728 x 90

وال استریت ژورنال: امتناع ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت‌های مشکوک

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه ۷اردیبهشت در مقاله‌یی درباره بن‌بست مذاکرات وین نوشت: آمریکا از فعالیت هسته‌یی مخفیانه ایران نگران است اما به مذاکره ادامه می‌دهد.
مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران، ماه گذشته متوقف شد و مشخص نیست که آیا این مذاکرات از سر گرفته می‌شود یا رسماً پایان می‌یابد. یک خط کم توجهی در گزارش وزارت امور خارجه که هفته گذشته منتشر شد، دلیل خوبی برای خروج رسمی است.
وال استریت ژورنال بر اساس گزارش سالانه دولت در مورد پایبندی به توافقنامه‌های کنترل تسلیحات و عدم اشاعه، «ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که نگرانی‌های جدی در مورد مواد و فعالیت‌های احتمالی هسته‌یی اعلام نشده در ایران باقی مانده است». این سند خاطرنشان می‌کند که رژیم ایران به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که در تلاش برای بررسی فعالیت‌های محرمانه هسته‌یی احتمالی در چهار سایت در سراسر کشور است، همکاری نکرده است... .
امتناع رژیم ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت‌های مشکوک، بهترین سیگنال برای نادرست بودن تمدید توافق است. اگر آمریکا نتواند تمام فعالیت‌های هسته‌یی ایران را راستی‌آزمایی کند، چگونه می‌تواند درباره بازگشت به توافق هسته‌یی مذاکره کند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا اختلافات خود با تهران را حل کند، اما حتی اگر این کار را انجام دهد، تاریخ طولانی فریب هسته‌یی کشور آینده را پیش‌بینی می‌کند. ایران حتی زمانی که هنوز به توافق ۲۰۱۵ پایبند بود، بازرسی از سایتهای نظامی را مسدود می‌کرد.


گزارش وزارت امور خارجه هم‌چنین نتیجه می‌گیرد که در حالی که «ایران در حال حاضر در فعالیت‌های کلیدی مرتبط با طراحی و توسعه سلاح هسته‌یی مشغول نیست»، «به گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده خود ادامه می‌دهد که عوامل کلیدی در میزان زمان لازم برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح هسته‌یی است.
به عبارت دیگر، واشنگتن میزان فعالیت هسته‌یی ایران را نمی‌داند، اما فکر می‌کند که می‌داند تهران در حال ساختن سلاح نیست - حداقل هنوز نیست و اگر سلاحی بخواهد بسازد به‌سرعت در حال آماده‌سازی برای ساخت سلاح است.
مقامات غربی در دسامبر شروع کردند به گفتن این‌که احیای توافق ۲۰۱۵ در بحبوحه پیشرفت‌های هسته‌یی ایران در طی «هفته‌ها» بی‌معنی خواهد بود. هفته‌ها آمدند و رفتند. دلایل زیادی برای کناره‌گیری کاخ‌سفید از مذاکرات با ایران وجود دارد، اما عدم راستی‌آزمایی معنادار در صدر فهرست قرار دارد.

 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس روز چهارشنبه ۷اردیبهشت در گفتگویی با آسوشیتدپرس تصریح کرد که به‌دنبال دریافت "پاسخی شفاف" از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم با منشاء انسانی کشف شده در چندین سایت ایران است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس هم‌چنان در تلاش است تا جواب‌های واضح از تهران در خصوص آثار اورانیوم غنی‌سازی شده با منشاء غیرطبیعی در سه سایت هسته‌یی در کشور دریافت کند.

آسوشیتدپرس نوشت: [رژیم ایران] و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان فروپاشی توافق هسته‌یی تهران با قدرتهای جهانی تلاش کرده‌اند تا یک سری مسائل، از جمله دسترسی مجدد به فیلم‌های دوربینهای نظارتی در سایت‌های اتمی در این کشور را بین خود حل کنند.
او هم‌چنین به توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از زمان فروپاشی این توافق اذعان کرد زیرا از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کند. تهران اخیراً پس از حمله مشکوک اسرائیل، یک کارگاه سانتریفوژ را به تأسیسات هسته‌یی زیرزمینی نطنز منتقل کرده است.

 

به گزارش واشنگتن اگزمینر ۷اردیبهشت، سناتور باب منندز، رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در جلسه استماع آنتونی بلینک وزیر خارجه این کشور خطاب به او گفت: توافق با رژیم هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

وی گفت: توافق هسته‌یی که مدتها در انتظار آن بودیم «هیچ کاری» برای تقویت امنیت در خاورمیانه انجام نخواهد داد. چنین توافقی هیچ کاری برای مقابله با بی‌ثباتی در منطقه انجام نخواهد داد و در نهایت، به چالش اساسی که ما با این رژیم داریم پاسخ نخواهد داد.

 

جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید در بریفینگ مطبوعاتی روز سه‌شنبه ۶اردیبهشت خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره زمان گریز اتمی رژیم آخوندی گفت: این موضوع، قطعاً ما را نگران می‌کند.

آنچه وزیر بلینکن در هنگام شهادت خود امروز صبح گفت این بود که دوره گریز اتمی آنها از حدود یک سال - چیزی که ما در طول توافق می‌دانستیم - به چند هفته یا کمتر کاهش یافته است که امنیت ما را کمتر و (قدرت) دید کمتری به ما می‌دهد.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره برنامه اتمی رژیم آخوندی و ادامه مذاکرات گفت: ما هم‌چنان امیدواریم که می‌توان به توافق رسید، اما تنها در صورتی می‌توان به این توافق دست یافت که رژیم ایران آماده توافق باشد بدون این‌که مسائلی خارج از برجام، را مطرح کند. امروز شنیدید که وزیر خارجه در این مورد صحبت کرد. اساساً این هدف ما باقی می‌ماند زیرا بایدن متعهد است رژیم ایران هرگز در موقعیتی قرار نگیرد که به سلاح هسته‌یی دست یابد. . اکنون وزیر امروز این را گفت - که زمان گریز اتمی نه بر حسب ماه بلکه، متأسفانه، بر حسب هفته‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

وی افزود: ما به‌طور مساوی برای هر سناریویی آماده می‌شویم، یعنی جهانی که در آن برجام داریم و جهانی که در آن مجبوریم به‌دنبال ابزارهای دیگری برای وفای به تعهد رئیس‌جمهور باشیم.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7f98411-4b05-488d-85e2-3fa94cbaf3e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات