728 x 90

نفس‌های آخر یک اقتصاد در حال مرگ؟

اقتصاد رو به سقوط آخوندها
اقتصاد رو به سقوط آخوندها

اقتصاد ایران فرسوده است یا بیمار؟ آشفته است یا نیمه‌جان و در حال احتضار؟

برخی از کارشناسان حکومتی می‌گویند اقتصاد در ایران نفس‌های آخرش را می‌کشد و برخی آن را بیماری توصیف می‌کنند که تنها با داروی برجام و رفع تحریم درمان می‌شود. با این حال هیچ‌کدام از منتقدان و کارشناسان حکومتی به چرایی و چگونگی بیماری یا مرگ اقتصاد نمی‌پردازند و آنان که وارد میدان نقد می‌شوند هم با اشاره‌یی سطحی و گذرا به فساد سیستماتیک در نظام غارت، و طرح ناکارآمدی و مدیریت فاسد، بحث را آگاهانه منحرف می‌کنند.

بیمار در حال مرگ و مقصریابی

روزنامه جهان صنعت (۲۸تیر۱۴۰۰) می‌نویسد: «باید یزدان پاک را سپاس گفت که رئیس مجلس و کاندیداهای ریاست‌جمهوری و نیز رسانه‌های منتقد روحانی هستند و هر روز می‌نویسند که اقتصاد ایران به دره مرگ نزدیک می‌شود. از سوی دیگر اعضای دولت و نیز شخص رئیس‌جمهور بارها و بارها گفته‌اند اقتصاد ایران در لبه پرتگاه قرار دارد و باید برای جلوگیری از سقوط آن کاری کرد» (جهان صنعت۲۸تیر۱۴۰۰).

این رسانه حکومتی سپس بر این نکته دست می‌گذارد که جنگ باندها برای مقصر یابی برای این بیمار دم مرگ نه تنها مسأله‌ای حل نمی‌کند بلکه این بیمار خطرناک را به مرگ نزدیکتر می‌کند.

«ایرانیانی که می‌بینند زیرساخت‌های کشور توانایی و ظرفیت پیشین را از دست داده و به چشم می‌بینند که ۲۴برابر شدن قیمت دلار در یک دوره ۱۰‌ساله چگونه آنها را به خاک سیاه نشانده است برایشان چه تفاوتی دارد که کدام دیدگاه درست و کدام دیدگاه نادرست است. این رفتار مثل این می‌ماند که مریض بدحال و رو به مرگی داریم و به جای این‌که او را به پزشکان ورزیده برسانیم بر سر این‌که چه کسی او را به روز مرگ نزدیک کرده است مجادله کنیم» (همان). در انتها هم هشدار می‌دهد که اگر کارگزاران رژیم آخوندی دیر بجنبند و جراحت زخم فرو خفته بر اقتصاد بیمار ایران را درمان نکنند عفونت آن به سیاست داخلی و به امور اجتماعی و فرهنگی سرایت می‌کند و مردم ایران هر روز تهیدست‌تر از روز پیش دیگر امیدی به بهبودی اقتصاد به شماره افتاده نخواهند داشت. تازه زمستان بی‌گازی هم در راه است!

اما وخامت حال اقتصاد نظام آثار و پیامدهای دیگری هم دارد که امروز خود را در خیزش مردم به‌دلیل بی‌آبی در استان زرخیز و مالامال از ثروت خوزستان نشان می‌دهد و روز دیگر در فریاد به آسمان رفته کشاورزان اصفهان از بی‌آبی هر روزه در خشم و تنفر مردم ایران از فاجعه کرونا، کلان تلفات آن و واکسیناسیون قطره‌ای.

راز ناکامی‌های دولتها در ایران

وقتی اخبار مرگ و فروپاشی اقتصاد رژیم آخوندی فراگیر می‌شود، طبعاً کسانی که منافع کلان و درازمدت‌شان به خطر می‌افتد به دست و پا زدنها و شکواییه دادنها می‌پردازند تا شاید فرجی حاصل شود. به‌عنوان مثال اعضای اتاق بازرگانی رژیم که از ریخت‌وپاشهای اعضای مافیای اقتصادی غالب، سهم درخوری ندارند به گلایه و هشدار می‌پردازند که اگر جلوی ارابه مرگ را نگیرید به‌زودی آن را در دره خواهید دید. جالب این‌که برای گم کردن رد اصلی مافیای فساد در سپاه پاسداران و بیت خامنه‌ای، لبه تیز انتقاد خود را به جهل و بی‌سوادی و ناکارآمدی حاکمان مستبد می‌کشانند که «مهم‌ترین عامل توضیح‌دهنده ناکامی در ارتقای شاخصهای اقتصادی، غفلت از رعایت منطق علمی در سیاست‌گذاریها بوده است»! (دنیای اقتصاد۲۸تیر۱۴۰۰)

غلامحسین شافعی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتا‌ق ایران رو به جلاد ۶۷ آخوند رئیسی می‌گوید: «راه موفقیت دولت ابراهیم رئیسی در اقتصاد در گرو التزام به دو شرط مهم است: بازگشت به آموزه‌های علم اقتصاد و باز کردن باب گفتگو با جامعه» و از دولت آخوند رئیسی «توجه به منطق علم اقتصاد در اداره امور کشور» را می‌خواهد!

هم‌چنان به‌دنبال نفت‌خواری و غارتگری

با این‌که نفتگران و کارگران پیمانی صنعت نفت و گاز مدتهاست به‌دلیل نداشتن دستمزد کافی برای امرار معاش خود و خانواده‌شان در اعتصاب و اعتراض به‌سر می‌برند، کارگزاران خامنه‌ای هم‌چنان در حال فروش هر چه بیشتر داراییهای عمومی مردم ایران برای ادامه حکومت ضدمردمی خود هستند تا به‌جای مثلا اجرای توصیه هم‌پیمانان منفعت طلبشان مبنی بر توجه به علم اقتصاد!، به تاراج منابع کشور برای ساختن بمب و موشک و تأمین گروهای نیابتی از راه دور زدن تحریم‌ها بپردازند. آمار و ارقام مؤسسات و نهادهای رصد کننده فروش نفت و مشتقات نفتی از سوی رژیم آخوندی، نشان می‌دهد از اواخر سال گذشته رژیم تلاش گسترده‌ای کرده است تا روزنه‌ای برای فروش ارزان و وسوسه کننده برای مشتریانش باز کند. گزارش بانک مرکزی در این رابطه نشان می‌دهد در سال گذشته تنها ۲۱میلیارد دلار از فروش نفت و سایر مشتقات نصیب رژیم آخوندی شده است و این میزان یک‌سوم فروش نفت در سالهای ۱۳۹۷ و ۹۶ است که به ترتیب ۶۰میلیارد دلار و ۶۲میلیارد دلار بود و ۲۷درصد کاهش نسبت به سال۱۳۹۸ را نشان می‌دهد.

با این حال رئیسی و باند در حال ظهور وی دیگر نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته از خوان ذخایر رو به کاهش زیر زمینی ایران سو استفاده تمام‌عیار کنند و چاره‌ای جز چاپ بی‌پشتوانه پول و فروش داراییهای موجود نزد دولت و اوراق بدهی ندارند که هر کدام نیز امواج بحرانهای لا علاج را پرتلاطم‌تر می‌کند.

به‌هرحال با نفت و بدون نفت، با بمب اتمی و موشک و غیرآن، اقتصاد رژیم آخوندی به‌علت ۴۳سال غارت و فساد و چپاول مرده است.

آری طبیعت و اقتصاد را کشتند اما هرگز نتوانستند در چنگال فقر و غارت و فساد، غرور ملی و غیرت و اراده‌ها را نابود کنند. اراده‌های پایداری که با عصیان جوانان شورشگر در خوزستان و بلوچستان و سایر استانها و شهرهای ایران جوانه‌های امید و زندگی را نوید می‌دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/01c52a2f-14b1-4273-9c87-3b5da7378a19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات