728 x 90

نقدینگی پنج هزار تریلیونی در مرکز و سفر به پیرامون

چاپ پول
چاپ پول

 

آخوند رئیسی پایان دور اول سفر به استانهای کشور را اعلام کرد و وعده داد دور دوم را به‌زودی آغاز کند! حالا که او نمی‌تواند به کشورهای خارج سفر کند و بیم دستگیری و یا رسواییهای یک قاتل حرفه‌یی را به جان بخرد، بد ندیده است که سیر و سفری به مناطقی از ایران داشته باشد و وعده‌های پوشالی و امر و نهی خود را در برابر دوربین‌ها به نمایش بگذارد و بعد به مرکز برگردد. شاید طمع آن را دارد که کفش گلی او در مناطق سیل‌زده ره‌آورد سفر شده و چه بسا در موزه ریاست‌جمهوری قرار داده شود!... اما موضوع به این سادگیها هم پیش نمی‌رود. معلوم است که مشکلات چهل ساله مردم ستم‌زده از جور و غارت کارگزاران رژیم آخوندی با سلام و احوال پرسی و سؤال از این‌که ناهار خورده اید، حل و فصل نمی‌شود. وانگهی مگر دور اول سفر چه دستاوردی داشت غیر از چند عکس سلبریتی برای صفحه اول روزنامه‌های باند غالب. آیا در زمانه‌ای که امکانات خیره‌کننده ارتباطی، انسان را قادر ساخته است که میلیونها کیلومتر دورتر از سیاره زمین را رصد کند، نمی‌تواند از پایتخت یک کشور میزان سیل و یا خشکسالی و نبود مدرسه ابتدایی در جنوب کرمان را نشان دهد تا این همه وقت و هزینه برای سفرهای بی‌حاصل تلف نشود؟ آیا این کارها کوچکترین تاثیری در کاهش تورم و نقدینگی و بیکاری و بی‌خانمانی و هزار جور درد و مصیبت دارد؟ آیا صدها مدیر و مسئول از روستای دور افتاده تا مرکز استان نمی‌توانند به راننده لودر بگویند خاکها را به اطراف جریان آب بریز تا مانع خرابی بیشتر شود؟!

«این نوع سفرها در ادوار ریاست‌جمهوری در ایران کم‌ و بیش تکرار شده است. ولی این‌که آن روش هم‌چنان مورد توجه قرار دارد بدون آن که ارزیابی روشنی از نتایج چنین رویکردی در دست باشد، سؤالی است که کسی تاکنون درباره آن پاسخ روشن نداده است» (روزنامه اطلاعات۲۶مرداد۱۴۰۱).

 

مرکزی با انتشار هزاران فساد و تباهی

حال سری به مرکز یعنی کاخ ریاست‌جمهوری در همسایگی بیت خامنه‌ای بزنیم که مرکز انتشار ویروس و میکروبهای فاسد و غارتگری است که نتایج آن را روستایی دور از پایتخت در سفره خالی خود و بیماری احشام و نبود آب و آبادی می‌بیند. این روزها باز هم خبر افزایش نقدینگی و یا فساد نجومی در فولاد مبارکه اصفهان بر سر زبان هاست. ارقامی که در تصور متخصصان امر هم به‌سختی می‌گنجد چه رسد به مردم گرفتار در سیل و ویرانی در اقصی نقاط کشور.

 

عبور نقدینگی از ۵۱۰۰هزار میلیارد تومان

معاون وزیر اقتصاد دولت آخوند رئیسی مژده داده است که نقدینگی از۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۵۰۰۰ تریلیون تومان) عبور کرده است. بخشی از این بحران لاعلاج به چاپ پول و استقراض دولت از بانکها و ارائه تسهیلات به مافیای غالب و پس ندادن وامها و... بر می‌گردد که همه اینها در مرکز اتفاق می‌افتد اما برای رد گم کردن به پیرامون و حاشیه، سیر و سفر می‌کنند. نکته مهم اما سیر شتابان نقدینگی در ۲سال گذشته است که آخوند رئیسی هم به ریاست قوه مجریه منصوب گردید. کارشناسان اقتصادی می‌دانند که میانگین رشد نقدینگی در این چهل سال۲۶درصد بوده است اما یکباره در این دوسال، رشد نقدینگی به ۴۰درصد رسیده است که همه چراغ ها و بوق‌های اخطار و هشدار را به صدا درآورده است و متأسفانه پیآمد آن را در فروپاشی خانوارها و مرگ و میرهای ناشی از خودکشیهای نوجوانان هم می‌بینیم.

«رشد میانگین نقدینگی از سال۱۳۵۷ تا سال۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۲۶درصد بوده است. رشد نقدینگی در دو سال اخیر و همزمان با کسری بودجه شدید دولت به حدود ۴۰درصد رسیده بود. عددی که تهدیدی بزرگ برای ایجاد تورم فزاینده و غیرقابل کنترل محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان دید که عدد رشد نقدینگی ۴۰درصدی تا چه حد با میانگین بلندمدت فاصله دارد» (اعتماد۳۱مرداد۱۴۰۱)

واین شاهکار آخوند رئیسی در پشت پردهٔ سفر درمانی با گلی کردن کفش و عبا و عمامه سالوس و ریا کتمان می‌شود. سفته‌بازی بانک‌های رفقا و شرکای حاکم، خلق اعتبارات و تسهیلات بانکی بدون پشتوانه و اختصاص حجم عظیم وام‌های بی‌برگشت به پروژه‌های سیاسی اینک در برابر چشمان خمار بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

 

وعده‌های پوچ حکومت ضدمردمی

جالب‌تر این‌که متولیان و کارگزاران همدست آخوند رئیسی در مراکز مالی و پولی کشور وعده می‌دهند با کنترل ترازنامه بانکها، رشد افسارگسیخته نقدینگی را کاهش دهند و رقم آن را در پایان سال از ۴۰درصد به ۳۰درصد برسانند!

نقدینگی یک رکن مهم ایجاد تورم است. در طی دو، سه سال گذشته که اوضاع بین‌المللی بهم ریخته است رژیم آخوندی جزو معدود کشورهایی است که نقدینگی شتابان و به‌هم ریخته‌ای دارند. به‌ویژه آن که طی ده سال گذشته نقدینگی حدود ده برابر شده است. یکی از آثار ویرانگر آن هم تورمی است که در خرداد امسال به بیش از ۵۰درصد رسیده است. معنای این ارقام همان شکستن استخوانهای بازنشستگان و کارگران تهیدست و مردم ستم‌زده‌ای است که در استانهای محروم کشور شاهد حضور مضحک آخوند رئیسی هستند.

«آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۴۰درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه خردادماه نیز حدود ۵۲درصد بوده است» (اقتصادنیوز۱۱تیر۱۴۰۱)

 

رکوردزنی سهم پول در نقدینگی

اما این باز هم همه فاجعه نیست. نقدینگی دارای دو بخش پول و شبه پول (پس اندازها) است. آمارها نشان از افزایش صعودی سهم پول در دوره اخیر نسبت به شبه پول است. که به بالاترین سطح خود در ده سال گذشته رسیده است. و معنای آن انتظار تورم باز هم بیشتر از سوی مردم بینواست.

«اقتصادادانان اعتقاد دارند رشد پول نمادی از انتظارات تورمی در حال بوده و شبه پول علامتی از این انتظارات در آینده است. یعنی زمانی که سهم پول افزایش پیدا می‌کند افراد نسبت به‌حال بدبین هستند و زمانی که شبه پول رشد داشته باشد این بدبینی نسبت به آینده بیشتر بوده است» (اکو ایران۳مرداد۱۴۰۱)

اما فارغ از اصطلاحات خاص اقتصادی معنای رشد نجومی نقدینگی چیزی جز چاپ پول بدون پشتوانه یعنی دزدی از جیب مردم نیست. همه مردم! به‌طور سیستماتیک، ناجوانمردانه و خائنانه و مستمر برای بقای نظام پوسیده آخوندی. «امروز در دولت رئیسی در حالی که بخش اقتصادی هدایت شده که عمدتاً به امنیت غذایی مردم مربوط است رها شده، و در همه بخش‌ها قیمت دلار به نزدیک ۳۰هزار تومان و بالاتر رسیده است، هر تفاوت از ۳ یا ۴هزار تومان قیمت در دولت روحانی، درآمد دولت شده بود و حالا تمام ۳۰هزار تومان است که به ازای آن در بانک مرکزی پول چاپ می‌شود و یا چک بی‌محل و یا چکی به اتکای درآمدهای ارزی در آینده بعد از تحریم کشیده می‌شود، تبدیل به درآمد جعلی دولت حاضر خواهد شد» (اقتصاد پویا ۳۰مرداد ۱۴۰۱).

 

اما این دزدیهای بی‌دنده و ترمز رئیسی از جیب مردم بحرانها را تشدید می‌کند. اوضاع بحرانی اقتصادی یک دم سر بازایستادن ندارد. سیر و سفرهای دجالگرانه رئیسی نه تنها کوچکترین تغییری در آن نمی‌دهد که تب خیزش‌ها و اعتراضها حتی در برابر جلاد ۶۷ را شعله‌ورتر می‌کند تا این‌که بازگشتی جز بسوی پرتگاه نداشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfb91fd3-a66e-42e0-a5da-470fe75b659f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات