728 x 90

نقش همتی در تعزیهٔ انتخابات

همتی؛ جفت پوچ!
همتی؛ جفت پوچ!

خبر برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی رژیم آخوندی بلافاصله در افزایش قیمت ارز خود را نشان داد و این مهره حکومتی را هم‌چنان در وخامت اوضاع اقتصادی در سیبل توجهات قرار داد. چند شب پیش در حالی‌که همتی در کلاب‌هاوس گفتگوی مستقیم داشت، دلار بیش از ۶۰۰تومان رشد کرد و به کانال ۲۴هزار تومانی قدم گذاشت. در حالی که از مدت‌ها پیش اختلافات وی با سایر عناصر اقتصادی دولت آخوند روحانی برملا شده بود. نمونه آن مسأله استقراض دولت و چاپ پول بی‌پشتوانه‌ای بود که توسط همتی صورت می‌گرفت اگر چه خود را بی‌اختیار جلوه می‌داد. و... تا این‌که همتی برای رئیس‌جمهوری داوطلب گردید. فرضیه‌های مختلفی برای دلیل ورود این نامزد بی‌آینده در این نمایشی که نتیجه آن از پیش معلوم است، شنیده شده است. سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی، گفته است: «همتی با دعوت شورای نگهبان برای خالی نبودن عرصه، کاندیدا شده است و از او تعهد گرفته‌اند که حق انصراف از رقابت‌ها را ندارد»(مستقل ۱۰خرداد ۱۴۰۰).

 

قیمت دلار را بکش پایین والا برکنار می‌شوی!

اما موضوع جنگ و دعوا نیاز آخوند روحانی به پایین آوردن تصنعی قیمت ارز در ماه‌های آخر صدارتش می‌باشد تا جلوه دهد با قیمت پایین دلار، دولت را به رئیسی تحویل داده است و نمره موجهی برای خود در کارنامه مردودی‌اش دست و پا کند. این نقشه آبکی البته ظاهراً با مخالفت همتی مواجه شده است که متعاقباً آخوند روحانی با عجله دستور اخراج همتی از بانک مرکزی را صادر کرد. تا جایی که حتی جایگزین همتی که پورمحمدی، معاون نوبخت، اعلام شده بود مشخص شد که در جریان نبوده و آن را رد کرد که نهایتاً قرعه به نام قائم‌مقام همتی یعنی کمیجانی افتاد.

«تلاش این بود که رایزنی‌های سیاسی و سیاست‌های بانک مرکزی به جایی ختم شود که دولت با نرخ پایین‌تر ارزی به کار خود پایان دهد و از آنجایی که دولت فرصت اندکی برای تأثیرگذاری مثبت بر نرخ ارز دارد، تلاش داشت به‌واسطه ارزپاشی و سیاست‌های بانک مرکزی به این هدف دست یابد و به‌نظر می‌رسد رئیس‌کل بانک مرکزی همراهی لازم با تیم اقتصادی دولت را در این مسیر نداشت و قربانی همین موضوع شد»(کسب و کار ۱۰خرداد ۱۴۰۰).

 

همتی جفت پوچ

نگاهی به نوع ورود امثال همتی به صحنه نمایشی که خامنه‌ای برای این مهره‌های توخالی در برابر رئیسی قرار داده است، نشان از جدی نبودن و دستوری عمل کردن وی می‌دهد. در مورد همین همتی کافی است گفته شود حتی در حوزه تخصصی خویش تا این ساعت هیچ برنامه جدید و یا جذاب و دهان‌پرکنی نیز ارائه نداده است و تنها یک شعار را تکرار می‌کند که اگر من نبودم دلار به ۶۰هزار تومان می‌رسید و ایران به ونزوئلا دوم تبدیل می‌شد! پس به این خاطر می‌توانم قوه مجریه را در اختیار بگیرم! «از اشتباهات استراتژیک همتی در گفتگوی کلاب‌هاوس این بود که اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور ندارد و آمادگی کاندیداتوری ریاست‌جمهوری نداشته است. در این گفتگو چند محور عمده از رویه و تفکر او را نمایان کرد: اولاً این‌که او عزم جدی برای ریاست‌جمهوری ندارد و علت حضور در این صحنه اصولاً برای هدف دیگری است که شاید با آغاز مناظره‌های تلویزیونی این علت را دریابیم. با توجه به این‌که او سال‌ها در دانشگاه اقتصاد تدریس کرده تناقضات گفته شده را نمی‌توان مبتنی بر ناآگاهی او از مبانی تئوریک دانست بلکه نشانه‌ای است از این‌که مطلقاً برنامه‌ای در کار نیست یا قصد انتشار برنامه اجرایی خود را ندارد»(مستقل ۱۰خرداد ۱۴۰۰).

 

همتی طی ۴دهه کجا بوده است؟

همتی از سال ۱۳۵۹ در صدا و سیمای رژیم آخوندی در نشر دروغ و فریب و زمینه‌سازی برای سرکوب نیروهای انقلابی و مترقی و تبلیغات جنگ‌افروزانه، دمی فارغ نبود تا آنجا که پس از یک دهه فعالیت در این ارگان جعل به منصب معاونت سیاسی آن ارتقا یافت. پس از آن بیش از یک دهه در صنعت پول‌خواری «بیمه» در این نظام ریاست داشت. در انتها هم به‌قول نزدیکانش از منصب پر از پول و امکانات مالی سفارت در چین، صرف‌نظر کرد تا در بانک مرکزی یکی از عوامل اصلی رشد تورم سرسام‌آور و نقدینگی هیولاسا و قیمت‌های بی‌سابقه ارز و چاپ پول‌های بی‌پشتوانه باشد... من گفتم رقیب من کاندیداهای دیگر نیست؛ قهر مردم است. امیدوارم قهر مردم با انتخابات شکسته شود»(ایسنا ۸خرداد ۱۴۰۰).

 

وعده کاهش تورم چه شد؟!

در نظام ولایت فقیه شعارهای عوام‌فریبانه دادن و در عمل مردم را به روز سیاه نشاندن، رویه جاری کارگزارانش است. به‌عنوان نمونه همتی در سال گذشته گفته بود می‌خواهد نرخ تورم را برای بازه یک‌ساله به ۲۲درصد برساند اما هنوز به یک سال نرسیده تورم رسماً نزدیک به ۵۰درصد رسید و غیررسمی آن هم از ۶۰درصد گذشت و با این کارنامه می‌خواهد ارکان اقتصاد جامعه را نیز در دست بگیرد. «بررسی آمارها درباره وضعیت تورم در سال گذشته بیانگر این است که نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٩ به ٤٨.٧درصد رسیده است؛ یعنی خانوارها به‌طور میانگین ٤٨.٧درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند نرخ تورم در فروردین از ۵۰درصد عبور کرده است. با این تفاسیر، بانک مرکزی نه تنها در رسیدن به تورم ۲۲درصدی موفق نبوده، بلکه نتوانسته این متغیر را کنترل کند و مانع رشد افزایش قیمت‌ها شود؛ به‌گونه‌ای که نابه‌سامانی در بازار کالاهای اساسی مصداق این امر است»(ثروت ۹خرداد ۱۴۰۰).

 

بانکدار مرکزی تروریسم و صدور بنیادگرایی

در شرایطی که بحران‌های اقتصادی-سیاسی، تحریم‌ها و برجام و هزار و یک چالش دیگر بر سر و روی خامنه‌ای ریخته است و چاره کار را در انقباض و سرکوب به‌دست رئیسی می‌داند، رئیس بانک مرکزی می‌خواهد کسوت بان‌کدار مرکزی تروریسم و صدور بنیادگرایی را بر تن کند اما باید به او گفت دیر آمده‌ای... چرا که مردم ایران در پی برافکندن تمامیت حاکمیت ظلم و جنایتی هستند که همه سواران نشسته بر کشتی درهم‌شکسته خامنه‌ای در طوفان خشم آنها غرق خواهند شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0551a1f8-1a26-44dc-baef-6b0e7521b813"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات