728 x 90

نیکی هیلی: تنها یک هیولا می‌تواند دست به حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان بزند

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

در جلسه شورای امنیت که شب گذشته20فروردین97 برگزار شد، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل‌متحد با اشاره به حمله شیمیایی بشار اسد به دوما  و کشتار کودکان بیگناه گفت:‌ تنها یک «هیولا» می‌تواند دست به چنین حمله‌یی علیه غیرنظامیان بزند.هیولایی که عامل اینگونه حملات است عقل و هوش خود را از دست داده و از دیدن این تصاویر شگفت‌زده نمی‌شود.

متن کامل سخنان نیکی هیلی:

تقریباً یک سال پیش من در سازمان ملل ایستادم و تصاویری از کودکان کشته شده سوری را نشان دادم. بعد از آن‌روز دعا کردم که هرگز مجبور نباشم که آن را دوباره تکرار کنم.

تصاویر وحشتناک بسیاری وجود دارند بسیاری از ما به سختی کار کردهایم تا اطمینان پیدا کنیم یکروز مجبور نباشیم که کودکانی را ببنیم که در سوریه با گاز شیمیایی کشته شده‌اند.

 اما روزی که دعا کردیم هرگز نرسد مجدداً فرارسید. تسلیحات شیمیایی یکبار دیگر علیه مردان و زنان و کودکان سوری استفاده شد. و یکبار دیگر شورای امنیت در پاسخ به آن جلسه دارد.

 این بار من نمی‌خواهم تصاویر قربانیان را نشان دهم، می‌توانستم، تعداد بسیاری بودند و بسیار شنیع بودند، بدترین آنها فیلمهایی بودندکه چنان در ذهنمان مانده که هیچ‌کس نباید هرگز مجبور باشد که ببیند.

 می‌توانستم عکسهای بچه‌هایی را نشان دهم که در کنار مادرانشان مرده‌اند، برادران و خواهران شیرخوارگان و کودکانی که هنوز دایپر به تن داشتند، همه در کنار هم قرار گرفته و مرده بودند.

پوستشان خاکستری و کبود بود  که در صحنه‌های تسلیحات شیمیایی به‌طور دردناکی آشناست. چشمانشان باز و بیجان،  کف سفیدی از دهان و بینی‌شان بیرون زده بود، تصاویر سوریهای کشته شده‌ای که سرباز نبودند! مردم مسلح نبودند! مردمی که با هر تعریفی بیگناه و بی‌خطر بودند.

زنان و کودکانی که در زیرزمینها از حملات جدید بشار اسد مخفی شده بودند.

خانواده‌هایی که به زیرزمینها از دست بمبهای متعارف و توپخانه اسد پناه برده بودند اما زیرزمینها که خانواده‌های سوری تصور می‌کردند آنها را از بمبهای متعارف در امان نگه می‌دارد بدترین جا برای ماندن بود، زمانی که بمبهای شیمیایی از آسمان فرومیبارید در شب شنبه زیرزمینهای دوما قبرهای آنان شد.

غیرممکن است که به قطع و یقین بدانیم چند نفر کشته شده‌اند، زیرا نیروهای اسد اجازه دسترسی به دوما را نمی‌دهند. اما می‌دانیم که دهها نفر کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند.

من می‌توانستم تصاویر بازماندگان را نشان دهم کودکانی که چشمهایشان سوخته و درحالت خفگی بودند.

 می‌توانستم تصاویر تیم های نجات را نشان دهم که مواد شیمیایی را از روی قربانیان می‌شستند و ماسک تنفسی روی صورت کودکان می‌گذاشتند.

 نفرات نجات اتاق به اتاق از میان خانواده‌هایی عبور می‌کردند که بی‌حرکت افتاده بودند در حالی که کودکان هنوز در آغوش پدران و مادرانشان بودند.

می‌توانم تصاویری را نشان دهم از بیمارستانها که مورد حمله تسلیحات شیمیایی قرار گرفته بودند. می‌توانم تصاویر بیمارستانهایی را نشان دهم که توسط بمبهای بشکه ای به‌دنبال حمله شیمیایی مورد هدف قرار گرفته بودند.

 آمبولانسها و خودروهای نجات که مکرراً مورد حمله قرار گرفته بودند که تعداد کشته‌های شهروندان را به ماکزیمم می‌رساند. مراکز دفاع مدنی مورد حمله قرار گرفته بودند تا که کمکهای درمانی را فلج کنند تا که درد و رنج بازماندگان را بیشتر کنند.

چه کسی این عمل را انجام میدهد؟ تنها یک هیولا می‌تواند این کار را بکند.

تنها یک هیولا می‌تواند شهروندان عادی را هدف قرار دهد و بعد اطمینان حاصل کند که دسترسی به آمبولانس برای انتقال مجروحان وجود نخواهد داشت، هیچ بیمارستانی برای نجات جان آنها در کار نخواهد بود، هیچ دکتر و دارویی برای التیام زخمها و دردهایشان نخواهد بود.

من می‌توانم تصاویر این همه درد و رنج را برای مشاهدهی این شورا به نمایش بگذارم. ولی هدف چیست؟ آن هیولایی که این حملات را انجام میدهد، وجدان ندارد. حتی با دیدن تصاویر کودکان کشته شده نیز تکان نخواهد خورد.

رژیم روسیه که دستهایش تا مرفق به خون کودکان سوری آغشته است، طبعاً از دیدن قربانیان خود شرم نمیکند. ما این موضوع را قبلاً آزمودهایم.

 ما نباید بر نقش روسیه و ایران که رژیم اسد را قادر به انجام اینهمه نابودی کرده چشمپوشی کنیم. روسیه و ایران مشاوران نظامی خود را در پایگاههای هوایی و عملیاتی اسد مستقر کردهاند. مقامات روسیه بر روی زمین رژیم اسد را برای گرسنگی دادن به مردم و وادار کردن آنها به تسلیم هدایت میکنند، و نیروهای ایرانی همدستشان خیلی از همین کارهای کثیف را انجام میدهند. وقتی ارتش سوریه شهروندان را در هم می‌کوبد به آن سخت افزار نظامی توسط روسیه داده  می‌دهند روسیه اگر می‌خواست می‌توانست این جنگ بی  معنی را تمام کند. ولی در کنار رژیم اسد ماند و بدون آن‌که تردید کند از او حمایت کرد.

به نقطه شرم رساندن چنین آدمهایی چه فایدهیی دارد؟ از اینها گذشته هیچ دولت متمدنی با رژیم خونخوار اسد رابطه بر قرار نمیکند.

تصاویر کودکان کشته شده برای دولتی ماندن روسیه معنایی ندارد که از منابع خود برای حمایت از اسد استفاده می‌کند. و این شورا که این تصاویر را مانند سال گذشته مشاهده کرد نتوانست کاری انجام دهد.

 زیرا هربار روسیه بر سر راه آن ایستاد برای یک سال ما به روسیه اجازه دادیم که جان شهروندان بیگناه را برای اتحاد خود با رژیم اسد به گروگان بگیرد. این امر باعث شد که روسیه اعتبار سازمان ملل را تضعیف کند. ما به سرعت استفاده از تسلیحات شیمیایی را در شورای امنیت محکوم می‌کردیم ولی بعد روسیه مانع هر عملی می‌شد و ۵قطعنامه را فقط در رابطه با همین موضوع وتو کرد و ۱۱قطعنامه را در مجموع برای حفظ اسد وتو کرد. و زندگی ما بروال معمول ادامه می‌یافت!

شورا مکانیزم مشترک تحقیق را ایجاد کرد که رژیم سوریه را مسئول حمله به خان شیخون یک سال پیش دانست به‌خاطر حمایت روسیه از اسد و اعمالش روسیه این مکانیزم را کُشت ما آن را محکوم کردیم و بعد زندگی ما بروال معمول ادامه یافت!

ما برای یک آتش‌بس پافشاری کردیم شورا به‌اتفاق آرا موافقت کرد اما بلافاصله توسط روسیه و اسد رد شد ما آن را محکوم کردیم و زندگی ما بروال معمول ادامه یافت!

و اکنون در این نقطه با عواقبی مواجهیم که نتیجه کارت سفید دادن به روسیه تحت عنوان اتحاد می‌باشد.اتحادی که روسیه بارها  پیش از این نشان داده است که خواستار آن نیست! در نقطه‌ای هستیم که استفاده از تسلیحات شیمیایی عادی شده است. از فرودگاهی در اندونزی تا روستایی در انگلستان تا خانه‌ها و بیمارستانها در سوریه.

 از زمانی که رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون یک سال پیش استفاده کرد تسلیحات شیمیایی مکرراً دهها بار استفاده شده است. و این شورا هیچ کاری نمی‌کند. آن‌چه ما با آن روبه‌رو می‌باشیم کشمکش میان آمریکا و روسیه  نیست بلکه درباره استفاده ضدبشری تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان بیگناه است.

هرکشوری در این شورا ثبت شده است که مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی است هیچ پاسخ منطقی برای شکست ما در مقابله با آن وجود ندارد. ما قطعنامه‌یی در شورای امنیت تدوین و به جریان انداخته‌ایم که خواهان دسترسی نامحدود انسان دوستانه به مردم دوما است. اسد هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند ماکزیمم درد و رنج در دوما به‌وجود آید. اولویت ما باید کمک به گرسنگان، بیماران و مجروحانی باشد که باقیمانده‌اند.

 ما همچنین این شورا را فرا می‌خوانیم تا مجدداً بلافاصله یک مکانیزم واقعاً حرفه‌یی و بی‌طرفانه‌ای برای حملات شیمیایی در سوریه، از جمله حمله‌یین هفته برقرار کند. ما امیدواریم که همکاران ما در شورا به ما بپیوندند. همان‌طور که قبلاً این کار را کرده‌اند. این کمترین کاری است که ما می‌توانیم در پاسخ به حمله‌یی که شاهد آن بودیم انجام دهیم.

 مانع‌تراشی روسیه نمی‌تواند ما را در زمانی که با چنین حمله‌یی مواجه می‌شویم گروگان بگیرد. ایالات متحده مصمم است تا هیولایی که بمب شیمیایی روی مردم سوریه انداخته ‌است مورد حسابرسی قرار بگیرد. شما بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا در این رابطه را شنیده‌اید. نشستها در این باره در جریان هستند. تصمیمات مهمی در همین حین که ما صحبت می‌کنیم در حال سبک سنگین شدن هستند.

 ما در لبه پرتگاه خطرناکی هستیم. شیطان به کار گیری تسلیحات شیمیایی که روزگاری جهان را در ضدیت با خود متحد می‌ساخت، در شرف عادی شدن است.

 جامعه بین‌المللی نباید اجازه چنین چیزی را بدهد. ما از مرزهای نشان‌دادن تصاویر کودکان کُشته شده عبور کرده‌ایم. ما از مرز فراخوان دادن به وجدانهای بیدار عبور کرده‌ایم. ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جهان باید شاهد اجرای عدالت باشد.

 تاریخ یا این را به‌عنوان لحظه‌ای ثبت خواهد کرد که در آن شورای امنیت از وظایف خود طفره رفت و یا این‌که شکست کامل خود در حفاظت از مردم سوریه را اثبات کرد. در هر دو حالت، ایالات متحده پاسخ خواهد داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0dd19a8-ad02-446f-90a4-623f28793448"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات