728 x 90

نگرانی از تکرار سناریوی سلب و لغو مصونیت مقامات سیاسی و دیپلماتیک نظام در اروپا

ایرانیان آزاده مقابل دادگاه آنتورپ بلژیک منتظر اعلام حکم دیپلمات تروریست رژیم ا یران
ایرانیان آزاده مقابل دادگاه آنتورپ بلژیک منتظر اعلام حکم دیپلمات تروریست رژیم ا یران

روزنامه حکومتی وطن امروز ۱۸بهمن درباره محاکمه دیپلمات تروریست رژیم آخوندی توسط دادگاه آنتورپ بلژیک و حکم ۲۰سال زندان برای او در مطلبی با عنوان «مصونیت از‌دست‌رفته!» نوشت: در اقدامی بی‌سابقه دادگاه بلژیک با لغو مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی دیپلمات باسابقه ایرانی را به ۲۰سال زندان محکوم کرد.

روزنامه حکومتی وطن افزود: «اروپا در اقدامی بی‌سابقه، یک دیپلمات ارشد ایرانی را به ۲۰سال زندان محکوم کرده است. این یک لکه سیاه در کارنامه دستگاه دیپلماسی است و این نگرانی ایجاد شده که به‌واسطه انفعال و ضعف وزارت امور خارجه، سناریوی سلب و لغو مصونیت مقامات سیاسی و دیپلماتیک ایران در اروپا یا سایر کشورها تکرار شود. از سوی دیگر برخورد سریالی اروپایی‌ها با دیپلمات‌های ایرانی... این ذهنیت را ایجاد کرده که برخی در اروپا به‌دنبال ایجاد سیاست «زمین سوخته دیپلماسی» هستند. این یعنی از کار انداختن ظرفیت‌های دیپلماسی ایران به‌ویژه برای دولت آینده ایران».

 

روزنامه حکومتی با حمله به وزارت‌خارجه رژیم نوشت: در سایه بی‌عملی و انفعال وزارت امور خارجه، در نهایت دادگاهی در آنتورپ بلژیک روز پنجشنبه... «اسدالله اسدی» دیپلمات کشورمان را به ۲۰سال حبس محکوم کرد. این دادگاه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران را به اتهام آنچه «تلاش برای بمب‌گذاری» در (گردهمایی مقاومت ایران) در پاریس خوانده شده، به تحمل ۲۰سال حبس محکوم کرد.

 

وطن امروز هم‌چنین با حمله به آخوند روحانی محاکمه دیپلمات رژیم را «برگ زرین دیگری نیز در دفتر سیاست خارجی دولت روحانی» نامید و نوشت: «اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش نخستین دیپلمات ایرانی است که به‌رغم دارا بودن مصونیت دیپلماتیک طبق مفاد کنوانسیون وین در اروپا با دستور کار و همکاری مشترک ۴کشور آلمان، بلژیک، اتریش و فرانسه در اروپا محاکمه و زندانی می‌شود؛ آن هم در شرایطی که دولت روحانی در ۷سال گذشته با واگذاری امتیازهای فراوان به اروپایی‌ها رفتاری توأم با مماشات و تسامح با آنها در پیش گرفته است.

رقم خوردن اتفاقات بی‌سابقه و کم‌سابقه حقوقی در دولتی که مدعی است زبان دنیا را بلد است، انگار به رویه‌ای ثابت تبدیل شده است. پس از این‌که سازوکار عجیب حل اختلاف در توافق هسته‌یی برجام موسوم به اسنپ بک یا مکانیزم ماشه، تعجب کارشناسان و حقوقدانان را برانگیخت، حالا با محکومیت یک دیپلمات دارای مصونیت دیپلماتیک در یک کشور ثالث مواجه شده‌ایم».

 

رونامه حکومتی به تاریخچه دستگیری دیپلمات تروریست پرداخته و نوشت:

۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش در رفتاری خلاف آداب دیپلماتیک درست همزمان با سفر حسن روحانی به اتریش، اعلام کردند ۵نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست (مجاهدین) در «ویل پنت» پاریس بازداشت کرده‌اند. بر اساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی‌الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت شدند و بروکسل مدعی شد یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است.

در سوی دیگر در همان زمان عنوان شد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی و دبیر سوم سفارت ایران در اتریش در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است. بازداشت‌های مذکور... دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور ایران عازم سفر سوئیس و اتریش بود.

در نهایت دوشنبه نهم مهر‌ماه ۱۳۹۷ دادگاه عالی منطقه‌یی «بامبرگ» در بیانیه‌یی اعلام کرد ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است. روز بعد دهم مهرماه ۹۷ نیز بیانیه‌یی توسط ۳ وزیر دولت فرانسه و طرح اتهامات ناروا به این دیپلمات ایرانی مبنی بر دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع (مجاهدین) صادر شد. در نهایت ۱۶ مهرماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به‌نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی بود.

۵ روز مانده به این تاریخ، خبرگزاری فرانسه خبر داد دادگاه آنتورپ بلژیک بدون ارائه هیچ توضیحی صدور حکم را تا روز ۴ فوریه (۱۶ بهمن) عقب انداخته است. ۲ روز بعد از اعلام تعویق صدور حکم، شبکه یک آلمان به‌نقل از اداره جنایی فدرال آلمان (BKA) از کشف ۲ دفترچه مهم در خودرویی که اسدی در آن دستگیر شده بود، خبر داد. آلمانها هیچ پاسخی برای این سؤال نداشتند که چگونه ۳۰ ماه پس از دستگیری اسدی و توقیف خودروی وی بتازگی ۲ دفترچه را داخل خودرو پیدا کرده‌اند؟

ماجرای اسدی در ادامه سناریوسازیهای کشورهای اروپایی علیه دیپلمات‌های ایرانی رخ داد. ماجرای اخراج ۲ دیپلمات بیگناه ایرانی از هلند شروع این داستان بود. به بهانه قتل یک تروریست ایرانی‌تبار در این کشور، دولت هلند ۲ دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرد. سفارت ایران در هلند و وزارت امور خارجه ایران نیز با این اقدام همراهی کردند.

اخراج دیپلماتها و سفرای ایرانی از فرانسه و آلبانی و همین‌طور حملات مکرر به سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک ایران در اروپا نشان می‌دهد یک سناریوی حذف «دقیق» علیه دیپلمات‌های زبده ایرانی در اروپا اجرا شده است.

اروپا در اقدامی بی‌سابقه، یک دیپلمات ارشد ایرانی را به ۲۰سال زندان محکوم کرده است. این یک لکه سیاه در کارنامه دستگاه دیپلماسی است و این نگرانی ایجاد شده که به‌واسطه انفعال و ضعف وزارت امور خارجه، سناریوی سلب و لغو مصونیت مقامات سیاسی و دیپلماتیک ایران در اروپا یا سایر کشورها تکرار شود. از سوی دیگر برخورد سریالی اروپایی‌ها با دیپلمات‌های ایرانی... این ذهنیت را ایجاد کرده که برخی در اروپا به‌دنبال ایجاد سیاست «زمین سوخته دیپلماسی» هستند. این یعنی از کار انداختن ظرفیت‌های دیپلماسی ایران به‌ویژه برای دولت آینده ایران.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af4bc63f-82f0-432b-8535-aab35561971b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات