728 x 90

نگاهی به وضعیت ارزی و اقدامات رژیم

حذف ۴صفر از پول ملی ایران
حذف ۴صفر از پول ملی ایران

حذف ۴صفر از سال ۹۵ از طرف کارشناسان اقتصادی رژیم به‌صورت پراکنده ابراز می‌شد و به‌همراه آن از غول خفتهٔ نقدینگی یا بهمن نقدینگی یاد می‌کردند. منظور از این غول، نقدینگی بود که به‌صورت اسکناس بدون پشتوانه از طرف نظام در طول سالها انباشته شده بود و موسسات مالی و بانکهای متفاوت مثل قارچ سبز می‌شدند تا هر یک بتوانند با توجه به رانت بالا در این راستا فعالیت کنند. ولی در سال ۹۷ با توجه به تأثیرات اولیهٔ تحریم‌ها و هیجانات اجتماعی و عدم اعتماد عمومی به بازار سرمایه یا بورس و همچنین رکود مقطعی مسکن به‌دلیل مازاد عرضه بر تقاضا، هجومی به‌ طرف طلا و ارز صورت گرفت. این هجوم باعث به‌وجود آمدن نرخ تورم بالا و رشد ۴۰۰درصدی ارز و طلا شد. این وضعیت رژیم را مجبور به آوردن مهره‌ٔ جدیدی در رأس بانک مرکزی کرد.

 

گماشتن همتی به ریاست بانک مرکزی 

عبدالناصر همتی با پیشینه و سوابقی از جمله مدیریت مرکز خبر و مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ به میدان آمد که البته سفیر تام‌الاختیار رژیم در چین نیز جزو سوابق این مهره‌ٔ نظام محسوب می‌شود. او روابط نزدیکی نیز با اتاق بازرگانی که معمولاً دست مؤتلفه‌ای‌ها بوده، داشته و بسیاری از واردات از چین که به‌صورت رانت بوده در زیر نظر این مهره‌ٔ سرسپرده صورت می‌گرفته است.

پس از روی کار آمدن همتی، رژیم برای حل دو معضل هجوم، یعنی اقبال عمومی نسبت به خرید طلا و ارز و همچنین تورم افسارگسیخته و ورشکستگی بانکها و مؤسسات مالی و در عین‌حال حلقه‌ٔ در حال تنگ‌تر شدن تحریم‌ها، شورایی از نمایندگان سه‌قوه و بانک مرکزی تشکیل داد که اتاق فکر اقتصادی و یا اتاق جنگ اقتصادی محسوب می‌شود.

 

تاکتیکهای رژیم برای مقابله با بی‌ثباتی در بازار ارز

رژیم برای کنترل بی‌ثباتی بازار ارز به دستگیری و از میدان بدر کردن متقاضیان توسط نیروهای امنیتی دست زد. جنگ روانی شدیدی همراه با این سرکوبگری نیز آغاز شد. به این ترتیب با توجه به صعود هیجانی ارزش ارز و طلا، رژیم توانست به‌طور موقتی تا حدی قیمت را پایین بکشد که البته با توجه به خلأ معامله‌گران بزرگ و تک‌محوری بازارسازی عوامل دولتی در بازار ارز و طلا موقتاً موفق به کنترل نوسانات شد اگر ‌چه این وضعیت بسیار متزلزل خواهد بود.

رژیم اکنون کماکان به اعمال فشار برای قفل کردن مکانیزمهای انتقال پول در سیستم بانکی و زیر ذره‌بین بردن حسابهای افراد ادامه می‌دهد. چنان‌چه همه از کشیدن کارت عابر در دستگاههای کارت‌خوان و انتقال پول زیاد و واریز به حساب بانکی واهمه پیدا کرده‌اند.

 

ولی حذف چهار صفر 

این ترفند روانی احتمالاً تاثیرش هجوم نقدینگی به‌طرف کالاهایی است که قدرت نقدشوندگی بیشتری دارند. این‌که مهره‌های به‌اصطلاح اقتصادی نظام دم از تغییر زیرساختهای نظام بانکی و جراحی بزرگ اقتصادی می‌زنند، ادعایی بیهوده است. با توجه به هوشیاری عمومی و حساسیت نسبت به مسائل اقتصادی و تاثیر تدریجی تحریمها و فاصله محسوس میان طبقه‌ٔ قلیل مرفه وابسته به حکومت و طبقه‌ٔ فرودست و طبقه متوسطی که هر روز بیش‌از‌پیش به سقوط به طبقه‌ٔ پایین میل می‌کند؛ فاکتورهای اساسی در فروپاشی اقتصادی هست که مبتنی بر سیاست منحط خارجی و داخلیست و حذف صفر یک شوک مقطعی روانی خواهد بود و در عرضه و تقاضا هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت.

 

شاهین از تهران

مسئولیت محتوای این مطلب برعهده نویسنده است و سایت مجاهد الزاماً آن را تأیید نمی‌کند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72159ba3-b65f-4cb7-b445-a01ae80ab9ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات