728 x 90

نیکلا باورز تحلیگر فرانسوی: رژیم ایران نه قابل دوام است نه قابل اصلاح

نیکلا باورز حقوقدان، نویسنده و تحلیلگر فرانسوی
نیکلا باورز حقوقدان، نویسنده و تحلیلگر فرانسوی

رادیو بین‌المللی فرانسه مقاله نیکلا باورز، حقوقدان، نویسنده و از تحلیلگران معروف فرانسوی را که در روزنامه فرانسوی فیگارو درج شده منعکس کرد. در قسمتی از این مقاله که به‌ مناسبت سالگرد انقلاب ضدسلطنتی نوشته شده آمده است:‌ اشغال عراق توسط ارتش آمریکا و سپس برآمدن گروه داعش برای مدتی به توسعۀ نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه کمک کرد. اما، این توسعۀ نفوذ به بهای سنگینی برای ایران و به‌ویژه مردم این کشور صورت گرفت.

نویسندۀ فرانسوی می‌نویسد تمام ظرفیتهای بزرگ ایران برای توسعۀ اقتصادی در داخل نابوده شده و علت این امر غصب درآمدهای نفتی توسط آخوندها، سلطۀ سپاه پاسداران بر تمام فعالیت‌های اقتصادی، فساد سایه‌گستر و فاجعۀ زیست محیطی است که تمام تواناییهای ایران را برای خروج از بن‌بست تحلیل برده‌اند.

نیکلا باورز تصریح کرده است که تحریم‌های آمریکا آخرین تیر خلاص را به این ظرفیتها زده است. به گفتۀ مفّسر فرانسوی از زمان تأسیس این حکومت در ایران تولید ناخالص این کشور به کمتر از پنجاه درصد تولید ناخالص ترکیه کاسته شده، در حالی که در آستانۀ انقلاب، تولید ناخالص ایران ۲۶درصد بیش از تولید ناخالص ترکیه بود. به گفتۀ نیکلا باورز امروز اقتصاد کره جنوبی چهارده برابر بزرگتر از اقتصاد ایران است، در حالی که در سال ١٣۵٧اقتصاد ایران ٣۹درصد قوّی‌تر از اقتصاد کره جنوبی بود.

نویسندۀ فرانسوی با اشاره به فقر سایه گستر در ایران می‌افزاید: ۴۰درصد مردم ایران با کمتر از ده دلار در روز زندگی می‌کنند. یک پنجم جمعیت فعّال این کشور بیکار هستند و بیکاری شامل ۵٠درصد جوانان ایران می‌شود که در نتیجۀ آن سالانه ١۲۵هزار جوان دیپلمۀ ایرانی کشور خود را ترک می‌کنند.

رکود اقتصادی و فقر، به گمان نیکلا باورز، علت اصلی بی‌ثباتی اجتماعی و شیوع اعتراضها و اعتصابهای بی‌وقفه در کشور است. به گفتۀ نویسندۀ فرانسوی بخشهای گسترده‌یی از مردم ایران از گروهها و طبقات مختلف اجتماعی به صف ناراضیان پیوسته‌اند.

نیکلا باورز می‌افزاید که ایدئولوژی این حکومت مُرده است و تنها به یاری سرکوب به بقای خود ادامه می‌دهد. نیکلا باورز می‌افزاید: این وضعیت آخوندها را ثروتمند کرده و مردم ایران را به افلاس کشانده است. "باورز" تأکید می‌کند که افزایش بودجه نظامی ایران که به ١۶میلیارد دلار بالغ می‌شود و همچنین توسعه‌طلبیهای منطقه‌یی حکومت اکنون مهمترین موانع توسعۀ اقتصادی و منشأء تداوم و تعمیق فقر در این کشور به‌شمار می‌روند. نیکلا باورز در ادامه نتیجه گرفته است که همانند اتحاد شوروی، رژیم آخوندی در ایران نهایتاً نه قابل دوام است نه قابل اصلاح."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8bd9881-f88a-4080-b294-50fc8825d4c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات