728 x 90

نظام «کلنگی»، «در پنجه بحران» - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه بیست و هفتم فروردین، بحرانهای داخلی و منطقه‌یی نظام عناوین صفحات اول را پر کرده است. اما معدودی از روزنامه‌ها برای لاپوشانی این بحرانها، به سیاق معمول برای فلسطین اشک تمساح ریخته‌اند. موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی امروز یکی اعتراف به مافیا در نظام و دیگری موضوع تالاب میان‌کاله است. در مورد میان‌کاله روزنامه‌های هر دو باند اذعان کرده‌اند که به‌رغم دستور آخوند رئیسی و دادستان مازندران مبنی بر متوقف کردن ساخت پروژه پتروشیمی در اراضی میان‌کاله، اجرای این پروژه متوقف نشده و ادامه دارد.

 

نظام «کلنگی»، «در پنجه بحران»

از تهدید فراگیر شدن کرونا تا تحقیر دانش‌آموزان در مدارس، از مرگ مشکوک زندانی سیاسی مهدی صالحی، بازمانده قیام دیماه ۹۶در زندان همایونشهر، تا گرانی ۱۰۰۰درصدی آرد در ۵سال اخیر، و ردیه‌ها بر ادعای رئیسی مبنی بر کاهش روند تورم موضوع مقالات روزنامه‌های حکومتی است. مضمون مشترک آنها هشدار نسبت به قیام و ابراز وحشت از فضای انفجاری جامعه است.

«زندگی در پنجه بحران» عنوان مطلبی در همدلی است که نوشته: «بدیهی است که بحران نه‌فقط بدل به فرصت نمی‌شود بلکه جامعه همواره از بحرانی به بحران دیگر پرتاب می‌شود تا جایی که انباشت معضلات، جامعه را به نقطه‌ای می‌رساند که خردگریزی و میل به هرج و مرج و هر چه بادا باد، در کالبد جامعه ریشه می‌دواند». در ادامه هم به نظام گوشزد کرده چنان‌چه حاکمیت به اصلاحات بنیادین نپردازد در حل بحرانهای داخلی و خارجی ناکام خواهد ماند.

«جامعه کلنگی و گفتگوی ناشنوایان» عنوان مطلبی در مستقل است. یادآوری کرده دیکتاتوری سلطنتی گوشش را بر مطالبات مردم بسته بود، و زمانی گفت: «پیام انقلاب شما را شنیدم» که از نظر مردم آن حاکمیت مثل یک بنای کلنگی بود که باید از بنیان خراب می‌شد تا بنای جدیدی روی آن ساخته شود. در ادامه هم به نظام گوشزد کرده که الآن رابطه‌اش با مردم مثل دوران پایانی دیکتاتوری سلطنتی شده و برای نمونه یادآوری کرده است: «اکنون مردم و سیستم هر کدام حرف خودش را می‌زند... هر چه این دیالوگِ نامتوازن گفتاری- شنیداری نامتمایز باشد، ایدهٔ کوبیدن ساختمان بیشتر از مرمت و تعمیر آن اثرگذار خواهد شد».

مردم‌سالاری هم در مطلبی با عنوان «نسبت امر سیاست با مسائل نوپدید در ایران» تهدید قیام مردمی را با این بیان به نظام گوشزد کرده که: «چنان‌چه نتوانیم یا به هر دلیلی نخواهیم مواجهه‌ای شفاف، ... با مسائل کنونی داشته باشیم؛ در آینده‌ای نه چندان دور با انبوهی از بحرانهای ریز و درشت روبه‌رو خواهیم شد که بستری از التهاب و نارضایتی را فراهم خواهد ساخت».

 

فردای نظام بهتر از امروز نیست!

ضرورت تمکین به خواسته‌های جامعه جهانی و رفتن پای امضای برجام با اشاره به فضای انفجاری جامعه از یک‌سو و تشدید انزوای منطقه‌یی رژیم این بار از طرف همسایه‌های شرقی، برجسته‌ترین نکات روزنامه‌های شنبه ۲۷فروردین است.

«فردا بهتر از امروز نیست» عنوان مطلبی در اعتماد به قلم پاسدار سابق فیاض زاهد است که نوشته: «خطر بیخ گوش‌مان است. اگر در داخل کمربندهای‌مان را نبندیم و با اتخاذ یک سیاست همه‌جانبه از همه ظرفیت‌های... خود سود نبریم، فردا محل پشیمانی خواهد بود».

«کاهش تورم را جدی بگیرید؛ برجام را امضاء کنید و از روسیه فاصله بگیرید» عنوان سرمقاله ستاره صبح است و در حالی که رژیم را «مردم» نامیده، به نظام هشدار داده: «اکنون وضع به‌گونه‌یی شده که گره‌ای را که می‌شد با دست باز کرد با دندان هم نمی‌شود باز کرد. تعلل در دستیابی به توافق، هزینه سنگین برای مردم خواهد داشت و در صورتی‌که احیای برجام با شکست مواجه شود این احتمال وجود دارد که وضع از آنچه هست به‌مراتب بدتر شود».

روزنامه شرق هم در مطلبی با عنوان «چابهار در عزلت» تمام دود و دمها و آرزوهای رژیم برای سرمایه‌گذاری چین یا هند در این بندر را بر باد رفته اعلام کرده و نوشته: «طالبان به‌دنبال راه ابریشم است و چین در نشست اخیر همسایگان افغانستان این درخواست را پذیرفت؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به حذف بندر چابهار از راه ابریشم شود؛ ... از آن سمت هند هم در رفتاری اعجاب‌برانگیز به جای انتقال محموله گندم خود از بندر چابهار به افغانستان، آن را از پاکستان به دست افغانستانی‌ها رساند. مقامات (نظام) می‌گویند که نه از عملکرد هند در بندر چابهار رضایت دارند و نه چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر پا پیش گذاشته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21dafb80-e6a1-4902-8d58-9fb4fbd7e687"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات