728 x 90

نوید شورشگر، خونی جوشان و شعله‌ور

تصویری از نوید افکاری در تظاهرات ایرانیان آزاده در خارج از کشور
تصویری از نوید افکاری در تظاهرات ایرانیان آزاده در خارج از کشور

کارنامه فاشیسم دینی حاکم بر ایران طی چهار دهه با هدف حفظ نظام آخوندی به هرقیمت، در یک جمله شقاوت و درنده خویی و کشتار است. اعدام نوید افکاری نایب قهرمان کشتی نوجوانان ایران در ۲۲شهریور ۱۳۹۹ یکی از این جنایتهای رژیم آخوندی است که به‌رغم اعتراض گسترده داخلی و بین‌المللی، دستگاه قضاییه خامنه‌ای با تأیید رئیسی جلاد برای زهرچشم‌گیری از قیام مردم ایران به آن دست زد.

 

نوید شورشگر، در گزارش به ۷۶‌امین اجلاس مجمع عمومی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران در آستانه سالگرد اعدام جنایتکارانه نوید افکاری در ۱۰شهریور۱۴۰۰، به ۷۶‌امین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد، از وضعیت حقوق‌بشر در ایران نوشت: «اعدام نوید افکاری در ۱۲سپتامبر ۲۰۲۰ به‌دلیل مشارکت وی در اعتراضات نماد این نگرانی‌های جدی است. اعدام وی به‌خاطر قصاص و محاربه به‌رغم شواهد محکمی مبنی بر شکنجه وی برای اعتراف‌گیری اجباری که در اختیار مقامات قرار گرفته بود، انجام شد. پرونده آقای افکاری هم‌چنین نگرانی‌هایی را در رابطه با محرومیت از دسترسی به وکیل و ارعاب نمایندگان قانونی برانگیخت، و مقامات اعدام وی را بدون اطلاع خانواده یا وکیل وی، برخلاف قوانین داخلی، اجرا کردند» (سایت سازمان ملل ـ اول سپتامبر ۲۰۲۱).

 

وقایع نگار یک اعدام...

عجله برای اعدام قهرمانی که صدای جهانی علیه اعدام او بلند شده بود بیانگر ماهیت عمیقاً ضدانسانی حاکمیت ولایت فقیه است.

رژیم خون‌آشام ولایت فقیه بی‌اعتنا به درخواست شمار زیادی از شهروندان و نهادهای حقوق‌بشری گرفته تا ورزشکاران، فدراسیونهای ورزشی کشورهای مختلف و سازمان عفوبین‌الملل، برای این‌که چرخه اعدامش متوقف نشود نوید افکاری کارگر کچ‌کار را اعدام کرد و دژخیمان در وحشت از اعتراضات مردمی پیکر او را به خانواده‌اش تحویل ندادند و در شامگاه ۲۲شهریور تحت تدابیر شدید امنیتی مخفیانه دفن کردند.

سایت العربیه (فارسی) ۲۲شهریور۹۹، در مقاله‌ٔ "نام نوید افکاری ترند جهانی شد" نوشت: «قوه قضاییه ادعا کرد که نوید افکاری به اتهام قتل کارمند سازمان آب و فاضلاب در استان فارس با ضربات چاقو و بر اساس اعترافات خودش به قصاص محکوم شده است. اما نوید افکاری پیش از این، با انتشار یک فایل صوتی تأکید کرده بود که اعترافات گرفته شده از او زیر فشار شکنجه بوده و صحت ندارد».

 

نوید افکاری: «من بیگناهم و به همین دلیل هیچ سند و مدرکی دال بر مجرمیت من وجود نداره تنها ابزارشون برای سو استفاده همینه. اقرار زیر شکنجه»... .

در پی اعدام "ناگهانی" نوید افکاری، وکیل او در توئیتر نوشت: «بر اساس آیین‌نامه اجرای احکام قصاص، محکوم علیه حق دارد قبل از اجرای حکم با خانواده خود دیدار داشته باشد. برای اجرای حکم آن‌قدر عجله داشتید که نوید را از آخرین دیدار خانواده هم محروم کردید؟» (سایت خبرگزاری فرانسه. فارسی، ۲۴ شهریور۹۹).

یکی از دوستان سعید افکاری در توئیتر نوشت: «با سعید افکاری [برادر نوید افکاری] سوار هواپیما شدیم که به شیراز برویم، خانواده مقتول قبول کرده بود که برای رضایت برویم و صحبت کنیم. همه امیدوار شده بودیم که رضایت بدهند، یک دقیقه قبل از حرکت هواپیما زنگ زدند و به برادرش اطلاع دادند که نوید اعدام شده است» (همان منبع).

 

صدای و سیمای آخوندی در خدمت شکنجه و کشتار

هفتم شهریور ۹۹ سخنگوی قضاییه خامنه‌ای اعلام کرد که نوید افکاری از جمله به اتهام قتل یک کارمند اداره آب و فاضلاب شیراز به اعدام و دو برادرش و متهم چهارم به زندانهای درازمدت محکوم شده‌اند.

یک هفته بعد، در یک فضاسازی توسط صدا و سیمای آخوندی، خبرگزاری فارس سپاه پاسداران و خبرگزاری میزان، فیلمی منتشر کردند که هدفش زمینه‌سازی جنایتکارانه حکم اعدام متهم ردیف اول پرونده بود.

سایت دویچه وله (فارسی) در شماره ۲۳شهریور۹۹، با عنوان "دروغ و تحریف در پرونده نوید افکاری"، نوشت:

«یکی دیگر از موارد پرابهام و تحریف آمیز پرونده افکاری، ضد و نقیض‌گویی درباره هویت مقتول است. حسن یونسی، وکیل نوید افکاری می‌گوید در دادگاه هیچ سندی جز "اقرار"متهمان، جرم منتسب به آنها را اثبات نمی‌کند. نوید حدود دو هفته پیش در یک پیام صوتی تأکید کرده که"اعتراف‌های" او و بردارش زیر شکنجه گرفته شده و تأیید شکنجه توسط پزشکی قانونی در پرونده وجود دارد».

«فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر و سازمان عدالت برای ایران مستقر در لندن، در گزارش مشترکی که ماه ژوئن ۲۰۲۱ منتشر شد، فاش کرده‌اند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته دست کم در ۳۵۵مورد اقدام به انتشار فیلم "اعتراف‌هایی" کرده که زیر شکنجه و اجباری گرفته شده‌اند».

 

آخرین حرف‌های نوید افکاری با خانواده‌اش

شنبه ۸شهریور ۱۳۹۹ نوید افکاری در نامه‌یی به خانواده‌اش از شکنجه‌های خود در اداره آگاهی و بازداشتگاه اطلاعات شیراز نوشته است: «بر روی صورتم پلاستیک می‌کشیدند و مرا تا مرز خفگی و مرگ پیش می‌بردند. دستها و شکم و پاهایم را به وسیله باتون و اجسام سخت به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و مکررا با الفاظ توهین‌آمیز و رکیک اهانت می‌کردند. مرا محکم می‌بستند و در بینی‌ام الکل می‌ریختند» (دویچه وله فارسی ـ ۹شهریور۹۹).

 

بازتاب‌های داخلی اعدام نوید قهرمان

اعدام جنایتکارانه قهرمان ملی نوید افکاری بازتابهای بسیار گسترده‌یی در داخل و خارج کشور داشت. هدف رژیم از اعدام ایجاد رعب بود ولی درست به عکس اعدام او انگیزشی برای خروش بیشتر جوانان برای آزادی مردم ایران شد.

پیام جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ (فشافویه): «پیام ما به‌خلق محبوبمان و به‌خانواده داغدار نوید این است: «سکوت نکنید». راه چاره ما با این رژیم سرکوبگر و جانی، ایستادگی است و شورش».

جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی کرج: «باید پاسخ اعدام جوان شورشی و قهرمان کشتی نوید افکاری را از یک‌سو با شورش و قیام، و از سوی دیگر با آتش بدهیم».

جمعی از جوانان تهران: «ما ملتزمیم برای جلو گیری از اعدام دوباره جوانان با شرافت کشورمان توسط حکومت نامشروع و تحمیلی ولایت‌فقیه، به‌جنبشی جانانه متوسل شویم».

گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف: «رژیم نشان داد که تنها یک زبان را می‌فهمد و آن زبان خشم مردم است که به‌زودی بر تختش زبانه خواهد کشید» (۲۴ تا ۲۷ شهریور۹۹).

 

محکومیت بین‌المللی اعدام نوید نوید شورشگر

سایت عرب نیوز ۱۳سپتامبر۲۰۲۰، در گزارشی از بازتاب بین‌المللی اعدام نوید افکاری نوشت: عفو بین‌الملل گفت، ”اعدام مخفیانه افکاری بدون اعلام قبلی به وی، به خانواده‌اش یا وکیل، پس از یک محاکمه فاحش غیرعادلانه، تحریف آشکار دهشتناک از عدالت است که به اقدام فوری بین‌المللی نیاز می‌باشد“ .

«دایانا الطحاوی» معاون مدیر خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «با توجه به مصونیتی که در ایران حاکم است ما از جامعه بین‌المللی از جمله نهادهای حقوق‌بشری سازمان ملل و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌خواهیم که اقدامی قوی از طریق مداخله علنی و خصوصی اتخاذ کنند».

دیدبان حقوق‌بشر HRW سیستم قضایی ایران را محکوم کرد و گفت، حکم مرگ افکاری حاکی از یک نمونه سیستماتیک از بی‌اعتنایی مقامات ایرانی به اتهامات اعمال شکنجه و استفاده از اعتراف‌گیری اجباری در روند دادرسی می‌باشد».

مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نوشت: «اعدام شرورانه و بی‌رحمانه نوید افکاری را به قویترین صورت محکوم می‌کنیم این اعدام حتی با استانداردهای انزجارآور خود این رژیم یک حمله ظالمانه به قدر و شان انسان است. صداهای مردم ایران خاموش نخواهد شد» (توئیتر، پمپئو۲۲ شهریور۹۹). .

سایت استیتس‌من، ۱۳سپتامبر۲۰۲۰ نوشت: «کمیته بین‌المللی المپیک IOC گفت، "بسیار ناراحت‌کننده است که درخواست ورزشکاران از سراسر جهان و تمام کارهای پشت صحنه اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون ملی کشتی ایران، IOC همراه با کمیته برگزاری المپیک ایران به نتیجه نرسیدند. این خبر آشفته کننده است و تمام جامعه کشتی در مرگ او سوگوار است".

 

سایت نشنال اینترپست، ۲۴شهریور ۱۳۹۹ در مقاله‌ا‌ی با عنوان، «چرا رژیم ایران ممکن است با اعدام نوید افکاری حکم مرگ خود را امضا کرده باشد» نوشت: «نوید افکاری ممکن است رفته باشد اما تاریخ شناسان به اعدام او به‌عنوان روزی نگاه می‌کنند که خامنه‌ای بر امید مردم ایران و غرب برای اصلاحات در درون رژیم مْهر پایان گذاشت».

حاکمیت خون‌ریز ولایت فقیه در وحشت از قیام آبان ۹۸ در یک اشتباه محاسبه تلاش کرد که با زندانی کردن و شکنجه جوانان قیام آبان ۹۸ و اعدام نوید افکاری فضای رعب و وحشت ایجاد کند، اما به عکس شهادت امثال نوید شعله‌های قیام مردم ایران را فروزان‌تر کرد و در رزم و تهاجم هزاران کانون شورشی و در خشم جوانان شورشی بلوچستان و قیام تشنگان خوزستان ادامه یافت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f39e342-4834-4248-aaa9-5d2bb0ca4898"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات