728 x 90

همراه با سؤالات شما- قسمت ۵۶

صدای شما از رادیو مجاهد

گفتگو با رضا مرادی
گفتگو با رضا مرادی

امضای توافق وطن‌فروشانه رژیم آخوندی با چین

روز شنبه ۲۷مارس توافق ۲۵ساله همکاریهای استرتژیک بین ایران و چین تحت عنوان سند همکاری ۲۵ساله در تهران؛ توسط وزیر خارجه چین و ظریف در تهران به امضا رسید. این توافق ابتدا در سال۲۰۱۵ و در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران و در ملاقات وی با خامنه‌ای مورد گفتگو قرار گرفته بود. البته قبل از آن خامنه‌ای علی لاریجانی را با یک پیام خصوصی به چین فرستاده بود. مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره گفت؛ ما پیام نظام را به چینی‌ها دادیم نه پیام دولت را و تأکید کرد که کلمه به کلمه مذاکرات با رهبر «چک» شده است.

 

اگر چه رژیم اعلام کرده که متن مذاکرات محرمانه است ولی به‌رغم این برخی از مفاد این قرارداد ننگین منتشر شده است در این رابطه می خواستم توضیحی برامون بدید

در امضای توافق‌نامه ایران با چین؛ رژیم ایران عمداً از انتشار متن کامل سند جلوگیری کرده و حتی برخی از عناصر رژیم این قرارداد را مشابه قرارداد ترکمانچای توصیف کرده‌اند. در این قرارداد هیچ ماده و امتیاز قابل توجهی به سود رژیم ایران جز حراج نفت ایران با قیمت ارزان وجود ندارد، اما رژیم ایران عمد دارد آن را در برابر آمریکا برای معامله کردن در مورد برجام، یک برگ برنده و برون‌رفت از تحریم‌ها جلوه بدهد.

برخی از مفاد این قرارداد ننگین در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است یعنی در ازای این همکاریهای نظامی و اطلاعاتی، و سرمایه‌گذاری ۴۰۰‌میلیاردی چین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، حکومت ایران امتیازات اقتصادی گسترده‌یی به چین داده است از جمله:

  • چین به‌مدت پنج‌ سال نخست، از محل فروش نفت، گاز، پتروشیمی، و سایر فرآورده‌ها و خدمات زیرساختی ایران هزینه‌های خود را برداشت می‌کند.
  • دولت ایران، نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢‌درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ٦ تا ٨درصد به چین می‌فروشد.
  • چین مجاز خواهد بود که مطالبات ایران را با دو‌سال تأخیر و به ارز سیال بپردازد. با چنین امتیازی، چین کلیه فرآوردهای نفتی ایران را، دست‌کم ٣٢‌درصد ارزانتر از بهای واقعی آنها در بازارهای جهانی، خریداری خواهد کرد.
  • چین برای حفاظت از این پروژه‌ها، پنج‌هزار نیرو در ایران مستقر خواهد نمود.
  • به موجب طرح پکن، حدود ده میلیون دوربین مداربسته در هفت شهر پرجمعیت ایران و حدود پنج میلیون دوربین مداربسته در بیست و یک شهر دیگر ایران مستقر و کلیه این دوربین‌ها مستقیماً به سامانه‌های اصلی کنترل و مراقبت دولت چین وصل خواهند شد. به موازات این اقدام چین مدل نظام "اینترنت ملی" خود را نیز در ایران به آزمایش خواهد گذاشت.

این قرارداد چه انعکاسی در دولت آمریکا و اروپا داشته است.

  • بایدن ـ سالهاست که نگران شراکت چین و ایران بوده‌ام
  • سخنگوی کاخ‌سفید: هنوز جزئیات این سند را ندیده است، اما اعمال و اجرای همه تحریم‌های آمریکا علیه تهران را در صورتی که در این سند آمده، جدی می‌گیرد و قابل اجرا می‌داند
  • جیسون برادسکی، نگرانی آمریکا مربوط به نفت و انرژی، دور زدن تحریم‌های آمریکا و هم‌چنین همکاریهای دفاعی و اطلاعاتی بین دو کشور است
  • دانیال پایپس کارشناس امور خاورمیانه درباره امضای توافق‌نامه بین رژیم و چین / ایران و چین توافق‌نامه همکاری اقتصادی ۲۵ساله و ۴۰۰میلیارد دلاری امضا کردند. نظر من است که این (توافق‌نامه) هرگز عملی نخواهد شد. نظامهای دیکتاتوری احتمالاً نمی‌توانند از ۲۵سال پیش برنامه‌ریزی کنند. یا چینیها ناامید خواهند شد و یا ایرانیها شورش خواهند کرد. این رسوایی متقابل به نتیجه خوبی نخواهد رسید.
  • الیوت آبرامز، اگر رقم اعلام شده درست باشد به‌معنای فروش تمام‌عیار این کشور به چین است…. .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/41fcf726-381b-4051-aa2c-120b19d9bf1a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات