728 x 90

نفرت جهانی از کارنامه نقض حقوق‌بشر رژیم آخوندی

شورای حقوق بشر ملل متحد علیه رژیم  آخوندی
شورای حقوق بشر ملل متحد علیه رژیم آخوندی

روز ۲۴شهریور۹۹ کارنامه حقوق‌بشر ایران تحت حاکمیت آخوندها در چهل و پنجمین اجلاس ادواری شورای حقوق‌بشر ملل متحد مورد بررسی قرار گرفت.

در این اجلاس نمایندگان ۴۷کشور جهان، وضعیت حقوق‌بشر در رژیم آخوندی را در مواردی هم‌چون، «نقض حقوق زنان»، «نقض حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی»، «بازداشت‌های خودسرانه، اعترافات اجباری»، ادامهٔ اعدام کودکان در ایران، محکوم و تقبیح کردند.

در روز ۲۴شهریور۹۹ در آغاز جلسه شورای حقوق‌بشر میشل باشله «کمسیرعالی حقوق بشر» طی گزارشی از نقض حقوق‌بشر در ایران گفت: «... در ایران، مدافعان حقوق‌بشر شامل مدافعان حقوق زنان، وکلا، فعالان حقوق کارگران و معترضان کماکان از ارعاب، اذیت و آزار و بدرفتاری رنج می‌کشند. من هم‌چنان نگرانم که زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی از آزادی موقت زندانیان در ایران در چارچوب پاندمی کووید-۱۹ محروم شده‌اند...» (سایت حقوق‌بشر ملل متحد ۱۴سپتامیر۲۰۲۰ ـ ۲۴شهریور ۹۹).

محکومیت بازداشت‌های خودسرانه

نمایندگان کارگروه بازداشتهای خودسرانه روز ۲۱سپتامبر ۲۰۲۰ گزارشی از دستگیری خودسرانه توسط ایران را به اجلاس حقوق بشر گزارش دادند.

کالوم بیرش، از سازمان غیردولتی مرکز بین‌المللی علیه سانسور گفت: «در ایران، حجاب اجباری به‌عنوان بهانه‌یی برای دستگیری خودسرانه بسیاری از زنان که از حق آزادی بیان، آزادی مذهب یا عقیده خود استفاده می‌کردند، بکار گرفته می‌شود. ما از کارگروه آزادی بیان می‌خواهیم علیه بازداشت خودسرانه فعالان جامعه مدنی موضع‌گیری کنند. »

هم‌چنین خانم کاترین موریس اسکامبلر، از سازمان غیردولتی دیدبان حقوق وکلا از کانادا گفت: «در ایران، از میان افرادی که به‌صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند تعدادی مدافع حقوق زنان هستند. افرادی شامل مدافع حقوق زنان نسرین ستوده و وکیل حقوق‌بشر می شود که از ماه اوت در حال اعتصاب بوده است. ما از شورا می خواهیم که از ایران بخواهند که همه مدافعان حقوق‌بشر را که به‌صورت خودسرانه بازداشت کرده است آزاد کنند. ما از کارگروه درخواست بازدید از ایران را داریم. » (سایت سازمان ملل ۳۱شهریو ۹۹)

محکومیت اعدام نوید افکاری توسط کارشناسان ویژه ملل متحد

۵گزارشگر ویژه حقوق‌بشر، اعدام فراقضایی قهرمان کشتی نوید افکاری را توسط قضاییه جنایتکار خامنه‌ای شدیداً محکوم کردند و نسبت به آخرین سری اعدام از مجموعه احکام اعدام که در ارتباط با اعتراضات سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹صادر شده هشدار دادند.

کارشناسان با اعلام همدردی با خانواده‌ٔ نوید افکاری گفتند: «اعدام نوید افکاری، دومین اعدام در دو ماه اخیر در ارتباط با اعتراضات، به همراه تعداد نگران کننده‌ای از دیگر احکام اعدام که علیه معترضان صادر شده است، موجب نگرانی نسبت به برخورد مقامات با اعتراضهای آتی و هر نوع ابراز مخالفت یا بیان نظر مخالف است. . . این‌که با اعدام خودسرانه چنین بی‌توجهی فاحشی به حق حیات صورت می‌گیرد موضوعی منحصر به امور داخلی نیست. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به این اقدامات جمهوری اسلامی ایران شدیداً واکنش نشان دهد. » (سایت سازمان ملل متحد ۲۴شهریور۹۹)

امضاء بیانیه محکومیت اعدام نوید افکاری

بیانیه محکومیت اعدام نوید افکاری که توسط ۵گزارشگر ویژه سازمان ملل امضاء شد از رژیم می‌خواهد فوراً اعدام تمامی معترضانی که به مرگ محکوم شده‌اند را متوقف کند. این ۵گزارشگر عبارتند از:

  • جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران
  • اگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی، شتاب‌زده و خودسرانه
  • کلمنت نیالتسوسی وول، گزارشگر ویژه حق آزادی تجمع مسالمت‌آمیز و تشکل
  • نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارها یا مجازاتهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز
  • ایرنه خان، گزارشگر ویژه ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان

سایت شورای حقوق‌بشر ملل متحد ـ ژنو ۱۴سپتامبر۲۰۲۰ (۲۴ شهریور۹۹)

ثبت سند «جنایت علیه بشریت» محکومیت رژیم ضدبشری آخوندی

۲۱سازمان غیردولتی با اعلام فراخوان به تشکیل کمیسیون تحقیق و هیأت مستقل حقیقت‌یاب در مورد قتل‌عام ۱۳۶۷ و کشتار معترضان ایرانی در اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ سند آن را در اجلاس چهل و پنجم شورای حقوق‌بشر به ثبت رساندند.

خلاصه‌ای از سند ۲۱ سازمان غیردولتی به شورای حقوق‌بشر

وقت آن است که عاملان قتل‌عام سال۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران را به محاکمه بکشیم. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که در مورد کشتار جمعی زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در سال۱۹۸۸ تحقیق کنند و عاملان آن "جنایت مداوم علیه بشریت" را بازخواست کنند.

(به‌دنبال فتوایی که خمینی در اواخر تیرماه ۶۷صادر کرد، بیش از ۳۰هزار زندانی سیاسی، توسط هیأت‌های مرگ، به‌صورت پنهانی اعدام شدند.)

یافته‌های گزارشگر ویژه

در سال۲۰۱۷عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه قبلی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، به مجمع عمومی گزارش کرد:

«طی سالها، تعداد زیادی گزارش در مورد قتل‌عام‌های سال۱۹۸۸ صادر شده است، شواهد قریب به اتفاق نشان می‌دهد که هزاران نفر کشته شده‌اند. اخیراً برخی از افراد در بالاترین سطح دولت این قتل‌ها را تصدیق کرده‌اند. خانواده‌های قربانیان حق دارند بدون قرار گرفتن در معرض خطر انتقام جویی، حقیقت این وقایع و سرنوشت عزیزانشان را بدانند. آنها حق برخورداری از جبران را دارند که شامل حق تحقیق مؤثر از حقایق و افشای علنی واقعیت و حق جبران خسارت است، می‌شود. »

متعاقباً در ۲۶فوریه ۲۰۱۸، دبیرکل آنتونیو گوترز به شورای حقوق‌بشر گزارش داد:

«دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر هم‌چنان نامه‌هایی را از خانواده‌های قربانیانی که به‌طور خلاصه در جریان حوادث سال۱۹۸۸ اعدام شده و یا به‌زور ناپدید شده بودند دریافت می‌کند. »

هزاران زندانی سیاسی در معرض خطر اعدام

در اوت سال۲۰۲۰، زندانی سیاسی مصطفی صالحی توسط قضاییه ایران به‌دلیل نقشش در اعتراضات ضددولتی سال۲۰۱۸ اعدام شد. وی یکی از معترضانی بود که در ماههای اخیر به اعدام محکوم شده بود.

از زمان آغاز مجدد اعتراضات ایران در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان۹۸) مقامات ایران خونین‌ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی در سال۱۹۷۹ را انجام داده‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در تاریخ ۶دسامبر ۲۰۱۹نسبت به رفتار با هزاران زندانی و هم‌چنین ادامه دستگیریها که گزارش‌شده است در سراسر کشور صورت گرفته، هشدار داد.

«دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر خاطرنشان کرد که از زمان اعتراضات گسترده در ۱۵نوامبر حداقل ۷هزار نفر در ایران دستگیر شده‌اند و کمیسر عالی گفت که «او به‌شدت در مورد برخورد فیزیکی، نقض حق آنها برای دادرسی عادلانه و احتمال این‌که تعداد قابل توجهی از آنها ممکن است علاوه بر شرایطی که در آن نگهداری می‌شوند، به جرائمی که مجازات اعدام دارند نیز متهم شوند، نگران است»

اگر چه قتل‌عام سال۱۹۸۸، ۳۲سال پیش انجام شده است امروز نیز قابل پیگرد قانونی است. ما به‌نمایندگی از سازمانهای غیردولتی به نوبه خود، از شورای حقوق‌بشر درخواست می‌کنیم که برای پایان بخشیدن به مصونیت از مجازات مقامات ایرانی و جلوگیری از کشتار معترضان بازداشت شده، اقدام فوری انجام دهد.

ما از کمیسر عالی میشل باشله می‌خواهیم که از راه‌اندازی هیأتهای مستقل حقیقت‌یاب در مورد قتل‌عام ۱۹۸۸ و کشتار معترضان ایرانی در آبان۹۸ حمایت کند.

علاوه بر این، ما از رویه‌های ویژه سازمان ملل متحد، به‌ویژه گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، جاوید رحمان و گزارشگر ویژه در مورد ترویج حقیقت، فابیان سالویولی، درخواست می‌کنیم که به‌عنوان بخشی از مأموریتهای خود، در مورد قتل‌عام ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران تحقیق کنند».

محکومیت نقض آزادیها و اعدام نوید افکاری توسط ۴۷عضو سازمان ملل

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌یی که توسط نماینده آلمان «مایکل فرایهر وون اونگرن استرنبرگ» در جلسه شورای حقوق‌بشر روز جمعه ۲۵سپتامبر۲۰۲۰ قرائت شد با ابراز نگرانی از وضعیت آزادی بیان و برخورد خودسرانه با معترضان، صدور حکم اعدام علیه برزان نصرالله‌زاده کودک-مجرم محبوس در زندان رجایی شهر کرج و اجرای حکم اعدام نوید افکاری توسط خامنه‌ای جنایتکار را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه که به امضای تمامی ۴۷عضو شورای امنیت رسید آمده است: «ما ادامه استفاده ایران از مجازات اعدام، از جمله علیه بزهکاران نوجوان، مانند برزان نصرالله‌زاده را به‌شدت محکوم می‌کنیم. به‌علاوه، اعدام ناگهانی نوید افکاری، در ۱۲سپتامبر، با توجه به نگرانی در مورد دادگاه وی، گزارشهای اعترافات اجباری، و رفتاری که با وی در بازداشتگاه شد، وحشتناک بود. ما مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر شرایطی تکرار می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم تا یک مهلت قانونی را تصویب کند. »

«ما به‌شدت نگران نقض مداوم حقوق‌بشر در ایران هستیم، به‌ویژه در مورد حقوق آزادی بیان، تشکلها و اجتماعات. گزارشهای معتبر از بازداشتهای خودسرانه، دادرسیهای ناعادلانه، اعترافات اجباری و اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در زمینه اعتراضات اخیر به‌ویژه نگران‌کننده است.» (سایت شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ـ ژنو، ۲۵ سپتامبر۲۰۲۰).

سخنرانی نمایندگان در تأیید بیانیه محکومیت نقض گسترده حقوق‌بشر

تعدادی از نمایندگان کشورها در شورای حقوق‌بشر ملل متحد طی سخنانی ضمن محکومیت شکنجه و آزار زندانیان سیاسی، خواستار همکاری رژیم ایران با گزارشگر ویژه سازمان ملل و تضمین استقلال نظام قضایی و دسترسی آزادانه متهمان به وکیل شده‌اند.

پتر گاجوچک نماینده جمهوری چک گفت: «در رابطه با ایران، ما نسبت به روند مداوم سلسله‌ای از نقض‌های حقوق‌بشر علیه افرادی که در رابطه با اعتراضات سراسری در نوامبر ۲۰۱۹ دستگیر شده‌اند، نگرانیم. ما اعدام اخیر نوید افکاری را محکوم می‌کنیم. ما نسبت به اتهامات بسیار کلی که حکم اعدام به آن داده شد، نگرانیم که شامل پرونده امیر حسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی می‌شود. »

مورتن جسپرسن، نماینده دانمارک از نقض حقوق‌بشر در ایران آخوندزده ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما پاسخ مقامات به اعتراضات مردمی عمیقاً نگرانیم که در گزارش گزارشگر ویژه در ماه ژوئیه هم به آن اشاره شد. ما از مقامات مصرانه می‌خواهیم که شرایط زندانیان را به‌ویژه با توجه به کووید-۱۹ مورد بررسی قرار داده و محاکمه عادلانه و آزاد را تضمین کنند. »

نماینده ایسلند گفت: «ما اعدام‌های خودسرانه اخیر در ایران را محکوم می‌کنیم و از مقامات می‌خواهیم که به استفاده از حکم اعدام پایان دهند و از دولت ایران می‌خواهیم زندانیان سیاسی را فوراً آزاد کنند.» (سازمان ملل متحد ۲۵سپتامبر ۲۰۲۰)

اجماع جهانی بی‌سابقه

واقعیت این است که در حالا حاضر با یک اجماع بی‌سابقه جهانی علیه نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندها که سالیان زیادی به‌دلیل سیاست مماشات در محاق بود، روبه‌رو هستیم. چنان‌چه به‌رغم همراهی سه کشور بزرگ اروپایی با برجام، این سه کشور یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه در روز دوم مهرماه، در اقدامی هماهنگ سفرای ایران در لندن، برلین و پاریس را در اعتراض به بازداشت شهروندان این کشورها و «نحوه رفتار با زندانیان سیاسی» احضار کردند.

بنابراین توجه جهانی به‌موضوع حقوق‌بشر پدیده جدیدی است که رژیم آخوندی را بیش از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی تحت فشار قرارمی‌دهد؛ چرا که تحریم‌های مربوط به حقوق‌بشر، تأثیر مستقیم خود را در کند کردن حربه سرکوب رژیم می‌گذارد و طبعاً این به نفع مردم و نبرد آنها با نظام ولایت فقیه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97d0853a-b227-4c06-bd44-cd420b26c3bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات