728 x 90

همدان، بحران آب، خیزش‌های در تقدیر

سخن روز
سخن روز

شبانگاه سوم شهریور مردم بی‌آب و عاصی همدان به‌خیابان‌ها ریختند و تظاهرات کردند. اعتراض، به‌خاطر قطع بیش از یک هفته‌یی آب بود؛ اما بی‌درنگ شعارها از آب فراتر رفت و تمامیت نظام را نشانه گرفت. مردم فریاد می‌زدند: «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و «تا آخوند کفن نشود این وطن وطن نشود».

تظاهرات مردم همدان بازتاب بین‌المللی یافت. رویترز در گزارش خود از «اعتراضات مردم در شهر همدان» گفت و تأکید کرد «بحران آب در چند استان دیگر ایران هم وخیم شده است». خبرگزاری فرانسه هم مخابره کرده که مردم «در غرب ایران به‌خیابان آمدند تا علیه نبود آب اعتراض کنند».

پاسخ غارتگران حاکم به‌اعتراض مردم، نه حل مشکل آب، بلکه گسیل نیروی سرکوبگر انتظامی بود. اما مزدوران با ایستادگی مردم و فریادهای «بی‌شرف بی‌شرف» روبه‌رو شدند و خودشان را باختند.

 

یک روز بعد، سردژخیم قضاییهٔ نظام وحشت‌زده جلسهٔ «‌راهکارهای مقابله سریع و قاطعانه با افراد مخل امنیت» نظام برگزار کرد. اژه‌ای به وارفتگی نیروی انتظامی اذعان کرد و گفت: «نیروی انتظامی در صورت نیاز» از بسیج کمک بگیرد!

روزنامه‌های حکومتی هم با نگرانی، به‌صدا و سیمای خامنه‌ای توصیه کردند که خبری از اعتراض مردم همدان که «به کف خیابان» آمده‌اند منتشر کند، «زیرا در این صورت دیگر» مهار اوضاع «از کنترل خارج می‌شود!» (فرهیختگان-۳شهریور).

نگرانی کارگزاران و رسانه‌های نظام دو علت دارد:

یکم: از شدت خشم انفجاری جامعه خبر دارند و می‌دانند هر موضوعی به‌مثابه جرقه در انبار باروت، می‌تواند به‌سرعت به‌خیزش و قیام تبدیل شود. همان که خامنه‌ای پیش‌تر نسبت به «حرکت گسل‌ها» و خطر ایجاد «زلزله» هشدار داده بود.

دوم: به‌طور خاص بحران آب فراتر از بسیاری بحرانهای دیگر، پتانسیل قیام دارد. به گفتهٔ کارگزاران رژیم اکنون مردم ۲۲استان با بحران بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

علت اصلی این وضعیت نه خشکسالی، بلکه نابودی زیرساخت‌ها، سد سازیهای بی‌رویه، فقدان زه‌کشی کانالها، لایروبی نشدن رودخانه‌ها و خشک شدن تالابها و دریاچه‌هاست. انبوه چاه‌های عمیق در اطراف رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و ساخت بسیاری سدهای غیرکارشناسی بر روی رودها توسط مافیای سپاه، سالهاست که منابع آبی ایران را به‌نابودی کشانده است. تا جایی که هنگام خشکسالی، حتی ورودی آب سدهای قدیمی کشور، مانند سد اکباتان همدان صفر می‌شود و در حال حاضر به اذعان مقامات محلی دریاچهٔ این سد مرده است (سخنگوی صنعت آب در استان همدان -خبرگزاری حکومتی ایلنا ـ ۳شهریور).

رژیم ضدایرانی آخوندی نه می‌خواهد و نه حتی برای فرونشاندن خشم مردم، می‌تواند بحران آب را حتی به‌طور موقت حل کند.

گسترش بحران بی‌آبی در سراسر کشور آن‌ هم در کنار گرانی‌های سرسام‌آور، نبود دارو، فقر و گرسنگی، گسترش اعتراضات و بالغ شدن آنها به‌خیزش‌ها و قیام‌ها را در چشم‌انداز قرار داده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e10c7ee8-154d-4bd8-ad5f-212099664dda"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات