728 x 90

نیوزویک: نمایش سرکوبگرانه رژیم؛ برچسب به معترضان، قطع اینترنت، بازداشت و قتل برای خواباندن قیام

قیام آبان ۹۸ - عکس از آرشیو
قیام آبان ۹۸ - عکس از آرشیو

نیوزویک ۲فروردین طی مقاله‌یی درباره قیامهای مردم ایران نوشت: رژیم ایران در این ماه بار دیگر اینترنت را قطع کرد - این بار در پاسخ به اعتراضات در استانهای بلوچستان و سیستان. رژیم تهران به‌طور سیستماتیک در حال اجرای یک نمایش سرکوبگرانه است که با هزینه زیادی از پکن وارد شده است: اول، معترضان را به‌عنوان جنایتکار برچسب بزنید. دوم، برای جلوگیری از ورود یا خارج شدن اطلاعات، اینترنت را خاموش کنید. سوم، بازداشت، شکنجه و قتل بدون مجازات تا قیام بخوابد.

اما این بار آمریکا از فن‌آوری، منابع و ظرفیت لازم برای دور زدن این ستم از طریق اینترنت ماهواره‌ای برخوردار است و به اپوزیسیون ایران توانایی برقراری ارتباط آزاد را می‌دهد. استفاده از این توانایی قوی‌ترین پیام ممکن را به منطقه و جهان می‌رساند که آمریکا در کنار کسانی است که برای آزادی خود می‌جنگند... در سال۸۸ هزاران ایرانی شجاع به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری که آشکارا تقلبی بود اعلام کردند. قدرت و اندازه اعتراضات، رژیم ایران را غافلگیر کرد و آخوندها

نیوزویک افزود: در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، که سرکوب شورش دانشجویی سال۱۳۷۸ را طراحی کرد، تهران با حمایت پکن، به‌طور سیستماتیک یک دولت پلیسی مدرن را برای نظارت و از بین بردن هر گونه قیام ایجاد کرد.

وقتی اواخر سال۹۸ دوباره اعتراضها شعله‌ور شد، رژیم آماده بود. فقط این بار ابزارهای آن تنها دستگیری، شکنجه و اعدام نبود بلکه ارتباطات نیز بود... در اقدامی بی‌سابقه از سانسور، تهران بیش از ۳روز اینترنت کشور را قطع کرد و عملاً تلاش معترضان برای سازماندهی و برقراری ارتباط را خاموش کرد.

دولت ترامپ در حمایت از تظاهرات و محکوم کردن تاکتیکهای سختگیرانه رژیم، صریح بود، اما ما نتوانستیم ارتباطات به‌شدت مورد نیاز معترضان که برای ادامه تلاش خود می‌خواستند را احیا کنیم.

یک پروژه برای دسترسی ایمن و مطمئن به اینترنت برای مردم ایران که با هزینه نسبتاً ناچیزی انجام می‌شود، در اواخر دولت ترامپ آغاز شد.

دولت جدید باید با توجه به آخرین قیام در ایران و هم‌چنین تهدید چین برای دور زدن نارضایتی‌ها آن را پیگیرانه دنبال کند. این پروژه از حمایت گسترده و دو حزبی کنگره برخوردار است.

اینها و سایر منابع می‌توانند با سرعت برنامه‌ریزی شوند تا ارتباطات معترضان ستمدیده در بلوچستان و سیستان برقرار شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/365f0cd7-dede-43cf-b98a-4ad4c9117669"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات