728 x 90

وحشت از مردم و مقاومت سازمان‌یافته مردم ایران - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سیزدهم اردیبهشت اغلب تیترها انعکاس حمله خامنه‌ای به ظریف و دفاع از نیروی تروریستی قدس است. در کنار آن کرنش‌های ظریف در برابر خامنه‌ای عکس و تیترهای مختلفی را به خودش اختصاص داده. استقبال روزنامه‌های باند خامنه‌ای از تندترین جملات ولی‌فقیه ارتجاع علیه باند مغلوب، حاکی از اوجگیری بحران در رأس نظام و خیز خامنه‌ای برای جاروی باند مغلوب است. جنگ باندهای حاکم در آستانهٔ نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری و تشتت درون هر دو باند برای معرفی کاندیدا از دیگر موضوعات روزنامه‌های امروز است. مذاکره با آمریکا در روزنامه‌های حکومتی با دو رویکرد مختلف مورد توجه قرار گرفته. روزنامه‌های باند ولی‌فقیه روی تناقض اظهارات عراقچی دست گذاشته و با قیاس با مواضع مقامات آمریکایی، ابراز نگرانی کرده‌اند که باند روحانی بار دیگر می‌خواهد نظام را به چاه یک برجام دیگر بیندازد. روزنامه‌های باند مغلوب هم ضمن اشاره به فضای انفجاری جامعه و مطالبات بر زمین ماندهٔ مردمی، بر ضرورت عقب‌نشینی کامل از زیاده‌خواهیهای اتمی و منطقه‌یی تأکید کرده‌اند.

کرونای ولایت در سمت ابن ملجم

روزنامه‌های باند مغلوب در خصوص داستان ظریف مستقیم با باند خامنه‌ای دهان به دهان نشده و با دست گذاشتن بر سیاست‌های ضدمردمی نظام، تلاش کرده‌اند کارنامه جنایتها و چپاولهای سالیان را به حساب باند غالب بگذارند. «رفتار علی‌وار داریم؟» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که خطاب به سران حکومتی که مدعی پیروی از حضرت علی هستند نوشته: «آیا حاکمان جمهوری اسلامی مانند پیامبر اکرم (ص) به‌طور علنی، واضح و در میان جمع، از آن ظلمی که مأموران حکومت بر مردم روا داشته‌اند، بیزاری می‌جویند؟دست‌کم در مواردی مانند ماجرای قتل زهرا کاظمی در هنگام بازداشت، قتل ستار بهشتی در بازداشتگاه و حوادث آبان‌ماه ۹۸ نه کسی از این ظلم‌ها بیزاری جست، نه از بازماندگان دلجویی شد و نه خسارت ایشان تأمین شده حتی در ماجرای آبان ۹۸ که برخی مقامات امنیتی مانند دریادار شمخانی برای ملاقات با آسیب‌دیدگان آبان به میان برخی خانواده‌ها رفته بود، لحن گفتار، هشداردهنده و تهدیدآمیز بود و گمان می‌رفت که مقامات دولتی بیشتر برای تثبیت پیروزی خویش به میان آسیب‌دیدگان رفته باشند».

«مقایسه‌ای ساده» عنوان مطلبی در روزنامه اعتماد است که نوشته است: «نمی‌خواهم بگویم که حکومت‌کنندگان می‌توانند مثل آن امام عمل کنند یا باید انتظاری در این سطح از آنان داشت، ولی آیا نباید انتظار داشته باشیم که حداقل گامی به سوی بهبودی برداریم و نه گام‌های بزرگ در جهت مخالف آن؟». این مقاله در ادامه ضمن اشاره به اقشار محروم اذعان کرده است: «خیلی خیلی دورتر از حداقل‌های امام علی (ع) هستیم ولی بدتر این است که چهار نعل در حال دورتر شدن نیز هستیم».

«کرونای خصوصی‌سازی شده» عنوان مطلبی است در مستقل که در دعوای باندی در مورد سیاست‌های ضدمردمی نظام اعتراف کرده است: «یک دوقطبی مهم که بعد پایان جنگ، کمتر مورد التفات قرار می‌گیرد و از تفسیر و تأویل‌های علمی و آیات و روایات و بندهای قانونی در جهت نادیده گرفتن آن کمک گرفته می‌شود، دوقطبی فقر و غنا است... چرا دوگانه فقر و غنا فراموش شد؟» پاسخ این سؤال را در سیاست‌های ضدمردمی نظام در مواجهه با کرونا داده و نوشته است: «کشورهای دارا توانستند لاکدان جدی اعلام کنند، طرح‌های حمایتی را توسعه دادند، ... برعکس، در کشورهای عقب مانده شعار، رقابت تخریبی، عمق دیکتاتوری، ناتوانی مدیریتی، فساد، کتمان حقایق و تبعیض تا جایی توسعه پیدا کرد که بیمارستانها و درمانگاههای خصوصی، آشکارا از پذیرش بیمار با دفترچه‌های درمانی، تأمینی، خدمات اجتماعی و حتی بیمه تکمیلی سرباز زدند».

وحشت از مردم و مقاومت سازمان‌یافته مردم ایران

در روزنامه‌ها روی دو مبنا به نظام برای عقب‌نشینی سریع اصرار کرده‌اند. مبنای اول شکست سیاست‌های رژیم و بالا رفتن مطالبات مردمی است. «هسته‌یی و موشکی بهانه است» عنوان مطلبی در مستقل است که از جمله نوشته «تحریم‌های اقتصادی سال‌های اخیر به‌گفته ظریف، یک‌هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد کرده است... باج‌های کلانی که ناچاریم به‌خاطر دشمنی دائمی با آمریکا در روابط متقابل تجاری به کشورهای مختلف مثل چین، روسیه، ترکیه و سایر کشورهابپردازیم... نباید نگاه ایدئولوژیک به یک خطر، چشمان ما را برای دیدن سایر خطرات کور کند... خطر نارضایتی و طغیان مردمی که مالک اصلی این هزاران میلیارد دلار هستند را نباید از نظر دور داریم».

اما مبنای دوم روزنامه‌ها در توصیه به رژیم برای عقب نشنیی، وحشت از مقاومت ایران است و این‌که راه هر گونه مماشات با رژیم را قفل کرده.

روزنامه شرق از باند مغلوب با اشاره به محدودیتهای رئیس‌جمهور آمریکا برای امتیاز دادن به رژیم نوشته است: «بی‌میلی آمریکا برای رفع همه تحریم‌های ترامپی، دلایل متعددی ممکن است داشته باشد». در ادامه هم افزوده «تلاش‌های مخالفان برجام در کنگره ادامه دارد و سه‌شنبه گذشته اعلام شد بانیان طرحی ضد (نظام) در مجلس نمایندگان که (سازمان مجاهدین) در تهیه آن نقش داشته‌اند، به ۲۲۰ نماینده جمهوریخواه و دموکرات رسیده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0016fada-1da3-4a99-b144-6f0e9b17483e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات