728 x 90

نیویورک تایمز:‌ انگلستان به رژیم ایران بر سرعواقب جدی ربودن نفتکش هشدار می‌دهد

کشتی توقیف شده انگلیسی توسط سپاه پاسداران تروریستی
کشتی توقیف شده انگلیسی توسط سپاه پاسداران تروریستی

نیویورک تایمز نوشت:‌ انگلستان رژیم ایران را تهدید به “تبعات جدی” به‌خاطر توقیف یک نفتکش انگلیسی کرد.

دولت انگلیس طی بیانیه‌یی که به‌دنبال جلسهٔ اضطراری دولت تشکیل شد گفت “کشتیرانی انگلیس به‌طور موقت از رفتن به تنگه هرمز خودداری کند.”...

به‌نوشته نیویورک تایمز درگیری بر سر نفتکش می‌تواند موضع انگلستان که مخالف سیاست فعلی ترامپ در قبال رژیم ایران است تغییر دهد.

 

 

عصر جمعه ۲۸تیرماه سپاه تروریستی پاسداران اعلام کرد یک فروند نفتکش متعلق به انگلستان به نام استنو ایمپرو (steno impero) را که ۲۳خدمه دارد، حین عبور از تنگنه هرمز توقیف کرده است. این اطلاعیه، علت این راهزنی دریایی را به‌طور مضحکی رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی اعلام کرد و اضافه کرد که این نفتکش برای بررسیهای لازم تحویل سازمان بنادر شده است.

 

به‌دنبال این اقدام، دولت انگلستان اعلام کرد به‌طور اضطراری به‌دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک نفتکش است که به‌طور ناگهانی تغییر مسیر داده و به سمت آبهای ایران روانه شده است. مقصد این کشتی عربستان بود. به‌گفته مقامهای انگلستان، اطلاعات ردیابی نشان می‌دهد که به سمت شمال و به سوی جزیره قشم که محل یکی از پایگاههای دریایی پاسداران است تغییر مسیر داده است.

 

جرمی‌ هانت وزیر خارجه انگلستان با اشاره به این‌که نفتکش ربوده شده تحت محاصره چهار قایق و یک هلیکوپتر درآمده است، هشدار داد: این اقدام غیرقابل قبول است... اگر رژیم ایران نفت‌کش ما را آزاد نکند عواقب سختی برای آنها وجود خواهد داشت.

وی گفت: اقدام رژیم ایران در منطقه خلیج‌فارس نشانه نگران‌کننده‌ای است که ممکن است این رژیم راه خطرناک رفتارهای غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده‌ای را در پی توقیف قانونی نفتکشی در جبل الطارق که به سوریه نفت منتقل می‌کرده در پیش گرفته باشد. واکنش ما تأمل برانگیز اما قدرتمند خواهد بود.

پس از این واقعه کمیته اضطراری دولت انگلستان، برای دومین بار در روز جمعه برای بحث درباره این تحولات تشکیل جلسه داده است.

 

همچنین دولت انگلستان به شورای امنیت نامه‌یی فرستاد و اعلام کرد: نیروهای رژیم ایران یک نفتکش را که با پرچم انگلستان در آبهای ملی عمان بوده توقیف کرده‌اند. این اقدام « مداخله غیرقانونی محسوب می‌شود».

هیات انگلستان در سازمان ملل به شورای امنیت نوشت: این کشتی حق قانونی عبور ترانزیت در یک تنگه بین‌المللی راکه تحت قوانین بین‌الملل است داشته است. قانون بین‌الملل ملزم می‌کند که نباید از حق عبور ترانزیت ممانعت شود، در نتیجه اقدام رژیم ایران مداخله غیرقانونی محسوب می‌شود»‌.

به گزارش رویترز این نامه همچنین برای آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل ارسال گردیده است.

 

فرانسه با انتشار بیانیه‌یی با اعلام همبستگی کامل این کشور با انگلستان توقیف نفتکش انگلستان از سوی رژیم ایران را به‌شدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت‌خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌یی با ابراز نگرانی از توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای رژیم ایران،‌ اعلام کرد «چنین اقداماتی به تلاش‌ها برای کاهش تنشها در منطقه، آسیب می‌رساند».

 

دولت آلمان نیز با انتشار بیانیه‌یی توقیف نفتکش انگلستان از سوی رژیم ایران را به‌شدت محکوم کرد و اقدام رژیم ایران را «توجیه ناپذیر» توصیف و اعلام کرد این اقدامات باعث خطرناک شدن شرایط در وضعیت پرتنش کنونی می‌شود. سخنگوی دولت آلمان نیز خواستار رفع توقیف فوری این نفتکش شد.

 

خامنه‌ای هفته گذشته با اشاره به توقیف ابر نفتکش رژیم در جبل‌الطارق توسط انگلستان، دستور راهزنی دریایی را صادر کرده و گفته بود: جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثتها را بی‌جواب نمی‌گذارند و در فرصت خود پاسخ می‌دهند.

 

ناتو توقیف نفتکش توسط رژیم ایران را محکوم کرد

سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو در بیانیه‌یی توقیف نفتکش توسط رژیم ایران در خلیج‌فارس را محکوم کرد و افزود: «این اقدام به چالش کشیدن روشن آزادی بین‌المللی عبور و مرور دریایی است. در قسمتی از این بیانیه آمده است: ‌ما از رژیم ایران می‌خواهیم فوراً کشتی‌های توقیف‌ شده و خدمه آنها را آزاد کند. همه کشورهای عضو ناتو نگران "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده" رژیم ایران هستند.

 

سنتکام اعلام کرد برای افزایش امنیت آب‌های بین‌المللی «عملیات گذربان» را شکل می‌دهد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام اعلام کرد در حال تشکیل یک عملیات چندملیتی دریایی با نام «عملیات گذربان» است، تا نظارت و امنیت در آب‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

سنتکام روز شنبه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد هدف از عملیات گذربان «پیشبرد ثبات حمل‌ و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج‌فارس، تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان است.

در بیانیه سنتکام آمده است ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود در اروپا، آسیا و خاورمیانه در زمینه جزئیات و توانایی‌های لازم برای علمیات گذربان ادامه خواهد داد تا «آزادی حرکت در آب‌های منطقه» را ممکن کند و از این خطوط حیاتی کشتیرانی «حفاظت» کند.

پیش از این نیز ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده سنتکام ۲۷تیرماه، اعلام کرده بود «در حال حاضر ما در حال گفتگو با جامعه جهانی برای آزادی کشتیرانی در خاورمیانه، از جمله گذر از تنگه هرمز و باب‌المندب، هستیم.»

 

آمریکا توقیف یک نفتکش توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز را غیرقانونی دانست و محکوم کرد

آمریکا توقیف یک نفتکش توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز را محکوم کرد. وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد رژیم ایران باید به فوریت کشتی مصادره شده و خدمه آنرا آزاد کند.

خبرگزاری رویترز نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا بعد از آن که رژیم ایران اعلام کرد که یک نفتکش خارجی که سوخت در خلیج‌فارس قاچاق می‌کرد را مصادره کرده است، گفت: « آمریکا قویاً ادامه عمل ایذایی نیروی دریایی سپاه پاسداران بر روی عبور امن در تنگه هرمز و اطراف آنرا محکوم می‌کند».

 

نشست برای بررسی امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس و مقابله با تهدید رژیم ایران

واشنگتن روز جمعه ۲۸تیر۹۸، شاهد برگزاری نشست مقامهای آمریکا و شماری از رهبران دیگر کشورهای جهان برای بررسی امنیت دریایی منطقه خلیج‌فارس و مقابله با تهدیدهای رژیم ایران خواهد بود.

وزارت‌خارجه آمریکا گفته است، این نشست به بررسی ابتکارهای امنیتی جهت حمایت از دریانوردی و حفاظت از آزادی عبور و مرور آزادانه کشتی‌ها در آب‌راه‌های خاورمیانه تمرکز خواهد کرد. این نشست پس از افزایش تهدیدهای رژیم ایران در تنگه هرمز برگزار می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29bb6fa9-8339-4d23-b8a5-639db73eda59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات