728 x 90

«نیترات نارضایتی»

سخن روز
سخن روز

مردم و جوانان شورشگر لبنان روز سه‌شنبه(۲۱مرداد) هم به تظاهرات خشمگینانه خود در بیروت ادامه دادند و با شعار اسقاط نظام خواهان سرنگونی تمامیت نظام و سیستم حاکمیت فاسدی شدند که تحت سلطه حزب‌الشیطان و نهایتاً تحت نفوذ رژیم آخوندی است.

تظاهرکنندگان شعار می‌دهند: «میشل عون، برو گمشو»! مردم می‌گویند پارلمان و همه کسانی که در حاکمیت با آنها هستند باید بروند. به‌نظر می‌رسد که اولین گام این خواست رادیکال، با استعفای جمعی دولت محقق شده و این عقب‌نشینی به‌ رژیم تحمیل شده و رژیم نگران پیامدهای آن است. چون ادامهٔ آن به‌ نفی نظام سهمیه‌بندی فرقه‌ای لبنان می‌انجامد، سیستمی که به‌ حزب‌الله و رژیم امکان سوءاستفاده و نفوذ می‌داد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحلیلی با بیان این‌که «رژیم ایران نگران تغییرات لبنان بعد از انفجار است» نوشت: «وقتی رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون خواستار اصلاحات اساسی در لبنان شد، با انتقاد رژیم ایران روبه‌رو شد. حسین شریعتمداری گفت: «تغییرات ماکرون" به‌معنای "حذف حزب‌الله" است».

کارشناسان حکومتی که در یک میزگرد تلویزیونی(شبکه جام جم ـ ۱۹مرداد) شرکت داشتند، تماماً با اظهار نگرانی از مسیری که قیام بیروت طی می‌کند،

فضای رژیم را منعکس می‌نمودند و از جمله می‌گفتند:

  • معادلات جهانی به‌سمت تضعیف جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان پیش می‌رود.
  • اراده‌شان بر این است که مردم را علیه حزب‌الله بشورانند همان‌طور که توی عراق هم این‌کار را کردند.

بمب مگاتنی «نیترات نارضایتی»

برخی رسانه‌های حکومتی به‌طور عمیق‌تری از تأثیرات وقایع لبنان بر ایران ابراز نگرانی می‌کنند و با عباراتی مانند «بیروتی شدن ایران» و «نیترات نارضایتی» این نگرانی را بروز می‌دهند.

از جمله سایت حکومتی عصر ایران(۲۱مرداد) طی مقاله‌ای با عنوان «سخنی صریح با مسئولان: نیترات نارضایتی؛ مراقب بیروتی شدن ایران باشید». با اشاره به‌ مشابهت آنچه در بیروت اتفاق افتاد با آنچه در کمین رژیم است، نوشت: «انبار نیترات آمونیوم انباشته شده در گمرک بیروت، سال‌ها بدون صدا در انبار شماره ۱۲ خاک می‌خورد... اصلاً یادشان رفته بود که یک بمب ۲۷۵۰تنی بیخ گوششان است با بی‌اعتنایی از کنارش می‌گذشتند... "حالا حکایت ماست" و انبار بزرگی که در ایران وجود دارد و هر لحظه ممکن است منفجر شود و هر آنچه هست را با خاک یکسان کند: "نیترات نارضایتی"»!

این مقاله در ادامه خاطرنشان می‌کند: «نه تعارف بردار است و نه قابل کتمان؛ هم فردفرد مردم می‌دانند و هم آمارهای مسئولان دلالت بر آن دارد: مردم ایران در ناراضی‌ترین وضعیت دهه‌های اخیر هستند».

و در انتها نتیجه‌گیری می‌کند‌: «(نظام) در بزنگاهی تاریخی قرار گرفته است و راه معقول و ثبات‌آفرین، تبدیل ناراضیان به‌ راضیان و حامیان است والّا نیترات نارضایتی، هر آن ممکن است منفجر شود و بشود آنچه نباید بشود».

اما اگر نارضایتی و خشم انفجاری انباشته در جامعهٔ ایران «تعارف‌بردار» نیست، «تبدیل ناراضیان به‌ راضیان و حامیان» در این رژیم یک تعارف مضحک و یک شوخی زشت است.

تفسیر خبرگزاری سپاه پاسداران از وقایع بیروت

خبرگزاری فارس(۲۱مرداد) نیز طی مطلبی به‌ مشابهت‌های قیام لبنان با قیام بغداد و قیام آبان اشاره کرده و با هشدار نسبت به‌ خطر قیام در ایران می‌نویسد:

«اغتشاشاتی که در بیروت در حال جریان است، از جنس اغتشاشات بغداد و اغتشاشات آبانماه ۹۸ ایران است...

اغتشاشات آبان که توسط مجاهدین و معاندان رهبری می‌شد، این هدف را دنبال می‌کرد تا با استعفای دولت روحانی، سایر ارکان حاکمیت متزلزل شوند و این استعفا در سایر بخشهای حکومتی، به‌صورت دومینووار ادامه یابد...

دشمن قصد دارد در ایران، عراق و لبنان فضا را به‌سمت جنگ داخلی و عملیات‌های خشن مسلحانه سوق دهد».

نکته این است که رژیم از ابتدا می‌دانست که استعفای دولت لبنان چه معنایی و چه پیامدهایی دارد، اما فشار قیام چنان بود که از وقتی که شعار استعفای دولت مطرح شد تا محقق شدن آن، نصف روز بیشتر طول نکشید و حزب‌الله و رژیم نتوانستند اقدامی در این رابطه به‌عمل بیاورند. اکنون باید مترصد بود و دید که پس از این عقب‌نشینی ناگزیر، اوضاع چگونه در لبنان پیش می‌رود و چگونه بر رژیم و بر مسألهٔ ایران تأثیر می‌گذارد. اما قضایا هر طور پیش برود، مسلم است که با انفجار مهیب بیروت، دفتر روزگار منطقه به‌زیان رژیم ولایت ورق خورده و روند قضایا دیگر به‌ عقب برنمی‌گردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56de174c-bc6b-4cc5-a9b8-0582e02ced47"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات