرامی‌های ذهنی به ناآرامی‌های فیزیکی را کاملاً متصورم. سیاست‌ها و تصمیم‌گیریها نیز نشان داد که فاقد آمادگی ساختاری و دانش و تجربه کافی برای شرایط بحرانی می‌باشیم».

 

بحران امنیتی

تنها علی ربیعی نیست که نگران است اعتراضات مردمی صورت بگیرد، محمدقلی یوسفی، از اقتصاددانان رژیم نیز نگران این است که «بحرانهای اقتصادی تبدیل به بحران امنیتی می‌شود. به‌دلیل این‌که هیچ‌گونه گشایشی در مقیاس داخلی نداریم و اوضاع عادی در کشور حاکم نخواهد بود».(سایت اعتماد آنلاین ۴فروردین ۹۷)

در چنین شرایطی وضعیت رژیم در سال ۹۸ را می‌توان تصور کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc4c6b6b-84ee-488b-8279-27a347fb5e9c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات