728 x 90

نقش حاکمیت در تولید «ارابه‌های مرگ»

ارابه‌های مرگ
ارابه‌های مرگ

وضعیت خودروهای ساخت صنعت خودروسازی در نظام آخوندی چنان فضاحت‌بار و کیفیت آن چنان نازل است که در جنگ باندی بر سرغارت مردم ایران، موضوع گزارشات و مقالات رسانه‌های هر دو باند رژیم است و مردم نیز به این خودروها عنوان «ارابه‌های مرگ» داده‌اند.

بسیاری از صنایع داخلی دستمایه چپاول سردمداران رژیم و نهادهای حکومتی به‌ویژه نهادهای وابسته به بیت ولایت هستند و صنعت خودروسازی نیز از آنها مستثنی نیست.

با این وجود این مردم هستند که هم جیب‌شان توسط خودروسازان حکومتی خالی می‌شود و هم «ارابه‌های مرگ» جان‌شان را می‌گیرد و در نتیجه ایران تحت حاکمیت آخوندها یکی از کشورهایی است که بالاترین تصادفات جاده‌‌یی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را دارد.

 

در این رابطه احمد آوایی، عضو مجلس ارتجاع گفت: «ناکارآمدی خودروسازان داخلی بلای جان ملت شده است و یکی از عوامل متعدد تصادفات و تلفات جاده‌یی، ایمنی پایین و کیفیت نازل خودروهای داخلی است. خودروسازان به واسطه حمایت‌های بی‌ضابطه دولت‌ٰها صحنه‌های وحشتناک تصادفات جاده‌یی را می‌بینند و شانه از مسئولیت خالی می‌کنند و تنها راه‌حل این موضوع خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی و دادن اجازه برای واردات خودروهای با کیفیت، با تعرفه‌های منصفانه است. چرا که در نهایت منجر به بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت در صنعت خودرو سازی کشور خواهد شد»(خبرگزاری ایرنا ۱۰بهمن ۱۴۰۰).

 

با این حال بنا بر گزارش برخی از رسانه‌ها دولت جلادان در نظر دارد به‌بهانه بالا بردن تولید داخلی، در صنعت خودرو سازی انحصار ایجاد کند تا هم‌باندی‌های آن، سودهای کلان باز هم بیشتری به‌جیب بزنند؛ امری که باعث اعتراض رسانه‌ها و کارشناسان وابسته به رژیم شده است. در این رابطه روزنامه حکومتی ابتکار ۲۱بهمن ‍۱۴۰۰ نوشت: «بزرگ‌ترین مغالطه در تاریخ اقتصاد ایران همین جلوگیری از واردات با هدف تولید داخل و ایجاد توهم ثروت‌آفرینی از طریق صرفاً صادرات در کشور است مثلا در صنعت خودرو، هر ایرانی می‌تواند امروز خودروهای روز دنیا را به قیمت تولیدات ضعیف داخلی بخرد که استهلاک کمتری دارند و کیفیت بالاتری و البته حتی می‌توانند از دم قسط خرید کنند به‌جای شرکت در سیرک قرعه‌کشی خودروسازان داخلی، با این کار پولی در جیب‌شان باقی می‌ماند که می‌توانند در جایی دیگر نیازی دیگر را برطرف کنند. تازه از داشتن خودرو هیبریدی نیز می‌توانند صرفه‌جویی در پول بنزین را هم داشته باشند! اما در اصل چه روی می‌دهد؟ خودرویی گران‌تر، بی‌کیفیت‌تر و بدون شرایط را می‌خرد».

 

خامنه‌ای در سخنانش با صاحبان صنایع و کارآفرینان حکومتی از کیفیت بد خودروهای ساخت داخل به‌اصطلاح انتقاد کرد و گفت: «متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز به‌حق به آنها اعتراض دارند»، اما این پز او کاملاً پوشالی و برای این بود که نقش سردمداران حاکمیت و نهادهای حکومتی دست‌اندکار را در رابطه با تولید خودرو بی‌کیفیت لاپوشانی کند.

این ژست خامنه‌ای در حالی است که خود سردمداران رژیم عامل اصلی این وضعیت و شریک خودروسازانی هستند که ارابه‌های مرگ را با قیمت گزاف به مردم تحمیل می‌کنند.

روزنامه جهان صنعت ۱۸بهمن ۱۴۰۰ نوشت: «رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر و… در این صنعت دخالت کردند و شرایط امروزی را رقم زدند».

 

روزنامه فرهیختگان با اشاره به این‌که سرنخ چپاول در دست «مدیران و سیاسیون» است، نوشت: «...اینجا مدیران متخلف و ناکارآمد به کار خود ادامه می‌دهند؛ چرا؟ چون حمایت قطعه‌سازان را دارند، چون حمایت سیاسیون را دارند. چون اگر قرار باشد که غرق شوند، خیلی‌ها را با خود پایین خواهند کشید»(فرهیختگان ۱۳بهمن ۱۴۰۰).

پس از سخنان خامنه‌ای وزیر صمت دولت رئیسی به صحنه آمد و تلاش کرد نقش دولت در زمینه تولید این نوع خودروها را ماستمالی کند، اما در مقابل سایت بهار نیوز ۱۴بهمن دولت را «پدر خوانده خودروهای بی‌کیفیت» نامید و در جواب فاطمی امین نوشت: «...جناب وزیر این خودروی بی‌کیفیت نیست، این خودروی ناقص هم نیست این غش در معامله در روز روشن است و ساده‌تر بگویم کلاه مردم را برداشتن است و شما که باید ناظر بر عملکرد شرکت‌های عزیزدردانه خودروساز باشید، شریک آنان در عملیات متقلبانه خودروساز و قطعه‌ساز هستید»(بهار نیوز ۱۴بهمن ۱۴۰۰).

 

البته محذوریت ایجاب نمی‌کرد که مقاله‌نویس این سایت حکومتی «مقام عظمای ولایت» و فاطمی امین را مشترکاً مورد خطاب قرار دهد، چرا که نهادهای وابسته به خامنه‌ای از جمله سپاه و ارتش در شرایط کنونی نقش عمده‌یی در تولیدات ارابه‌های مرگ دارند.

روزنامه ایران وابسته به دولت در تاریخ ۸خرداد ۹۸ با عنوان «وزارت دفاع به کمک خودروسازان می‌آید»، نوشت: «مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در ۶ماه آینده قطعات «های تک» مورد نیاز خودرو را داخلی‌سازی کرده و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم».

البته قبل از این‌که وزارت دفاع «به کمک خودروسازان» بیاید سپاه پاسداران به خاکریز صنعت خودرو وارد شده بود و در این رابطه پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، سرکرده هوافضای سپاه، گفته بود: «اخیراً صنعت خودرو‌سازی کمک‌هایی خواسته که ورود کردیم و ما می‌توانیم به صنعت خودرو سازی کمک کنیم»(خبرگزاری فارس ۱۸بهمن ۹۷).

 

به این ترتیب صنعت خودرو‌سازی با سودهای بسیار هنگفت به‌مثابه گوشت قربانی مورد طمع و کشمکش باندهای مافیایی درون رژیم است و آنچه در این میان هیچ اهمیتی ندارد جان هزاران نفر از مردم ایران است که در جاده‌های مرگ از طریق محصولات مرگ‌آفرین خودروسازی از دست می‌رود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6734e44-b69c-43eb-9a68-f8dcf3b9da3c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات