728 x 90

نیوزمکس: قانون‌گذاران جمهوریخواه طرح لغو تحریم‌های رژیم ایران را به‌شدت رد می‌کنند

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

نیوزمکس روز ۱۱فروردین در گزارشی نوشت: جمهوری‌خواهان کنگره طرحی را که طبق آن رئیس‌جمهور جو بایدن تحریم‌های اعمال شده علیه رژیم ایران را قبل از گفتگوهای دیپلماتیک جدید با این رژیم پس می‌گیرد، محکوم کرده‌اند.

پولیتیکو در اوایل هفته جاری گزارش داد که مقامات دولت بایدن طرحی را برای "شروع سریع مذاکرات" با پیشنهاد حذف برخی تحریم‌ها علیه رژیم ایران در ازای پایان دادن به برخی از پروژه‌های هسته‌یی این کشور پیشنهاد داده‌اند.

نماینده جیم بنکس، جمهوریخواه از ایندیانا، که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور دارد، در بیانیه‌یی به واشنگتن فری بیکن گفت: «این یک رسوایی است. چرا تیم بایدن در مقابل باج‌خواهی هسته‌یی رژیم ایران تسلیم می‌شود و به رژیم به‌دلیل غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم با تخفیف تحریم‌ها پاداش می‌دهد؟ این پیام برای سایر کشورهایی که می‌خواهند سلاح هسته‌یی به‌دست بیاورند چه پیامی ارسال می‌کند؟».

عضو کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان اندی بار، جمهوریخواه از کنتاکی، گزارش را "نگران کننده و گیج کننده"خواند و گفت: «این تصمیم به بزرگترین دولت حامی تروریسم با میلیاردها دلار برای سرمایه‌گذاری مجدد آنها در سلاحهای نظامی و نیروهای نیابتی برای کشتن اعضای ارتش آمریکا و متحدان ما در خارج از کشور پاداش می‌دهد».

اعضای همکار او در کمیته امور خارجه، نمایندگان جمهوریخواه جو ویلسون، از کارولینای جنوبی، و برایان استیل، از ویسکانسین، نیز این طرح را مورد انتقاد قرار دادند. ویلسون آن را "توهین آمیز" دانست و گفت امیدوارم که این گزارش صحت نداشته باشد.

استیل افزود: «لغو تحریم‌ها علیه رژیم ایران برای بازگشت به توافق هسته‌یی شکست‌خورده رژیم ایران سیاست بدی است. لغو تحریم‌های رژیم برای کشاندن آنها به میز مذاکره از این هم بدتر است».

یک مقام ارشد بایدن از تأیید این‌که آیا این طرح مطرح شده است به فری بیکن خودداری کرد و گفت که دولت در مورد جزئیات ارتباطات دیپلماتیک توضیحی نمی‌دهد. اما این منبع اظهار داشت که دولت در این‌که ما آماده پیگیری بازگشت متقابل به [برنامه جامع اقدام مشترک] هستیم، صراحت داشته است. هم‌چنین در مورد بهترین راه برای دستیابی به این هدف ما حاضر بوده‌ایم که با شرکای خود در ۵+۱ و جاهای دیگر، از جمله از طریق یک سری ابتکارات و اقدامات متقابل، گفتگو کنیم. ما در حال بررسی گزینه‌هایی برای انجام اینچنین کاری بوده‌ایم، از جمله با تماسهای غیرمستقیم از طریق شرکای اروپایی خود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae0291bb-96db-48f2-97e4-0db1a04f523f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات