728 x 90

هشدار برای آشوبها و بحرانهای بسیار خطرناک

تهران - خیابان آزادی - قیام مردم تهران -۲۲دیماه۹۸ - عکس از آرشیو
تهران - خیابان آزادی - قیام مردم تهران -۲۲دیماه۹۸ - عکس از آرشیو

فرشاد مومنی اقتصاددان حکومتی نسبت به آشوبها و بحرانهای خطرناک هشدار داد. روزنامه حکومتی همدلی در شماره امروز ۲۸مهر به‌نقل از وی نوشت: «کشور ما به‌واسطه سهل‌انگاریها و فقدان اهلیت حرفه‌یی در عرصه سیاست‌گذاری و تخصیص منابع در معرض یک پدیده بسیار خطرناکی قرار دارد که من از آن به‌عنوان خطر بازگشت دور باطل رکود تورمی نام می‌برم. بنابراین ذهن سیاست‌گذاران و توسعه‌خواهان و همه انسان دوستان و عدالت‌خواهان کشور باید به مسأله‌ای فراتر از فقر، یعنی فلاکت جلب شود.

در سال ۱۳۹۸ با سه شُوک سقوط قیمت نفت، بازگشت تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا و همه‌گیری کرونا روبه‌رو شدیم که من در بستر آن سه نقطه‌عطف پیامدهای این سه شُوک را مورد توجه قرار می‌دهم.

در میانه سال ۱۳۹۸ وزارت کار گزارشی منتشر کرد که اگر در شرایط تحریم‌ها ایران حتی یک میلیون بشکه نفت بتواند صادر کند، یک میلیون و صدهزار نفر شغل‌های خودشان را از دست خواهند داد. دو هفته قبل مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره شغل‌زدایی کرونا گزارشی منتشر کرد که در یک دوره یک ساله از آغاز سال ۹۹ تا پایان آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت چیزی حدود ۲میلیون و ۷۵۰هزار نفر و در بدبینانه‌ترین چیزی حدود ۶میلیون و ۴۵۰هزار نفر شغل خود را از دست خواهند داد. »

احتمال آن وجود دارد که ما در معرض گسست‌ها، آشوب‌ها و بحرانهای بسیار خطرناک قرار بگیریم».

در ادامه نشست «سعید معیدفر» عنوان کرد: «آنچه من تصور می‌کنم ما هیچ برون‌رفتی از وضعیت موجود نداریم».

فهیمه حسین‌زاده گفت: «میزان گسست اجتماعی چنان تعمیق شده که می‌توانیم مدعی شویم در موقعیت فروپاشی اجتماعی قرار داریم.

امروز در نقطه درماندگی قرار گرفتیم. جامعه‌یی درگیر تقلب و از هم‌ دورشدگی چگونه می‌تواند با یکدیگر به نقطه‌ای مشترک برسند؟ این فقر روزافزون محصول ناکارآمدی مدیریتی است که محصول این گسست و این عدم وجود تعامل است. محصول همین خودی و غیرخودی است. فقر و گسست اجتماعی ما را در این موقعیت خطرناک قرار داده‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78f905e7-6aa2-437a-be0b-3fa1ce453ff8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات