728 x 90

همراه با سؤالات شما- قسمت ۵۸

صدای شما از رادیو مجاهد

گفتگو با رضا مرادی
گفتگو با رضا مرادی

در این هفته چند موضوع داشتیم که می‌خواستیم به اختصار به آنها پاسخ بدهیم:

 

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۲آوریل، اعلام کرد که هشت مقام ایرانی از جمله شش فرمانده ارشد نظامی و دو مقام امنیتی و هم‌چنین سه زندان ایران را مورد تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها همیشه بوده و الآن هم ادامه پیدا کرده است می‌خواستیم بدانیم که موضوع آن چه بوده و واکنش رژیم چی بوده و اساساً این لیست‌گذاری چه اهمیتی دارد؟

هشت مقام ایرانی و سه زندان به‌دلیل برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضات آبان ۱۳۹۸مورد تحریم قرار گرفتند.

هم‌چنین شورای اتحادیه اروپا فهرست افراد و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی را به روز کرده است و نهادها و افرادی از رژیم که قبلاً در لیست بودند را ابقا کرد از جمله: اسدالله اسدی [تبعه ایران با پاسپورت دیپلماتیک ایران] -سعید هاشمی مقدم رئیس بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات رژیم ایران و... .

وزارت‌خارجه رژیم؛ اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق‌بشری اتحادیه اروپا را محکوم کرد و اعلام کرد که گفتگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفتگوهای حقوق‌بشری و تمامی همکاریهای ناشی از این گفتگوها، به‌ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به‌حالت تعلیق در می‌آورد.

رژیم می‌بایست مذاکرات را هم به تعلیق در می‌آورد که صدایش را در نیاورد چون به‌شدت به این مذاکرات نیاز داشت.

اما اهمیت این لیست‌گذاری

  1. این تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران از این بابت بسیار حائز اهمیت است. که همزمان با دور جدید مذاکرات هسته‌یی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد
  2. اگر چه که این تحریم‌ها شامل محدودیت سفر و توقیف اموال تحریم‌شدگان می‌باشد ولی اهمیت تحریم‌ها و لیست‌گذاری اتحادیه اروپا از جنبه سیاسی آن است. چون اتحادیه اروپا تا به‌حال و حتی در زمان ترامپ حاضر نشده بود که دست به چنین اقدامی بزند.
  3. این لیست‌گذاری قبل از هر چیز پیامی واضح و روشن از سوی اتحادیه اروپا به یک رژیم ضعیف است و به رژیم گوشزد می‌کنند که تعادلی که در آن مذاکره می‌کنیم بسیار متفاوت با تعادل ۲۰۱۵ می‌باشد و به این وسیله به رژیم فهماندند که در مذاکرات اتمی باید به قواعد مذاکره در چنین تعادلی یعنی برجام به‌علاوه مواد افزوده یعنی موشکی و منطقه‌یی و حقوق‌بشر که مد نظر آمریکا و اروپا می‌باشد؛ باید تن داده و در مذاکرات سرجای واقعی خودش بنشیند.
  4. این لیست‌گذاری روی تشدید تضادهای درونی رژیم دامن زده و روی انتخابات تاثیر‌گذار خواهد بود.

تحول سیاسی دیگری که در هفته گذشته وجود داشت حول موضوع هسته‌یی و مذاکرات غیرمستقیم رژیم و آمریکا بود که با واسطه کشورهای ۱+۴ انجام شد. در این رابطه چه تحولاتی داشتیم؟

  • تا قبل از حادثه نطنز در رابطه با روند مذاکرات، اخبار و گزارشات ضد و نقیض بودند ولی در کلی‌ترین شکل همه طرفها ابراز خوشحالی کرده و صحبت از پیشرفت کردند،
  • آمریکا اعلام کرده است که لغو تحریم‌هایی را بحث می‌کنیم که در دایره برجام باشد و سایر تحریم‌های در ارتباط با تروریسم یا موشکی و حقوق‌بشری ربطی به این مذاکره ندارند.
  • رژیم در مواضع علنی مدعی شده بود که همه تحریم‌ها باید لغو شود. عباس‌عراقچی گفت تهدید کرد که اگر تا ۶هفته دیگر همه ۱۵۰۰ تحریم ایران لغو نشود کار سخت‌تر خواهد شد/ رژیم و لابی رژیم طرف مماشات را از این می‌ترسونه که فقط اگر می‌خواهی به‌اصطلاح از باند به‌اصطلاح اصلاح‌طلب و متمایل به غرب در برابر خامنه‌ای حمایت کنی باید تحریم‌ها را لغو کنی تا این امتیاز به جیب آنها بریزد و بعد هم طرف را می‌ترسانند که اگر این امکان را از دست بدید به‌اصطلاح گیر سخت سران رژیم می‌افتید و دیگه مهار اتمی از طریق مذاکره تمام می‌شه و رژیم بمب اتمی را می سازه تا دیر نشده بیا و تحریم‌ها را لغو کن و به برجام ۲۰۱۵ برگرد!
  • آمریکایی‌ها هشدار دادند که اگر رژیم روی مواضعش پافشاری کند، مذاکرات با بن‌بست مواجه می‌شود.
  • اسراییل اعلام کرد که بازگشت به‌برجام را نمی‌پذیرد و تهدید کرد که خود را ملزم به رعایت نتایج مذاکرات برجام نمی‌داند
  • در اوج مذاکرات اتحادیه اروپا با لیست‌گذاری سران سرکوبگر رژیم به‌خصوص در زمینه حقوق‌بشر یعنی ضعف مطلق رژیم/ این پیام را به رژیم ارسال کرد که ضعیف هستی؛ در مذاکرات سرجایت بشین و امتیاز بده!
  • مجتمع نطنز طی یک حمله انفجاری ضایعات و خسارات زیادی دید نیویورک‌تایمز به‌نقل از دو مقام نوشت؛ این انفجار ضربه شدیدی به‌توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده و احیای تولید نطنز، ممکن است حداقل ۹ماه طول بکشد.
  • بعد هم رژیم اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰درصدی را شروع کرده است

انفجار نطنز چه تاثیری روی روند مذاکرات داشته؟

  • نیویورک‌تایمز نوشت: اهرمهای رژیم در مذاکرات جدید با دولت بایدن برای برگرداندن توافق هسته‌یی، به‌طور قابل توجهی به‌خطر می‌افتد. این واقعه موضع رژیم در مذاکرات را پایین می‌آورد، چون عامل قدرت‌نمایی و ترساندن آمریکا و اروپا و این‌که اگر کوتاه نیایند به‌زودی به‌سلاح هسته‌یی دست خواهیم یافت ضربه جدی خورد.
  • این ضربه به آمریکا و اروپا این پیام را داد که مجبور نیستند که حتماً از راه مذاکره رژیم را متوقف کنند؛ راههای دیگری هم وجود دارد. این دست طرف آمریکایی و اروپایی را پر می‌کند همان‌گونه ظریف گفت؛ اسراییل چنین قصدی داشت.
  • این مسأله یک ضربه روحی جدی بر بدنه سپاه و بسیج و نیروهای مزدور رژیم وارد آورد و همگان دیدند که تا کجا امنیت رژیم در امن‌ترین نقاطش روی هواست.....
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f62bbbd5-edc9-4c18-bb95-e9fefa8b4c82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات