728 x 90

و حالا سیلی حقوق بشر!

سخن روز
سخن روز

گزارش سالانهٔ کمیساریای حقوق‌بشر ملل متحد دربارهٔ ایران زیر حاکمیت آخوندی، امروز رسانه‌یی شد. این گزارش روز ۲۴اردیبهشت توسط دبیرکل میان اعضای ملل متحد توزیع شده و قرار است روز اول تیر در چهل و هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر مطرح شود.

گزارش دبیرکل به‌گوشه‌هایی از جنایات رژیم آخوندی پرداخته که البته همین میزان هم تکان‌دهنده است و تأثیرات سیاسی بسیار زیادی خواهد داشت. در این گزارش از «مجازات اعدام و محروم کردن خودسرانه از زندگی» ابراز نگرانی شدید شده؛ و تأکید کرده دیکتاتوری آخوندی از «مجازات اعدام بر ضد معترضان (قیام‌کنندگان) هم استفاده می‌کند» و از چندین مورد مشخص حکم اعدام برای قیام‌کنندگان قیامهای ۹۶ و ۹۷ نام برده که مورد «نگرانی دبیرکل» است.

 

این گزارش هم‌چنین به جنایت اعدام کودکان و کشتن کولبران محروم و بی‌گناه توسط دیکتاتوری آخوندی پرداخته و نسبت به‌این جنایات ابراز نگرانی کرده است.

«بازداشت معترضان سال۲۰۱۹» (قیام آبان۹۸) هم به‌عنوان یک بند در گزارش دبیرکل آمده و درباره رفتار وحشیانهٔ رژیم آخوندی نوشته: «زندانیان برای اعتراف اجباری در معرض شکنجه و رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند». در این گزارش نام زندانیانی مانند «مریم اکبری منفرد» آمده که جرمش شرکت در تظاهرات اعتراضی و شکایت و تحقیق در مورد اعدام زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸ (قتل‌عام ۶۷) از جمله برادر و خواهرش است؛ هم‌چنین از شهید قیام نوید افکاری نام برده است.

 

این گزارش ضربه‌ای سنگین بر رژیم ضدبشری ولایت فقیه است. به‌ویژه در شرایطی که نظام آخوندی در زمینه‌های دیگر هم زیر ضرب و در بحران است.

از جمله در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رافائل گروسی ضمن ارائهٔ گزارشی به‌این شورا، شدیداً از برنامهٔ هسته‌یی رژیم، ابراز نگرانی کرده و تصریح نموده است: «ما با دولتی مواجهیم که یک برنامهٔ جاه‌طلبانه اتمی دارد و اورانیوم را بسیار نزدیک به‌سطح استفاده در تسلیحات نظامی غنی‌سازی می‌کند» (۱۸خرداد).

همزمان در گراندهتل وین هم سرنوشت مذاکرات هسته‌یی در هاله‌ای از ابهام است و مواضع طرف‌های آمریکایی آب سردی بر سر خامنه‌ای و روحانی است؛ تا جایی که بلینکن می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنم حتی با بازگشت رژیم ایران به‌متابعت، صدها تحریم باقی می‌ماند که تحریم‌های دورهٔ دولت ترامپ را هم شامل می‌شود» (۱۸خرداد).

 

فشارهای بین‌المللی بر دیکتاتوری پوسیدهٔ آخوندی تا آنجاست که آخوند روحانی، که چندی پیش مدعی رفع تمامی تحریم‌ها بود، با حمله به‌باند رقیب و ضمن یادآوری حملهٔ وحشیانهٔ وحوش خامنه‌ای به‌کنسولگری عربستان سعودی در مشهد، با فحش و نفرین غیظ‌آلود آخوندی نالید: «خدا نگذرد از آنان که نگذاشتند روابط ما با همسایگان بهبود یابد. کارهای کودکانه و احمقانه کردند و به‌مراکز دیپلماتیک حمله بردند!» (۲۰خرداد).

اکنون همزمان با این فشارهای مگاتنی، با گزارش دبیرکل ملل متحد، پتک سنگین حقوق‌بشر هم بر سر رژیم فرود می‌آید. به‌ویژه که مطرح شدن حقوق‌بشر یعنی شلیک به‌قلب ولایت اهریمنی فقیه که سرکوب و شکنجه و اعدام، تنها ابزار نگه دارندهٔ آن است. از این رو گزارش دبیرکل برای خامنه‌ای و رژیم ضربه‌ای سهمگین است. آن هم در شرایطی که مقاومت ایران با جنبش دادخواهی و افشاگریهای گستردهٔ سیاسی و اجتماعی، نظام آخوندی را به‌شدت لای منگنهٔ قرار داده است.

 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89c2fbd9-1148-4fb6-96ae-d8c320d9fc8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات