728 x 90

نیوزویک: رژیم ایران در برابر تحقیقات آژانس سنگ‌اندازی می‌کند

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی اتمی به‌تازگی گزارشی را در مورد میزان متابعت رژیم ایران از توافق منع گسترش هسته‌یی (ان.پی.تی) منتشر کرده است. به‌نوشته نیوزویک این گزارش برای رژیم ایران مثبت نبود و تصویر نگران کننده‌یی از سنگ‌اندازی رژیم در برابر تحقیقات آژانس برای بازرسی از مواد و فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌یی که به‌طور مستقیم به تولید سلاح اتمی برمی‌گردد ترسیم می‌کرد. اجلاس بعدی شورای حکام آژانس که روز ۲۶خرداد شروع می‌شود باید قطعنامه‌یی نسبت به سرپیچی رژیم ایران نسبت به تعهداتش پیرامون منع تکثیر صادر کند. اگر این قطعنامه نتواند رژیم ایران را متقاعد به همکاری با آژانس کند، شورای حکام باید پرونده رژیم ایران را به شورای امنیت ملل متحد ارجاع دهد.

نیوزویک نتیجه می‌گیرد که آژانس در چهارچوب دستور کارش اطلاعات به‌دست‌آورده را گزارش کرده است. اکنون نوبت شورای حکام است تا دست به‌عمل بزند. این شورا می‌تواند با دو سوم از ۳۵ عضو خود از گزارش آژانس حمایت کرده و از رژیم ایران بخواهد که فوراً با آژانس همکاری کند. این شورا هم‌چنین باید یک هیأت ویژه برای تمرکز روی فعالیت‌های رژیم ایران ایجاد کند تا بتواند همکاری رژیم را بیشتر ارزیابی کند. سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان که تاکنون ساکت بوده‌اند باید قاطعانه از آژانس حمایت کنند... متابعت نکردن از «ان.پی.تی» توسط رژیم ایران هیچ ارتباطی با توافق هسته‌یی برجام ندارد و لذا اروپا نمی‌تواند خروج آمریکا از برجام را بهانه کند.

نیوزویک در پایان مقاله خود نوشته است: زمان آن رسیده است که جهان پشت آژانس در مورد تهدید برنامه تسلیحات هسته‌یی رژیم ایران متحد شود. این کار با تأیید شورای حکام در مورد این‌که برنامه هسته‌یی رژیم ایران صلح‌آمیز نیست شروع می‌شود. جهان باید رژیم را پاسخگو کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c3fce57-a1ef-46b5-b3f5-528335b64bd1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات