728 x 90

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به حمله اسد به استان ادلب

هشدار سازمان ملل نسبت به تهاجم شیمیایی اسد
هشدار سازمان ملل نسبت به تهاجم شیمیایی اسد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل‌متحد نسبت به خطرات روبه افزایش یک فاجعه انسانی دیگر در صورت انجام عملیات نظامی در استان ادلب سوریه هشدار داد. این استان در کنترل گروه‌های مسلح سوری قرار دارد.

به گزارش واشنگتن پست استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه هفتم شهریور۹۷گفت: گوترش از دولت سوریه و نیروهای اپوزیسیون خواسته است با خویشتنداری اولویت را به حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی بدهند.

گوترش از روسیه، رژیم ایران و ترکیه نیز خواسته است تا به‌عنوان کشورهای تضمین کننده برای خاتمه دادن به خشونتهای سوریه و پیدا کردن یک راه‌حل صلح‌آمیز در ادلب تلاش کنند.

رژیم اسد که توسط پاسداران اعزامی رژیم ولایت فقیه و نیروی تروریستی قدس حفاظت می‌شود در حال آماده‌سازی برای تهاجمی دیگر در استان ادلب است. این استان سوری دارای ۳میلیون جمعیت است و کلیه گروه‌های مسلحی که از سایر استانها خارج شده‌اند به همراه خانواده‌هایشان در آن سکونت دارند.

ایالات متحده، انگلستان و فرانسه هشدار داده‌اند در مقابل هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه واکنش نشان خواهند داد.

استفان دو جاریک سخنگوی سازمان ملل گفت گوترش « تأکید کرده است هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی مطلقاً غیرقابل قبول است،»

هشدارهای سازمان ملل‌متحد نسبت به احتمال استفاده رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی در تهاجم به استان ادلب در حالی است که این رژیم پرونده سیاهی در کشتار بیگناهان در سوریه دارد. شواهد نشان می‌دهند که این بار نیز جنایتکاران قصد دارند از این تسلیحات ممنوعه استفاده کنند.

آماده‌سازیهای اسد برای کشتار جمعی جدید

خبرگزاری آناتولی نوشته است:

جبهه آزادیبخش ملی سوریه از انتقال مواد شیمیایی توسط رژیم بشار اسد از دمشق به حومه استان حماه واقع در مرکز این کشور خبر داد.

جبهه آزادیبخش ملی سوریه اعلام کرد: محموله‌ای از مواد شیمیایی توسط عناصر رژیم بشار اسد از یک مرکز نظامی در دمشق به حومه استان حماه واقع در مرکز این کشور منتقل شده است.

ناجی مصطفی، سخنگوی این جبهه در گفتگو با خبرنگار میدانی خبرگزاری آناتولی در سوریه گفته است:

"ده کامیون حامل مواد شیمیایی توسط عناصر رژیم اسد از تیپ ۱۵۵موشکی دمشق به شهر «سلیمه» در استان حماه و سپس از آنجا به چهار انبار در حومه آن منتقل شده است.

 

پاسخ احتمالی آمریکا

روز شنبه ۲۵فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا و مدیر کمیته قوای مسلح ارتش آمریکا اعلام کردند که حمله به سه پایگاه تسلیحات شیمیایی رژیم اسد، قلب برنامه شیمیایی آن‌را هدف قرار داد و با موفقیت به سرانجام رسید.

دینا وایت سخنگوی پنتاگون، گفت: «استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر کجای جهان نقض نابخشودنی قانون بین‌الملل است و آمریکا آن‌را تحمل نخواهد کرد... ایالات متحده حملات دقیقی را علیه اهداف رژیم اسد که مرتبط با استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند، انجام داد... این حملات، پاسخی درست، مشروع و متناسب به استمرار استفاده حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم بود... این رژیمی است که روزانه مردم خود را به‌قتل می‌رساند...».

 

موضع اتحادیه اروپا

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در در ۲۸فروردین ۹۷در بیانیهٔ پایانی اجلاس خود در لوکزامبورگ، اعلام کردند: «ما استفادهٔ ادامه‌دار و مکرر رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی، از جمله تازه‌ترین حمله به دوما که یک نقض جدی قانون بین‌الملل و توهین به کرامت انسانی است را، قویاً محکوم می‌کنیم. در این چارچوب، شورای (اتحادیه اروپا) درک می‌کند که هدف قرار دادن تأسیسات تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان، اقدامی با هدف جلوگیری از استفادهٔ مجدد از تسلیحات و مواد شیمیایی توسط رژیم سوریه برای کشتار مردم (این کشور) بوده است. شورا از تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی، حمایت می‌کند».

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیهٔ خود همچنین خواهان برقراری اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت و توقف بمبارانها در سوریه، به‌ویژه در ادلب و در جنوب این کشور شدند و بر انتقال سیاسی بر اساس بیانیهٔ ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت تأکید کردند.

مطالب مرتبط:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/675365cf-fb55-465d-b601-146255a8c722"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات