728 x 90

نگرانی رسانه‌های حکومتی از جایگاه رژیم و حزب‌الله در آینده لبنان

میدان شهدای بیروت - ۱۸مرداد۹۹
میدان شهدای بیروت - ۱۸مرداد۹۹

روزنامهٔ حکومتی ستارهٔ صبح نسبت به تغییر قانون اساسی لبنان و محدود شدن امتیازات و دست باز حزب‌الله هشدار داد.

روزنامهٔ حکومتی امروز یکشنبه ۱۹مرداد۹۹ با اشاره به اولتیماتوم یک ماهه ماکرون به مقامات لبنانی برای اصلاحات ساختاری نوشت: «هدف مکرون این است که قانون اساسی را تغییر دهد تا نه دیگر بر اساس گروه‌بندی‌های مذهبی، بلکه بر اساس شایسته‌سالاری و رأی‌گیریهای دموکراتیک، مقامات این کشور انتخاب شوند».

این روزنامه خاطرنشان کرد: «درصورتی‌که این کار صورت بگیرد و قرار باشد گرایش‌های دینی از ساختار سیاسی و قانون اساسی کشور لبنان حذف شود، تا حدود زیادی می‌تواند به ضرر حزب‌الله لبنان تمام شود».

خاطرنشان می‌شود روز گذشته ۱۸مرداد مردم لبنان در اعتراض به وقایع انفجار بیروت مترسک حسن نصرالله سرکرده حزب‌الله لبنان را به‌طور سمبلیک با طناب به‌دار کشیده بودند.

روزنامه حکومتی عصر ایران نوشت: این انفجار می‌تواند تیرخلاصی بر دولت حسان دیاب باشد که رابطه خوبی با حزب‌الله دارد. تیر خلاص از آن جهت که تنها یک بندر منهدم نشده، بلکه گلوگاه اقتصادی لبنان از بین رفته است چرا که بخش عمده واردات این کشور از بندر بزرگ بیروت صورت می‌گرفت و این بندر، در حکم انبار لبنان نیز بود.
بر اساس برآوردهای اولیه، تقریباً تمام ذخایر آرد و گندم در این انفجار از بین رفته و ۹۰درصد داروهای دپو شده در بندر، کاملاً سوخته است، کالاهای دیگر نیز اوضاع مشابهی دارند. این یعنی خرد شدن استخوانهای اقتصاد فشل لبنانی که حیاتش به‌طور تقریباً کامل وابسته به واردات است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۵مرداد درباره انفجار بیروت نوشت: این شدیدترین انفجار در تاریخ لبنان است. بسیاری از کسانی که در اطراف محل انفجار کار می‌کردند مفقود هستند و هیچ اثر از آنها پیدا نشده. بسیاری از مجروحان در خانه‌های خود مداوا شده‌اند زیرا بیمارستانها پر شده و گنجایش پذیرش مجروح بیشتری را ندارد. یک پزشک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ۱۶نفر در یک بیمارستان محل درمان بیماران کرونا شامل پزشک و ۴ پرستار کشته شدند. آسوشیتدپرس افزود تردیدهایی وجود دارد که لبنان چگونه می‌تواند مواد حیاتی و اولیه خود را که در این انفجار از دست داده، جبران کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت، این انفجار در شرایطی رخ می‌دهد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی لبنان در بدترین شرایط است. این روزنامه افزود، وضعیت اقتصادی لبنان حتی قبل از شیوع کرونا نیز بسیار وخیم بود و شیوع کرونا باعث شد که آنچه از چرخهای اقتصادی باقی مانده بود متوقف شود. مردم در بیروت با مشکل قطعی برق و کمبود ارز خارجی روبه‌رو هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0ed1f5c-3d1f-461a-ae53-dd352486e305"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات