728 x 90

واشنگتن پست؛ آمریکا با کاهش معافیتهای تحریم، فشار را بر رژیم ایران افزایش می‌دهد

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد روز جمعه ۳۰آبان دولت ترامپ با کاهش زمان معافیتهای تحریم، فشار را بر عراق و رژیم ایران افزایش داد. این معافیتها به‌عراق اجازه می‌دهد که به‌شبکهٔ انرژی‌اش که هم‌اکنون بیش از حد توانش گسترده شده، قدرت بدهد.

کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه رژیم ایران، عراق را به‌معافیتهای مالیاتی وابسته کرده که مطابق آنها این کشور می‌تواند برای خرید بخشی از تولیدات گاز و الکتریسیته ایران که یک‌سوم نیازهای عراق را تأمین می‌کند، از تحریم مستثنی باشد.

روز جمعه یک سخنگوی وزارت‌خارجه گفت که وزیر خارجه مایک پمپئو معافیت را به‌مدت ۴۵روز دیگر تمدید کرده و تصمیم نهایی را به‌دولت جدید واگذار کرده که قبل مراسم رسمی شروع کار دولت در ۲۰ژانویه به‌تمدید معافیت یا حذف نهایی تحریم بپردازد.

معافیت به‌طور معمول ۱۲۰روز طول می‌کشید تا به‌مقامات عراقی و آمریکایی فرصت دهد تا چگونگی استمرار جریان برق در عراق را مشخص کنند. بعد از تشدید فشار بر رژیم ایران توسط پمپئو در تابستان، این زمان به‌۶۰ روز تقلیل پیدا کرد. این تصمیم در عمل باعث تعمیق فشار بر دولت عراق می‌شود، فشاری که هم‌اکنون نیز با تهدید دولت ترامپ مبنی بر تعطیل کردن سفارت آمریکا در بغداد ایجاد شده. ایالات متحده از دو اهرم معافیتهای تحریمی و تعطیلی سفارت برای فشار آوردن به‌نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی استفاده می‌کند تا وابستگی دولتش به رژیم ایران را کاهش دهد و نفوذ شبه‌نظامیان مورد پشتیبانی ایران در عراق را تضعیف کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4106b22f-21b1-4f63-a2b5-4813bc30e43c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات