728 x 90

نیویورک تایمز: تولید سانتریفوژ در زیر زمین در نطنز + فیلم و عکس

نیویورک تایمز: تولید سانتریفوژ در زیر زمین در نطنز
نیویورک تایمز: تولید سانتریفوژ در زیر زمین در نطنز

نیویورک تایمز روز ۱۹آذر فاش ساخت: تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد رژیم ایران تأسیسات کلیدی سایت نطنز را زیرزمینی می‌کند.

این گزارش می‌افزاید، رژیم ایران این مرکز را به جای ساختمانی احداث می‌کند که روز ۱۲تیر امسال در تأسیسات هسته‌یی نطنز منفجر شد.

هم‌چنین بر اساس بررسی تصاویر ماهواره‌یی توسط تیمی از کارشناسان، انتقال سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم به این مرکز زیرزمینی، آن را از حملات هوایی یا اقدامات خرابکاری احتمالی در امان نگاه می‌دارد.

جفری لوئیس، یک متخصص کنترل تسلیحات در مؤسسه میدلبری در کالیفرنیا گفت: «احتمالاً این تأسیسات جدید دارای امنیت بسا بالاتری برای سوار کردن سانتریفیوژها است که در محلی دور افتاده قرار دارد و یک کوه روی آن است که آنرا از حملهٔ هوایی مصون می‌دارد...».

جفری لوئیس همچنین گفته است که فاصله بین دو دهانه حفر شده و اندازه دهانه‌ها برای تأسیساتی به بزرگی مکان یک سایت اتمی زیرزمینی جهت انبار سانتریفوژها مشابه سالن منفجر شده در روز ۱۲تیر امسال، کفایت می‌کند.

برخی تحلیلگران گفتند که تونل‌های بیشتری هم در حال ساخت است که می‌تواند به معنی ایجاد یک مجتمع زیرزمینی بزرگتر باشد...

کارشناسان گفته‌اند مرکز جدید در دامنه کوهی در جنوب مرکز منفجر شده نطنز قرار دارد، و در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است.

در این تصاویر دو دهانه ورودی به تونل، در دو سوی دامنه کوه، به فاصله نه چندان زیاد از هم در کنار خاکی که آواربرداری شده، نشان داده است. از اواسط تیر امسال، خاک‌های تلنبار شده ناشی از حفاری احتمالی، در این محل مشاهده نشده بود.

به‌نوشته نیویورک تایمز، ارزیابی می‌شود که رژیم ایران ساخت تونل‌های بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است که نشان می‌دهد تأسیسات در دست ساخت، بزرگ‌تر از محل منفجر شده پیشین خواهد بود

نیویورک تایمز: تولید سانتریفوژ در زیر زمین در نطنز - 0

نیویورک تایمز: تولید سانتریفوژ در زیر زمین در نطنز - 1

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8d36ec0-10f2-407b-919c-45c70d3714ef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات