728 x 90

وحشت از رادیکالیزه شدن در شرایط تحریم انتخاباتی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۶خرداد همه موضوعات حول نمایش انتخابات شکل گرفته است. از مجیزگویی مدیران روزنامه‌های باند مغلوب از رئیسی تا ابراز نگرانی باند خامنه‌ای از کنار نکشیدن مهره‌های پوششی از مقابل رئیسی و تا ابراز نگرانیها به بیان مختلف از ورشکستگی صندوق نمایش انتخابات. در کنار اینها به گوشه‌یی از بحرانهای نظام در عرصهٔ داخلی و روابط خارجی اشاره شده است.

وحشت از رادیکالیزه شدن در شرایط تحریم انتخاباتی

وحشت از قیام و پیامدهای تحریم مردمی انتخابات مهم‌ترین موضوع در روزنامه‌های باند خامنه‌ای است. «آزموده را آزمودن خطاست» عنوان مطلب روزنامه کیهان خامنه‌ای است که هشدار داده: «باید با درس گرفتن از تجربه گذشته مراقب رادیکالیزه شدن جامعه توسط طیف غربگرا که اتفاقاً آشکارا توسط دشمنان قسم خورده نظام مانند (مجاهدین) مورد حمایت قرار می‌گیرند، بود».

فرهیختگان از باند خامنه‌ای هم زیر عنوان «چرا مشارکت برای ما مهم است؟» نفرت مردمی از نظام را به حساب باند مغلوب واریز کرده و نوشته «طی سالیان اخیر شاهد بوده‌ایم که عملکرد پاره‌ای از مسئولان اجرایی کشور به‌نحوی اعتماد سیاسی قریب به اتفاق آحاد جامعه را تحت‌الشعاع ناکارآمدی خود قرار داده».

روزنامه‌های باند مغلوب هم ناگزیر شده‌اند به شکلی نفرت عمومی از رئیسی قاتل ۶۷ را انعکاس بدهند. روزنامه ستاره صبح به قلم محبعلی از کادرهای وزارت‌خارجه باند مغلوب به این موضوع اشاره کرده و بدون اسم بردن از رئیسی نوشته است: «کسانی که امروز از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند کسانی نیستند که بتوانند مشکلات کشور را در زمینه سیاست خارجی حل کنند. چون خود همین این افراد بخشی از ایجاد وضعیت موجود بوده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت در آینده مشکلات را حل کنند. این افراد در زمینه‌های حقوق بشر، ... خود بخشی از مشکل بوده‌اند».

جهان صنعت هم زیر تیتر «نگاه جامعه شناختی به انتخابات» به‌نقل از یک جامعه‌شناس حکومتی نوشته است: «شایسته نیست که امروز هم پس از ۴۳سال دوباره قدرت بین همان کسانی توزیع شود که یا در سال۱۳۶۸ در شرایطی که هنوز جوان کمتر از ۳۰ساله‌ای بیش نبودند معاون سیاسی سازمان صدا و سیمایی شدند که انتقادات زیادی به آن وارد بوده است یا فرد دیگری که همواره در نظام تنبیهی و قضایی، کاری از پیش نبرده و روز‌به‌روز به کم‌اثرتر شدن نظام تأدیب قضایی افزوده شده است».

زلزله‌های پیدا و پنهان

برخی از بحرانها پیرامون پیامدهای جنگ قدرت در درون نظام در اثر انتخابات شکل گرفته است. مستقل از باند مغلوب در مورد مجیز گویی برخی از مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاریهای باند مغلوب که به دیدار رئیسی رفته‌اند، نوشته است: «نه رئیسی به رأی این گروه نیاز دارد و نه این بیعت می‌تواند حاشیه‌ٔ امنی را برای دوستان ما ایجاد کند. غالب رسانه‌هایی که تحت عنوان اصلاح‌طلب به این دیدار رفتند از قضا بیشترین بهره‌مندان از یارانه‌های دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم بودند و طبعاً تردیدی در حفظ منافع آینده باند خود نداشتند».

«زلزله‌ای با تخریب پیدا و پنهان» موضوع هشدار یک جامعه‌شناسی حکومتی است در روزنامه آرمان که با اشاره به وعده‌های تو خالی در جریان نمایش انتخابات نوشته است: «وقتی برخی افراد به‌ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری وعده می‌دهند و آن وعده عملی و حادث نمی‌شود، مانند زلزله‌ای عمل می‌کند که جامعه را در‌بر‌می‌گیرد. هر اندازه شدت و ریشتر این زلزله بیشتر باشد، خرابی آن دو‌چندان خواهد بود».

«عجیب‌ترین سال تحصیلی مدارس تمام شد» عنوان مطلب جهان صنعت است که خبر داده در سال تحصیلی که تمام شد سه میلیون دانش‌آموز در اثر فقر مالی و دسترسی نداشتن به موبایل و تبلت و اینترنت مجبور به ترک‌تحصیل شده‌اند. این روزنامه گوشزد کرده: «دانش‌‎آموزان که بیش از یک‌ششم کل جمعیت ایران را تشکیل می‌‎دهند شاید بی‎ نصیب‎ترین گروه اجتماعی از وعده‌‎های کسانی بودند که به‌عنوان رقبای انتخاباتی و رو به دوربین‎های مختلف وعده و وعید دادند».

رسالت از باند مؤتلفه هم به‌نقل از رئیس اتاق بازرگانی تهران نوشته است: «رشد تورم موجب شد فاصله طبقاتی در کشور افزایش یافته و جمعیت زیر خط فقر کشور از ۱۵درصد به ۳۰درصد برسد. در مناظره‌ها بیشتر به روبناها و کمتر به چالشهای اصلی اقتصادی کشور پرداخته شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7cdbef56-d221-4d67-9edd-2314983ca7d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات