728 x 90

هشدار! بیشترین حد شکاف اجتماعی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی پانزدهم اردیبهشت، بیشتر فضای صفحات اول روزنامه‌ها اختصاص یافته به ادامه پس لرزه‌های برملا شدن نوار ظریف و سرشاخ شدن باندها بر سر سهم کرسی در شوراهای قلابی شهر و هم‌چنین تیترهای مربوط به بازارگرمی برای نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری نظام است. در کنار اینها بحرانهای اجتماعی در عنوانهای گوناگون دیده می‌شود. از حقوق بازنشستگان تا سیل و انفجار درمعدن و بوی گرانی نان دیده می‌شود. در میان این بحرانها برخی هجمه‌ها به خود خامنه‌ای و باندش قابل توجه است.

هشدار! بیشترین حد شکاف اجتماعی

«از آبان۹۸تا واکسیناسیون۱۴۰۰» عنوان مطلبی است در آرمان که به‌نقل از یک جامعه‌شناس حکومتی نوشته است «در چهار سال اخیر و در زمان شیوع کرونا، شکاف اعتماد اجتماعی به بیشترین حد خود در چهل سال اخیر رسیده که بر کسی پوشیده نیست، کاهش سرمایه اجتماعی در کشور ما بی‌دلیل نیست، از یک‌شبه اعلام شدن نرخ بنزین در آبان‌ماه سال۹۸ و برخلاف وعده‌های مسئولان، سپس ماجرای پنهان‌کاری در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی؛ کرونا نیز مزید بر علت شد». این روزنامه در ادامه نوشته است: «تناقض میان آمار مرگ و میر وزارت بهداشت و مسئولان استانی و به تازگی نیز ماجرای واکسن و واکسن خواری مسئولان باعث عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی در کشور شده است». در ادامه هشدار داده است که با در پیش بودن نمایش انتخابات، ادامه بیشتر شدن این شکاف در اثر «عدم شفافیت در توزیع واکسن» منجر به «بی انضباطی اجتماعی» می‌شود.

«تبعیض واکسنی یا دور زدن تحریم‌ها» عنوان مطلبی است در شرق که به همین فضای انفجاری جامعه در اثر پولی کردن واکسن کرونا اشاره کرده و نوشته است «هر گونه تزریق واکسن خارج از سند ملی واکسیناسیون و بر اساس پرداخت هزینه می‌تواند باعث احساس تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه شود و سرمایه اجتماعی حاکمیت را به‌شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد».

«واکسن و خودروسازی» عنوان مطلبی در آفتاب یزد است که او هم سرریز شدن کاسهٔ صبر مردم را به نظام گوشزد کرده و نوشته: «همان‌طور که خودروسازان تلاش دارند با پنهان‌کاری حرف خود را بر کرسی بنشانند در موضوع واکسن نیز سامانه‌ای وجود ندارد. همین موضوع باعث شده که با پدیده «واکسن خواری» در برخی منطقه‌ها مواجه شویم و طبعاً اعتمادها از بین برود».

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم به سیاست چپاولگرانه در مورد واکسن کرونا اعتراف شده اما تلاش کرده‌اند آنرا به حساب باند رقیب بگذارند. «سیاه‌تر از سرمایه‌داری» عنوان مطلب وطن امروز است که با اشاره نظرات در اقتصاددان لیبرال اروپایی نوشته است: «بحران در فراهم کردن واکسن در نبود واکسن داخلی، مجوز دادن به شرکت‌های خصوصی از سوی دولت برای واردات واکسن حکایت از آن دارد که دولت مطلوب لیبرال‌های داخلی به آبشخورهای فکری خود هم وفادار نیست و به تعبیری در این فقره کاسه داغ‌تر از آش شدند».

«خطر ساده‌انگاری و بفرما به پیک پنجم» عنوان مطلب فرهیختگان از باند خامنه‌ای است که به تبلیغات دروغ حکومتی در مورد کاهش شدت بحران تلفات پیک چهارم کرونا، اذعان کرده و نوشته است: «فارغ از آمار و اطلاعات سنگینی که وجود دارد مسئولان اخبار نسبتاً خوشی از وضعیت مدیریت موج چهارم کرونا در کشور می‌دهند. این در حالی است که هنوز ۱۰۲شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱شهر در وضعیت زرد قرار دارند و از طرف دیگر در شهرهای جنوب و جنوب شرق کشور مواردی از ابتلا به انواع جدید ویروس کرونا یعنی ویروس هندی و آفریقای جنوبی دیده می‌شوند».

انزوای جهانی و داخلی نتیجهٔ سیاست‌های ۴۰ساله نظام

«دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام» عنوان مطلب آرمان است که با اشاره به نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری انزوای جهانی و مردمی نظام را به رأس حاکمیت گوشزد کرده و نوشته است: «در این‌که جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام سیاسی با توجه به مشکلات عدیده داخلی و خارجی و عملکرد ۴۰ساله خود با بحران مواجه است، تردیدی وجود ندارد. این بحران با کاهش محسوس مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند در کنار چالشهای متعدد مشکلات ایران، سبب بحران از منظر درونی و بیرونی شود». این مقاله با اشاره به سیاست‌های ورشکستهٔ نظام نوشته است: «هوشیار باشیم و چاره‌اندیشی کنیم که امروز کاهش شدید و فقر اعتماد عمومی به دولت، بیش از فقر اقتصادی زنگ خطر را به صدا درآورده است».

مستقل هم در مطلبی با عنوان «پرسش حقوقی از مجامع بالادستی» مضحک بودن حرفهای خامنه‌ای که گفته بود سیاست خارجی در مجامع بالادستی تعیین می‌شود را به چالش کشیده و از جمله نوشته است: «اگر وزیر امور خارجه تنها وظیفه‌ای اجرایی برعهده داشته باشد آیا مجلس می‌تواند او را استیضاح کند؟...

در صورتی که در سیاست‌گذاریها و روابط خارجی اشتباهاتی صورت گرفته باشد مجلس چه کسی را مورد سؤال یا استیضاح قرار خواهد داد؟»...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0de11ba-398d-4508-9ddb-5a1f948a5098"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات