728 x 90

نفوذ از همه جا! عقب افتادگی دستگاههای اطلاعاتی! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی دوشنبه بیست و پنجم بهمن‌ماه، بیشترین عنوانها مربوط به بحران مذاکرات وین، و بحران رو شدن فایل صوتی پاسدار جعفری و پاسدار ذوالقدرنیا در مورد چپاولهای درون سپاه است.

در تیترهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند بن‌بست مذاکرات را انعکاس داده‌اند. در عناوینی مثل: «واشنگتن مسئول اول و آخر شکست مذاکرات» در روزنامه عصر اقتصاد با تیتر «دولت هوشیار باشد آمریکا تحریم‌های خنثی شده را امتیاز جا نزند». در صفحه اول کیهان خامنه‌ای و تیتر «عمل غرب به تعهدات؛ تنها ضرب‌الاجل مذاکرات» در رسالت و یا عنوان «آمریکا به توافق نیاز دارد» در روزنامهٔ آرمان از باند مغلوب، که برخلاف روزهای قبل که نسخهٔ مذاکرات فوری با رویکرد حداقلی می‌پیچیدند الآن خط عوض کرده و با زیاده‌خواهی به بن‌بست کشیدن مذاکرات را به عهدهٔ باند رقیب می‌گذارند.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی و برملا کردن موارد جدید از چپاول در فولاد توسط نهادهای «خاص» که اسم مستعار سپاه شده از دیگر مطالب روزنامه‌های حکومتی امروز است.

روزنامهٔ ارگان دولت رئیسی هم در تنگنای بن‌بستهای نظام با تأکید بر ضرورت اجرای فرمان خمینی و خامنه‌ای در مورد قتل سلمان رشدی نویسنده انگلیسی، بار دیگر نشان داده که نظام آخوندی چطور با صدور بحران تلاش می‌کند بحرانهای خود را از سر بگذراند.

 

نفوذ از همه جا! عقب افتادگی دستگاههای اطلاعاتی!

موضوع افشای فایل صوتی پاسدار جعفری در روزنامه‌های حکومتی اسباب تعمیق شقهٔ درونی نظام و برملا شدن جنگهای پشت‌پرده شده. از سوی دیگر اسباب وحشت کارگزاران حکومتی شده است.

جهان صنعت انتقاد قدیری ابیانه مهرهٔ باند خامنه‌ای را انعکاس داده که در مورد افشای این نوار و سلسله عملیات‌های هک در بازارها به سوزوگداز پرداخته و از جمله گفته است: «در مورد هک‌های صورت گرفته اخیر از دوربین زندان تا بلندگوهای بازارها و پخش شعارهای منافقین نفوذ از جاهای مختلف صورت گرفته است. نفوذ یک واقعیت است و ما باید با آن مقابله کنیم. متأسفانه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ما خیلی عقب افتاده هستند».

«آفتاب یزد» در مورد افشای فایل صوتی پاسدار جعفری نوشته است: «درز اطلاعات نشان‌دهنده لایه‌های پنهان قدرت و رقابتهای ناسالم و شکاف قدرت در گروهها و طیف‌ها و نهادهاست». این روزنامه حکومتی بعد از اشاره به شکاف درون ساختار حاکمیت به‌عنوان یکی از علل درز اطلاعات نظام نوشته است: «افزایش درز اطلاعات و اهمیت یافتن آن در جامعه کنونی ایران، نشان می‌دهد بین گفتمان نخبگان و گفتمان عمومی شکاف وجود دارد. این شکاف موجب می‌شود که گفتگوهای محرمانه درز یافته از نظر عامه مردم چهره‌ای متفاوت از آنها نمایان کند؛ چهره‌ای که با انتقاد افکار عمومی همراه است».

کیهان خامنه‌ای هم در مطلبی به قلم پاسدار شریعتمداری در مورد فایل افشا شده، مردم و رسانه‌ها را مورد حمله قرار داده و این فایل را نشانهٔ پاک دستی پاسداران دانسته و در انتها با یادآوری یک لیست بالا بلند از چپاولها در باند مغلوب تلاش کرده این موضوع را رفع و رجوع کند.

 

حل مسأله هسته‌یی در آینده پیش‌بینی پذیر ناممکن است

در روزنامه‌های باند مغلوب موضوع مذاکرات را به اختلافات ماهوی بین نظام و آمریکا پیوند داده و نتیجه گرفته‌اند چنین تفاهمی غیرممکن است. روزنامهٔ دنیای اقتصاد در مطلبی به قلم نایب‌رئیس اتاق تهران نوشته است: «اولین و بدیهی‌ترین گام در ارزیابی تغییرات سطح ریسک سیاسی بر اثر توافق احتمالی وین، تأثیر این توافق بر آن دسته از کشمکش‌ها و نگرانی‌هایی است که اصطلاحا «مسأله هسته‌ای ایران» نامیده می‌شوند. واقعیت این است که ریشه این مسأله آن‌قدر عمیق و ابعاد ملاحظات مرتبط با آن، چنان متعدد و پیچیده هستند که باید گفت، «حل این مساله» در آینده پیش‌بینی‌پذیر ناممکن می‌نماید». این کارشناس حکومتی در ادامه یادآور شده که در توافق قبلی برجام هم طرفین در واقع بر سر راه‌حلی برای «مهار مساله» به تفاهم رسیدند... تا امروز اما، این مسأله دستخوش تغییرات فنی و سیاسی بسیار زیادی شده است، به‌صورتی که امروز، دیگر تقریباً امیدی برای بازگشت به وضعیت سال۹۴ نیز در مورد آن وجود ندارد».

در مورد بن‌بست اقتصادی نظام هم آرمان نظرات کمال اطهاری کارشناس حکومتی را انعکاس داده که وی این بن‌بست را «در تلهٔ توسعه افتادن نظام» توصیف کرده و در توضیح این وضعیت گفته است: «سال‌هاست که ایران در مرحله اقدامات بنیادین باقی مانده است. در برخی مقاطع برخی شاخص‌ها به سمت کارآیی حرکت می‌کند اما در نهایت درجا می‌زند». در ادامه افزوده است: «تله توسعه در ایران زمانی رخ داد که برنامه توسعه چهارم کنار گذاشته شد و درآمد عظیمی که از فروش نفت به‌دست آمده بود به باد رفت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17a62f1f-4525-41bc-9b2b-c27fdccf1bc0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات