728 x 90

واکنش‌های ضعیف و بسیار محتاطانه نسبت به خروج آمریکا از برجام

برجام چه شد؟!
برجام چه شد؟!

واکنش‌های آخوند حسن روحانی، علی لاریجانی و علی خامنه‌ای نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنشهای بسیار محتاطانه هراس‌آلود و از موضع پایین بود.

 آخوند روحانی در موضع گیری که بلافاصله بعد از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا از برجام کرد واکنشی به‌غایت ضعیف و از موضع پایین نشان داد.

در این واکنش آخوند روحانی اعلام کرد رژیم در برجام باقی می‌ماند و صراحتاً دست به دامان اروپا شد که برای حفظ برجام اقدام کند: «از این لحظه توافق برجام بین ایران و ۵کشور(۳کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان و کشورهای روسیه و چین) است. در این شرایط باید منتظر باشیم تا ۶کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند. به وزارت‌خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته با مذاکره با کشورهای اروپایی و روسیه و چین رایزنی و مذاکرات لازم انجام شود».

علی لاریجانی، رئیس مجلس ارتجاع نیز تقریباً همین موضوع روحانی را تکرار کرد و در سخنرانی پیس از دستور مجلس در ۱۹اردیبهشت ۹۷ ضمن یادآوری فتوای خامنه‌ای مبنی بر این‌که تولید و نگهداری سلاحهای کشتار جمعی حرام است! واکنش حکومت آخوندی به خروج آمریکا از برجام را «رفتار عکس‌العملی و ماجراجویانه ندانست».

 او هم مانند روحانی دست به دمان اروپا، روسیه و چین شد که «این خلأ بین‌المللی(خروج آمریکا از برجام) را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد».  

علی خامنه‌ای هم موضعی مشابه گرفت و خواستار تضمین اروپا برای حفظ برجام شد و خطاب به دولت روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌یی گفت: «اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم والا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد». ملاحظه می‌شود که این مواضع چطور محتاطانه و ملایم و برعکس مواضع قبلی است.

در زمانی که بحث خروج آمریکا از برجام وجود داشت و زمانی که دونالد ترامپ مطرح کرد برجام را پاره خواهد کرد،‌ خامنه‌ای پاسخ داد اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آن را به آتش می‌کشیم!

روحانی هم با لاف‌وگزاف مطرح کرد در صورت خروج آمریکا از برجام ما هم از برجام خارج می‌شویم.

عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه نیز گفت: «اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم خارج می‌شویم. این موضوع به اروپایی‌ها گفته شده است که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم خارج خواهد شد».

اما پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و اعلام آن توسط رئیس‌جمهور این کشور، غیر از چند تن از نمایندگان مجلس ارتجاع که به‌طور نمادین پرچم آمریکا را در مجلس به آتش کشیدند و یک نماینده مجلس که کاغذ باطله‌‌یی را به‌عنوان نماد سند برجام آتش زد، عملاً چنین اتفاقی نیفتاد که برجام به آتش کشیده شود و نظام از برجام خارج شود.

مجموعه موضع‌گیریهای سران نه تنها حاکی از ضعف آنها در برخورد با اقدام آمریکا است بلکه بیانگر وحشت آنها از چشم‌اندازی است که پیش رو دیده می‌شود. یعنی فرصتی که قیام‌آفرینان از آن حداکثر استفاده را خواهند کرد.

   اکنون خامنه‌ای بر این گمان است که بتوانند با اروپا به توافقی برسد که بیش از این مجبور به کوتاه‌آمدن نباشند و به‌اصطلاح منافع نظام را حفظ کنند. اروپا نیز به‌رغم اعلام پایبندی به برجام، پیش از این برای تداوم همکاری با حکومت آخوندی شرط گذاشته است.

شروط این است که رژیم از مطامع تجاوزکارانه‌‌اش در منطقه و از برنامه موشکی کوتاه بیاید و به‌قول مهر‌ه‌ها و رسانه‌های آن جام‌زهرهای ۲ و ۳ را بخورد و به‌قول علی خامنه‌ای مجبور به تنازل بی‌پایان شود.

امری که برای حاکمیت آخوندی بسیار دشوار و بسیار خطرناک و به منتهای ضعف و ذلت آن راه می‌برد.

در چنین شرایط در داخل کشور نیز با اعتراضات رشدیابنده مردمی روبه‌رو و با بحران سرنگونی مواجه است که عموم مردم خواهان سرنگونی آن هستند و بر تحقق آن نیز اصرار دارند. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6bcae44b-2087-46a5-8ae7-714b828e720c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات