728 x 90

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اقدامات اخیر رژیم ایران تلاشی واضح برای باجگیری از جامعه بین‌الملل است

جلسه حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - ۱۹تیر۹۸
جلسه حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - ۱۹تیر۹۸

شورای حکام آژانس به‌درخواست آمریکا برای بررسی پرونده هسته‌یی رژیم آخوندی امروز چهارشنبه ۱۹تیرماه با شرکت ۳۵عضو این شورا تشکیل شد.

در بیانیه آمریکا که در آستانه این نشست صادر شد آمده است: راهی که رژیم [ایران] در پیش گرفته است تنها باعث انزوای بیشتر آن خواهد شد و خطراتی را که با آنها مواجه است تشدید خواهد کرد."

 

جکی ولکات سفیر آمریکا در آژانس در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌ آزمایی و مانیتور کردن در ایران گفت: اقدامات گزارش‌شده رژیم ایران نه فقط مستلزم توجه فوری شورای حکام است بلکه همچنین بر امنیت و ثبات جهانی تأثیر می‌گذارد و باید برای همه آنهایی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام منع تکثیر هسته‌یی جهانی حمایت می‌کنند موجب نگرانی شدیدی باشد. ما به‌عنوان شورای حکام آژانس یک مسئولیت عمیق و اساسی در برخورد با موضوعی این‌چنین مرتبط به نقش تعیین‌کننده راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم. پیگیری تسلیحات هسته‌یی رژیم ایران در گذشته و تلاشهای کاملاٌ مستند شده این کشور در حفظ و مخفی کردن اطلاعات کار ساخت تسلیحات هسته‌یی در گذشته جدیتی که ما و جامعه بین‌المللی باید به این تحولات اخیر نگاه کنند را افزایش می‌دهد.

 

سفیر آمریکا در آژانس با تأکید بر این‌که تلاش رژیم ایران باجگیری عریان و شفاف از جامعه جهانی است، افزود: اقدامات گزارش‌شده رژیم ایران مبنی بر گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم نه تنها نیاز به توجه فوری شورای حکام آژانس دارد، بلکه بر ثبات منطقه و جهان نیز تاثیر دارد. این اقدامات باید برای همه نگران‌کننده باشد. هیچ دلیل موثقی برای گسترش برنامه هسته‌یی توسط رژیم ایران وجود ندارد و این اقدام رژیم ایران تنها تلاشی واضح و ناپخته برای اخاذی پول از جامعه بین‌المللی است. ما از رژیم ایران می‌خواهیم اقدامات اخیر هسته‌یی خود را به عقب برگرداند و برنامه پیشرفتهای بیشتر را متوقف کند.

جکی ولکات در ادامه گفت: افزایش تنش هسته‌یی به این شیوه که رژیم ایران الآن تلاش می‌کند تنها فشاری که ایران با آن مواجه است را افزایش خواهد داد و بحرانهایی که ایران هم‌چنان برای خودش ایجاد می‌کند را تشدید می‌کند.

 

همچنین در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده اتحادیه اروپا گفت: ما عمیقاً نگرانیم که همان‌طور که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است، رژیم ایران از محدودیت مشخص شده در برجام برای ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷درصد عبور کرده است و غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از سطح ۳.۶۷درصد مجاز طبق برجام را آغاز کرده است. اتحادیه اروپا بارها تصریح کرده است که اجرای کامل برجام توسط رژیم ایران بسیار مهم است. ما از رژیم ایران مصرانه می‌خواهیم که این گامها را به نقطه اول برگرداند و بدون تأخیر به پایبندی کامل به برجام برگردد. ما قصد ابراز شده ایران به باقی ماندن در برجام را متذکر می‌شویم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0106639b-e62c-498a-a486-d760b0cb4bea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات