728 x 90

نماینده سازمان ملل در یمن: حوثی‌ها باید حدیده را تحویل دهند

مارتین گریفیث سفیر سازمان ملل در یمن
مارتین گریفیث سفیر سازمان ملل در یمن

با نزدیک‌تر شدن نیروهای ارتش ملی یمن و ائتلاف عربی به دروازه‌های شهر و بندر حدیده، فرار حوثی‌ها از این شهر و حتمیت شکست آنها در آینده‌ای نزدیک، سرکردگان رژیم بحث گفتگوهای سیاسی بر سر پرونده یمن را مطرح کردند. در این رابطه عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه رژیم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون رژیم در مورد مذاکره با اروپایی‌ها گفت «در مورد یمن حاضر به گفتگو هستیم».

در ارتباط با تغییر تعادل‌قوای نظامی در یمن که رژیم و عوامل دست‌نشانده آنها با آن روبه‌رو شده‌اند تلویزیون العربیه در گزارشی گفت:

وضعیت در یمن تغییر کرده و شبه‌‌نظامیان حوثی در مقابل دو گزینه بد و بدتر قرار گرفته‌اند. مارتین گریفیث سفیر سازمان ملل در یمن به حوثی‌ها توصیه کرده است که یا بندر حدیده را تحویل دهند و یا با گزینه‌های سخت‌تری که نام آن را گزینه نظامی به‌دست ائتلاف عربی و ارتش یمن می‌گذاشت قرار گیرند.

 

حوثیها ناگزیرند بندر حدیده را تحویل دهند

و در زیر فشار زمان و سختی گزینه‌های پیش روی شبه‌‌نظامیان، منابع سیاسی در صنعا فاش ساختند که سرکردگان شبه‌‌نظامیان حوثی آماده می‌شوند که تحویل‌دهی بندر حدیده تحت نظارت سازمان ملل را شروع کنند.

از طرفی فرستاده سازمان ملل‌متحد در صنعا گفت ابتکارعمل راه‌حل سیاسی در یمن با بیرون کشیدن کامل شبه‌‌نظامیان از بندر استراتژیکی و شهر حدیده به‌عنوان اولین گام برای آغاز گفتگو های سیاسی شروع می‌شود.

این بار گزینه‌هایی که در مقابل حوثی‌ها قرار دارد سخت‌تر از پیش است و می‌بایست که آنها به‌سر عت از شهر حدیده خارج شوند و بندر آن را نیز تحویل دهند یا این‌که تبعات تهاجم نظامی نیروهای دولت قانونی یمن را بپذیرند.

 

بندر حدیده محل قاچاق سلاح توسط رژیم ایران نیست

از طرفی پارلمان یمن طی اطلاعیه‌ای به شبه‌‌نظامیان حوثی هشدار داد که نمی‌بایست این بندر را به محلی برای آوردن سلاح و مهمات قاچاق ایرانی تبدیل کنند و کمکهای انسان‌دوستانه به یمن را به تصرف خود در آورند. در این اطلاعیه اشاره شده است که شبه‌‌نظامیان حوثی بندر حدیده را در جهت منافع خاص خود یعنی اهداف جنگ‌طلبانه‌شان مورد استفاده قرار داده‌اند.

در این اطلاعیه هم‌چنین به حوثی‌ها هشدار داده شده است که می‌بایست به توافقنامه‌های راه‌حل سیاسی التزام داشته باشند و به‌دنبال داروهای مسکن موقت جهت تجدید قوا و ادامه جنگ‌طلبیها و فرستادن کودکان یمنی به آتش جنگ نباشند.

فراکسیونهای پارلمانی یمن از جامعه جهانی و سفیر سازمان ملل در یمن خواستند تا با وادار کردن شبه‌‌نظامیان حوثی به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل در کاهش درد و رنج مردم یمن سهیم شوند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3523030c-6c55-4c9a-9257-2a23ab961cbf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات