728 x 90

هشدار عفو نسبت به اجرای حکم اعدام بهاءالدین قاسم‌زاده

هشدار به اعدام
هشدار به اعدام

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۱۲تیر۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌یی خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام «بهاءالدین قاسم‌زاده» شده و اجرای این حکم را «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده قاسم‌زاده در زمان وقوع جرم تنها ۱۵سال سن داشته و مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام او را فردا صبح (یکشنبه ۱۳تیر۱۴۰۰) در زندان ارومیه به اجرا بگذارند.
عفو بین‌الملل تأکید کرد که اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بر اساس این گزارش بهاءالدین قاسم‌زاده در آذرماه سال۱۳۸۸ دستگیر شد و بیش از ۱۰سال است که در صف اعدام به سر می‌برد. حکم اعدام او در پی محاکمه‌ای که عفو بین‌الملل آن را «غیرمنصفانه» توصیف کرد، در سال۱۳۹۱ از سوی دادگاه کیفری ارومیه صادر و در مهر ماه ۱۳۹۲ از سوی «دیوان عالی کشور» ایران تأیید شد. بخشی از ادله منجر به محکومیت قاسم‌زاده که در طول دوران بازجویی از دسترسی به وکیل محروم بود، به اجبار و تحت شکنجه از او اخذ شد.

سازمان ملل و نهادهای حقوق‌بشری به‌طور دائم رژیم ایران را به‌دلیل اعدام کودک مجرمان که نقض کنوانسیون حقوق کودکان است مورد انتقاد قرار می‌دهند.
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ماه گذشته در گزارشی در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران نسبت به‌شمار بالای اعدامها در این کشور و پنهان‌کاری حکومت ابراز نگرانی کرد.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته، به اجرای گسترده حکم اعدام در ایران اشاره کرد و گفت: «بیش از ۸۰کودک - مجرم در معرض مجازات اعدام هستند که حکم اعدام ۴نفر آنها قریب‌الوقوع است».
بنا به گزارش سازمان ملل، ایران در سال گذشته، حداقل چهار کودک - مجرم که «مرتکب قتل شده بودند» را اعدام کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/450d4ec6-54dd-4893-8815-f42e3ef98526"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات