728 x 90

نیویورک تایمز: ساخت تونل‌های زیرزمینی جدید در سایت هسته‌ای نطنز

ساخت تونل‌های زیرزمینی جدید در سایت هسته‌ای نطنز
ساخت تونل‌های زیرزمینی جدید در سایت هسته‌ای نطنز

روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه ۲۶خرداد گزارش داد: رژیم ایران در حال حفر شبکه گسترده‌یی از تونل‌های زیرزمینی در جنوب سایت هسته‌یی نطنز است. بر اساس این گزارش، رژیم ایران در حال ایجاد تأسیساتی در اعماق کوه‌هاست که در برابر بمباران و حملات الکترونیکی مقاوم باشد.

نیویورک تایمز در این گزارش تأکید کرد که در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌یی رژیم ایران افزایش یافته است. هم‌چنین آمده است، به این روزنامه گفتند در نطنز سالن جدیدی در ابعاد بسیار وسیع و با مقاومت بالا ساخته شده است.

این خبرگزاری افزود:

در سفر بایدن [در ماه آینده به اسراییل و عربستان-م]، این‌که تدابیر جدی‌تری برای متوقف کردن ایران اتخاذ شود، از موضوعات مهم مورد بحث خواهد بود...

ژنرال مک‌کنزی [فرمانده سابق سنتکام-م] گفت، ”بالاترین اولویت ایرانیان استفاده از تهدید اتمی برای گرفتن امتیازات اقتصادی و غیرآن است“ .

اما اگر تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق اتمی ۲۰۱۵ هم‌چنان به مانع بربخورد، این تأسیسات نهایتاً می‌تواند برای ایران نقش حیاتی داشته باشد. و فعلاً، حداقل، تلاش‌ها برای اعمال محدودیت روی فعالیت‌های اتمی ایران به‌نظر بی‌نتیجه می‌رسد...

با این‌حال، آمریکا متقاعد نیست که ایران قصد دارد از این تأسیسات برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند...

ژنرال مک‌کنزی گفت که ”گل سرسبد“ برای ایران موشکهای بالستیک، موشکهای کروز و پهپادهایش است.

وی گفت، ”و این جایی است که آنها پیشرفت‌های بزرگی طی ۵ الی ۷ سال اخیر داشته‌اند و حالا به‌طور واقعی به ”اورمچ“ overmatch [حالتیکه تعداد موشکها و پهپادها بقدری است که دفاع هوایی دشمن قادر به سرنگون کردن همهٔ آنها نیست-م] با همسایگان خود رسیده‌اند“ .

سایت نطنز در سال‌های اخیر هدف یک رشته انفجار منتسب به اسراییل بوده است. سالنهای سانتریفوژهای سایت نطنز ابتدا در تیر سال ۱۳۹۹ منفجر شد. یک سال بعد، انفجار دیگری در این سایت رخ داد.

مقامات آمریکایی که این روزنامه با آنها گفتگو کرده، تصریح کرده‌اند که در هر حال، تصمیم رژیم ایران در زیرزمینی کردن سایت نطنز، واشنگتن را نگران نمی‌کند به‌ویژه آن‌که تا تکمیل این تونل‌ها هنوز چندین سال وقت لازم است.

تصاویر ماهواره‌یی که آذر ۹۹ از سایت نطنز منتشر شد، این احتمال را مطرح کرد که رژیم ایران حفر تونل‌هایی در اطراف سایت را برای زیرزمینی کردن پروژه خود آغاز کرده است. برخی مقامات ایران به صراحت به چنین هدفی اشاره کرده‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef2ce3be-4563-427d-b1b5-f23d70c46d7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات