728 x 90

واشنگتن پست: تمامی نگاهها به اوکراین است اما بحران دیگری در ایران در شرف تکوین است

گسترش فعالیتهای اتمی رژیم ایران
گسترش فعالیتهای اتمی رژیم ایران

واشنگتن پست سه‌شنبه ۲۷اردیبهشت  در مطلبی نوشت: اگر ما نتوانیم توافق اتمی ۲۰۱۵ را دوباره سر پا کنیم، در مسیر یک درگیری جدید با تهران قرار خواهیم گرفت. پرزیدنت بایدن و رهبران اروپایی در رابطه با اوکراین سریع و مصمم عمل کردند. حالا آنها باید گام‌هایی بردارند تا مانع از آن شوند که ایران یک کشور در آستانهٔ اتمی گردد.

در اوایل این ماه، سنای آمریکا که از جمله شامل اعضای حزب دمکرات بایدن هم بود، مصوبه‌یی را از تصویب گذراندند که خواهان آن است که یک توافق با ایران مسائل غیرمرتبط با اتمی را نیز شامل شود؛ خواسته‌ای که تقریباً مطمئناً باعث شکست توافق خواهد شد. در عین‌حال اشتهای تهران برای توافق کاهش می‌یابد و ... ابراهیم رئیسی پز می‌دهد که از زمانیکه در اوت گذشته به قدرت رسیده، به‌رغم تحریم‌های آمریکا، فروش نفت دو برابر شده است.

با این‌که مذاکرات بر سر اساس توافق در کل به نتیجه رسیده، اروپائیان در تلاش برای شکست بن‌بست بر سر موضوعی هستند که مانع کار است و آن نامگذاری سپاه پاسداران ... به‌عنوان یک سازمان تروریستی است. این نامگذاری عمدتاً اقدامی سمبلیک است که ربط چندانی به مناقشه بر سر برنامهٔ اتمی ندارد.

اروپائیان حالا مجدداً در تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران اتمی با ایران و احتراز از یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه، پیشگام هستند. ولی معلوم نیست که چرا بعد از آن که بایدن در انتخاباتش گفت که به توافق اتمی بازمی‌گردد و قول داد که ”آمریکا [به همکاری با اروپا] بازگشته“، وی در پیمودن سیاستی که متحدان آمریکا قویاً از آن حمایت می‌کنند این‌قدر کند حرکت می‌کند. حرف معمول این است که او قبل از انتخابات میاندوره‌ای دارد ”محتاطانه سر ایران بازی می‌کند“ . اما بواقع، این‌که رئیس‌جمهوری باشی که در دوران تو تلاش‌ها برای مهار تلاش‌های اتمی ایران موفق شده پیروزی بسیار بزرگتری برای بایدن و دمکراتها قبل از انتخابات ۲۰۲۴ است.

عدم انعطاف تهران نیز یک مشکل مداوم است. هر چند رئیسی در مورد افزایش صادرات نفت ایران پز می‌دهد اما مردم ایران تحت فشار اقتصادی فزاینده‌یی باقی مانده‌اند. موضع فعلی ایران در منطقه کماکان در جهت تضعیف منافع امنیتی غرب است. اما اگر ما با ایرانی سروکار داشته باشیم که تحت محدودیت‌های یک توافق اتمی قرار ندارد، مدیریت تمامی این مشکلات بدتر خواهد شد.

غرب در حمایت از رهبری روسیه یا برای عادیسازی روابط با آن نبود که وارد توافقات کنترل تسلیحاتی با روسیه شد. ما اینکار را کردیم چون در جهت منافع ملی ما بود. همین امر در رابطه با ایران صادق است. بایدن باید با جدیت در مورد هزینه‌های پاسیو بودنش در قبال ایران فکر کند و راهی به جلو باز کند؛ وگرنه ما خود را در درگیری دیگری خواهیم یافت که کسی خواهان آن نبوده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/636a8830-a3dd-4611-846a-5de32ca73ca2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات