728 x 90

همراه با سؤالات شما- شماره ۷۱

صدای شما از رادیو مجاهد

گفتگو با رضا مرادی
گفتگو با رضا مرادی

همراه با سؤالات شما- شماره ۷۱

به‌دلیل اهمیت و تاثیر این قیام در سلسله قیامهای سرنگونی و قطعه‌ای از پازل سرنگونی نیاز است که به آن پرداخته شود همان‌گونه که خامنه‌ای و تیم امنیتی‌اش به آن اهمیت داده‌اند.

خیزش و اعتراضات گسترده مردم در شهرهای مختلف خوزستان به‌دلیل بی‌آبی از پنجشنبه‌شب ۲۴تیرشروع شده و در سه‌شنبه از ششمین روز خود گذشت. این اعتراضات در گام نخست در شهرهای خوزستان شروع شد و سپس گسترش یافت و: بستان/ حمیدیه/ ماهشهر/ شادگان/ سوسنگرد/ هویزه/ شوش/ اهواز/ اندیمشک/ کوت عبدالله/کرخه/ خرمشهر/ بهبهان و ایذه و... را در برگرفت و بعد در مشهد و لرستان و تهران و کرج از آن حمایت شد. رژیم اعلام کرده است که آب را باز کرده‌ایم و انتظار دارد که قیام تمام شود ولی هنوز شعله‌های قیام روشن و در حال گسترش است. آتش این قیام چگونه و در چه شرایطی و با چه چشم‌اندازی استمرار پیدا کرده یا خاموش می‌شود؛ یا این‌که این قیام تا همین نقطه چه تاثیری روی روند سرنگونی از خود به‌جا گذاشته است و نیز چشم‌اندازهای پیش روی این قیام؛ موضوع بحث در این نوشته است.

مهمترین ویژگیهای قیام خوزستان چیست؟

  1. به‌لحاظ زمانی در حال عبور از مرز یک هفته است که از قیام آبان و قیامهای بعدی آن طولانی‌تر بوده است.
  2. به‌لحاظ مکانی نیز گسترش یافت و تقریباً تمام شهرهای خوزستان را در برگرفت در خوزستان هموطنان عرب زبان ما بسیار فعال بودند و از آنجا به استانهای دیگر مانند تهران و اصفهان و کرج... گسترش یافت یعنی به سمت سراسری شدن جهت گرفت.
  3. به‌لحاظ نیرویی؛ کلیه اقشار در صحنه بودند. یعنی ما با یک قیام مردمی مواجه بودیم.
  4. شعارها با موضوع آب و صنفی شروع شد ولی به‌سرعت رادیکال شد و به شعارهای سرنگونی نظام/ مرگ بر خامنه‌ای/. مرگ بر دیکتاتور ارتقا یافته است.
  5. تظاهرات آرام نبود و با آتش زدن خیابان‌ها و بستن جاده‌ها همراه بوده است. برپایی تظاهرات در شبها بود که هم خنکی هوا و هم تاریکی به مردم کمک می‌کرد.
  6. ورود سلاح در برخی از شهرها و اقدام به شلیک هوایی به منزله اخطار به نیروهای سرکوبگر و این‌که آتش با آتش جواب داده خواهد شد.
  7. از «ترس» نه تنها خبری نبود بلکه هر «سرکوب» خود عامل «شورش» می‌شد به عکس ترس در اردوی دشمن مشاهده می‌شد.
  8. در این قیام هنرمندان و ورزشکاران و اقشار مختلفی مانند معلمین و کامیون‌داران و دانشجویان و... حمایت کرده‌اند.
  9. این قیام انعکاسات گسترده‌یی در مهمترین رسانه‌های بین‌المللی مانند آسوشیتدپرس / رویترز / فاکس نیوز و... داشته است.
  10. در این قیام واماندگان باند اصلاحات مانند آخوند خاتمی در هم سویی با رژیم وارد شده و مردم را به پرهیز از خشونت تشویق کردند.

اقدامات و واکنش‌های رژیم در این قیام چه بوده است؟

  1. رژیم بنا به تجارب قبلی با هیبت سرکوب وارد شد و چند شهید هم از مردم معترض گرفت. هم‌چنین اقدام به آوردن نیروهای ویژه از سایر استانها مانند اصفهان، لرستان و تهران کرد ولی طرفی نبست.
  2. رژیم ابتدا تلاش کرد که جلوی جرقه را بگیرد تا گسترش پیدا نکرده و به شورش و قیام تبدیل نشود ولی موفق نشد.
  3. رژیم که به‌شدت به هراس افتاده بود؛ مانند دوران جنگ آخوندها را روانه خوزستان کرد تا مانع گسترش قیام شوند.
  4. رژیم با دجالیت از جنگ روانی و تفرقه افکنی استفاده کرد و تلاش کرد که جنگ مردم خوزستان با رژیم را به جنگ ملیتها با هم یا استانها با هم تبدیل کند ولی در این زمینه نیز موفق نشد. تلاش کرد که مسأله را عربی و قومیتی کرده و مارک تجزیه طلبی بزند ولی موفق نشد و هموطنان عرب زبان ما پاسخ کوبنده‌ای به رژیم دادند.
  5. رژیم در این قیام بار دیگر در برخی از شهرهای خوزستان وادار شد که اینترنت را کند یا قطع کند... . .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59021696-f71a-47ad-a41c-81acdd939b73"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات